کد خبر: ۳۲۱۵۶
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۶/۶

دلایل ریزش شاخص و پیش بینی عملکرد ۶ ماهه از نگاه یک کارگزار بورس

دلایل ریزش شاخص و پیش بینی عملکرد ۶ ماهه از نگاه یک کارگزار بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده دلایل ریزش شاخص را اعلام و عملکرد کلی ۶ ماهه شرکت ها را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی با تحلیل روند معاملات بورس در شرایط فعلی به ملت بازار، اظهار داشت: کاهش حجم معاملات و انجام برخی معاملات بلوکی که عمدتا به منظور حفظ تعادل شاخص انجام می شود یکی از ویژگی های روند معاملات فعلی بازار سهام است.

وی کمبود نقدینگی، مشکل اقتصادی و نزدیک تر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در خارج و داخل را از جمله مهمترین دلایل وضعیت رکودی در بورس و افت شاخص در معاملات روز جاری اعلام کرد.

آقابزرگی در خصوص کمبود نقدینگی در بورس، خاطرنشان کرد: انتظار بر این است که در شرایط فعلی که همسو با کاهش نرخ تورم سود تسهیلات و سپرده ها نیز کاهش یافته، بخشی از منابع مالی و نقدینگی به چرخه معاملات بورس وارد شود اما تاکنون اتخاذ این سیاست های پولی منتج به ورود نقدینگی نشده است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از نقدینگی 1100 میلیارد تومانی موجود در قالب بدهی های پیشین و سرمایه گذاری های انجام شده در طرح های بلندمدت مسدود و متوقف شده و به همین دلیل سرعت کم گردش نقدینگی موجب افزایش فشار رکود اقتصادی حاکم شده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در پاسخ به این سوال که برای برون رفت از این وضعیت چه راهکارهایی پیشنهاد می شود، گفت: در این باره می توان راهکارهای تجربی و علمی پیش بینی کرد که مسلما تیم اقتصادی دولت آگاه ترین افراد به این راه حل ها هستند. اما اجرای این سیاست ها از جمله افزایش برابری نرخ ارز، تزریق نقدینگی به منظور ایجاد تقاضا در اقتصاد و استقراض دولت از بانک مرکزی تبعاتی به دنبال دارد که مغایر با سیاست کنترل تورم است.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کشور از روند جریانات اقتصادی تبعیت می کند، ادامه داد: از همین رو نباید انتظار داشته باشیم در وضعیت رکودی، بورس در جهت رونق و شادابی کامل حرکت کند. بنابراین به اعتقاد من به همان شکلی که اقتصاد داخلی ما مترصد برخی اتفاقات تاثیر گذار سیاسی از جمله انتخابات پیش رو در داخل و خارج از کشور است، آینده بازار سهام کماکان با حرکت های ملایم افزایش و کاهش کنونی مواجه خواهد بود.

وی ادامه داد: انتظار نیست که مثل سنوات گذشته در حالی که اقتصاد در وضعیتی نه چندان پر فروغ قرار داشت ولی بورس یکه تازی می کرد و برخی متعجب بودند و اصطلاحا سوال می کردند بیرون از بورس خبری نیست چرا بورس این میزان بازدهی داده است؟ چنین شرایطی را شاهد باشیم.

به گفته آقابزرگی، هم اکنون دماسنج بورس به واقع بسیار خوب و صحیح وضعیت موجود در اقتصاد را نشان می دهد. به عبارت دیگر هم اکنون بورس تصویر صحیح تری از وضعیت اقتصادی را نشان می دهد.

وی با اشاره به ریسک کاهش نقدشوندگی بخشی از پرتفوی سهامداران که در پی توقف طولانی مدت نمادها رخ داده است، خاطرنشان کرد: بیش از یک ماه است که تعداد زیادی از نمادهای گروه بانکی متوقف هستند و این موضوع به تنهایی موجب ایجاد تنگنا برای آن دسته از سهامدارانی شده است که بر نقدشوندگی سهامشان حساب کرده بودند اما مجبور هستند برای جبران این وضعیت سایر سهام موجود در پرتفوی خود را بفروشند و استراتژی اداره پرتفوی از اراده آنان خارج شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هرچند این موضوع حتی خارج از اراده سازمان بورس است اما به نوعی برای سهامداران ریسک کاهش نقدشونگی بخشی از پرتفوی را ایجاد کرده و برای سایر فعالان نیز این دغدغه را ایجاد می کند که ممکن است سهام تحت تملک ایشان نیز به این وضعیت دچار شود.

آقابزرگی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر پیش بینی از گزارش های میاندوره ای 6 ماهه و چشم انداز بازار سهام، گفت: بعید به نظر می رسد اطلاعات 6 ماهه شرکت های بورسی آنچنان درخشان باشد که موجب جذابیت قابل توجه برای خرید سهام ایجاد کند اما کماکان منتظر هستیم تا با تدابیر و سیاست های مناسبت به وضعیت دلخواه برسیم.

وی گفت: با مرور آمار و ارقام منتشر شده می توان این گونه ارزیابی کرد که با پیش بینی نرخ تورم 10 درصدی و نرخ بازدهی بدون ریسک 15 درصد، کسب حداقل بازدهی 30 درصد در بورس دور از انتظار نخواهد بود. این به آن معناست که با گذشت یک سال و گذر از شاخص 80.200 واحد، باید به شاخص 100 هزار واحدی دست پیدا کنیم که قدری دور از ذهن به نظر می رسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ