کد خبر: ۳۲۰۰۸
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۵/۲۷

پیش بینی سیف از رشد ۵ درصدی ارز و کفایت سرمایه ۱۳ درصدی بانک ها

پیش بینی سیف از رشد ۵ درصدی ارز و کفایت سرمایه ۱۳ درصدی بانک ها

رئیس بانک مرکزی با پیش بینی افزایش ۵ درصدی ارز و تسهیلات ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی از برنامه تحقق کفایت سرمایه ۱۳ درصدی بانکها خبر داد و علت عدم اثر تورم تک رقمی در نرخ سود بانکی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی الله سیف در جریان سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴ هزار بنگاه کوچک و متوسط در قالب طرح خروج از رکود و به‌کارگیری ظرفیت‌های تولیدی، موفق به اخذ تسهیلات شده اند.

وی ادامه داد:۷۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط وجود دارد که نیاز به ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای از سرگیری ظرفیت تولیدی دارند. با توجه به اختصاص بیش از ۴۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی در سال گذشته و توان شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات در سال جاری، رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان، رقم چشمگیری نیست و تخصیص این منابع به راحتی انجام می شود.

به گفته این مقام مسئول پیش بینی می شود این رقم در سال ۹۵ به۴۶۰ هزار میلیارد تومان برسد.

سیف ضمن اشاره به افزایش دوبرابری حجم صادرات نفت کشور و درآمدهای ارزی حاصل از آن افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ برجام، باز شدن شرایط بین المللی برای اقتصاد همراه با اجرای اقتصاد مقاومتی در داخل کشور است که ما را به سمت رشد بالای اقتصادی پیش می برد.

وی ادامه داد: سال ۹۵ سال حساسی است. چرا که اولین سال اجرای برجام است. با اجرای برجام تحولات بزرگی اتفاق افتاد اما نباید فراموش کنیم ظرفیت های کامل برجام را از طرف مقابل پیگیری کنیم. انتظار ما بسیار بیشتر است و به صورت مستمر آنها را پیگیری می کنیم تا ارتباطات بین المللی بانکی ما به شرایط عادی قبل از تحریم برگردد. در حال حاضر این اتفاق به طور کامل محقق نشده اما نسبت به قبل از برجام شرایط متفاوتی داریم و باید به آثار و ابعاد مثبت توجه کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه آرامش اقتصاد ما قابل مقایسه با سایر کشورهای نفتی نیست، گفت: در سال ۱۳۹۴ با کاهش قیمت نفت، شوک نفتی در جهان به وجود آمد و بسیاری از کشورهای نفتی را دچار نوسانات شدید اقتصادی کرد اما این شوک بر اقتصاد کشور ما تاثیری نداشت.

سیف یکی از نتایج تلاش های صورت گرفته طی سه سال گذشته در اقتصاد کشور را آرامش اقتصادی موجود دانست و گفت: آرامش ایجادشده در اقتصاد کشور، مقدمه ورود به تک نرخی شدن ارز است.

وی افزود: نظام ارزی ما شناور مدیریت شده و این سیاست با ثتبیت نرخ ارز تفاوت دارد و در آن نرخ ارز، روند طبیعی خود را متناسب با اقتضائات کلان اقتصاد کشور طی می کند. با این اوصاف در سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش در قیمت ارز داشتیم و امسال نیز پیش بینی می شود این افزایش در همین حدود باشد.

رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم سیاست گذاری برای ارتقای سرمایه پایه بانک‌ها تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نسبت‌هایی که در بانک‌ها باید به آن توجه شود، نسبت کفایت سرمایه است. براساس استاندارهای بال ۲ حداقل نسبت کفایت سرمایه ۸ درصد است اما متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب نظام بانکی این نسبت در نظام بانکی حدود ۴ درصد است.

به گفته سیف تحقق این هدف امری زمان بر و تدریجی است و بانک مرکزی با درک این مهم باید مسیری دقیق را برای جلوگیری از شوک‌های منفی بازدارنده و دستیابی به استانداردهای بال ۲ و ۳ و ارتقای این نسبت به ۱۳ درصد را طی کند.  

وی با اشاره به کاهش محسوس نرخ تورم و تأثیر آن بر نرخ سود بانکی گفت: درحال حاضر شاهد پایین آمدن وتک رقمی شدن نرخ تورم هستیم اما تأثیرات این کاهش در نرخ سود بانکی به چشم نمی آید. این وضعیت ناشی از چسبندگی پیش آمده به دلیل تنگنای مالی بوده که بانک مرکزی در این خصوص تلاش کرده از طریق ساماندهی بازار بین بانکی این نرخ را از حدود ۲۹ درصد به دامنه قابل قبول ۱۷ درصد پایین آورد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ