کد خبر: ۳۲۲۳۳
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۶/۱۰

مدیران نالایق شستا، زیان‌ برخی شرکت‌ها، عدم اجرا مصوبات پس از‌ هزار روز و...
توضیحات وزیرتعاون درباره:

مدیران نالایق شستا، زیان‌ برخی شرکت‌ها، عدم اجرا مصوبات پس از‌ هزار روز و...

وزیر تعاون درباره انتصاب مدیران نالایق در شستا و زیان‌ده‌بودن برخی شرکت‌ها، عدم برخورد با حقوق‌های نجومی و اجرا نشدن مصوبات تحقیق‌و‌تفحص از شستا پس از‌ هزار روز توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ،علی ربیعی در پاسخ به سئوالات دیروز نماینده ارومیه درباره انتصاب مدیران نالایق در شستا، زیان‌ده‌بودن برخی شرکت‌ها ، عدم برخورد با حقوق‌های نجومی و عدم اجرایی مصوبات تحقیق‌و‌تفحص از شستا پس از‌ 1000 روز توضیح داد.

وی درباره انتصاب مدیران نالایق در تأمین اجتماعی و شرکت شستا که باعث زیان‌ده‌شدن بزرگترین هلدینگ ایران می‌شود، گفت: قضاوت درباره عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید براساس شاخص‌هایی از جمله حفظ استقلال صندوق‌ها، فرایند سالم و اراده برای کار سالم و غیرفسادآمیز و مدیریت به کار گرفته‌شده برای کارآمدی صندوق‌ها انجام شود.

ربیعی ادامه داد: زمینه و شرایط اقتصادی کشور را باید در این قضاوت و ارزیابی در نظر بگیریم؛ ازجمله اینکه کدام بستر اقتصادی در کشور آمادگی رونق را داشته است.

ربیعی افزود: درباره صندوق‌های بازنشستگی باید مقایسه‌ای بین این صندوق با سایر صندوق‌ها انجام شود،اگر صندوق‌های بازنشستگی را با صندوق‌های بخش خصوصی مقایسه کنیم، می‌بینیم موفقیت داشته‌ایم. البته این قضاوت باید در شرایط اقتصادی فعلی کشور باشد که آیا شاکله کشور آمادگی رونق را داشته است یا نه.

صندوق‌های بازنشستگی تخلفی نکرده اند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین مسئله صندوق‌های بازنشستگی استقلال‌نداشتن آنهاست، اظهار کرد: به‌جز در دوره وزارت آقای مصری که تلاش بسیاری برای حفظ استقلال صندوق‌ها کرد، همه می‌دانند حفظ استقلال این صندوق‌ها کار مشکلی بوده است.

‌ربیعی ادامه داد: ما شاخص استقلال صندوق‌‌ها را برتر می‌دانیم، چراکه آنها امروز حیاط خلوت کسی نیستند و بنده نیز تا جایی که توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع استقلال صندوق‌ها صرف نظر کرده‌ام.

این عضو دولت افزود: کارگران را همان کارفرمایان می‌دانیم و با این نگاه به صاحبان سهام خود می‌نگریم؛ بنابراین باید نمره موفقی در این شاخص داشته باشیم، چراکه بنا و اساس صندوق‌ها سلامت آنها بوده و تا جایی که ممکن بود، برای انتصاب مدیران لایق اقدام کردیم.

‌ربیعی به تهیه منشور اخلاقی و مدیریتی شرکت‌های تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در تمام دوره مسئولیت تاکنون تلاش ما حفظ استقلال صندوق‌های بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی بوده و هیچ گزارشی از تخلفات آنها دریافت نشده است.

وی درباره فعالیت‌های بنگاه‌داری این وزارتخانه نیز اظهار کرد: سیاست‌های انقباضی و انبساطی دراین‌خصوص نوشته شده و به دنبال تأمین بهترین شرایط برای کارگران هستیم اما فشارهای منطقه‌ای داریم به‌طوری‌که با نبود بستر اقتصادی مناسب - که برای خصوصی‌سازی لازم است- اصرار به این کار وجود دارد که تأمین شرایط آن سخت است.

ربیعی افزود: صندوق بازنشستگی باید چرخش داشته باشد و ما نمی‌توانیم طرح تکمیلی بجنورد را انجام ندهیم، چراکه نیاز به سودآوری آن داریم. ممکن است تخلفاتی درخصوص حقوق‌های نجومی صورت گرفته باشد اما اساس ما بر آن نبوده، چنانچه در شستا بررسی شد، افراد و مدیران ما بسیار زحمت‌کش هستند و با دیدن دریافتی آنها متوجه می‌شوید رقم خاصی نبوده است.

به استثنای بانک رفاه در هیچ صندوق‌ها حقوق نجومی داده نشده

وی درباره موضوع حقوق‌های نجومی در تأمین اجتماعی اظهار کرد: از پایان سال ۹۲ منشور اخلاقی صندوق‌ها ابلاغ شده اگر امروز بحث دریافتی‌های نامتعارف مطرح است، در این صندوق‌ها تخلفی نبوده و هیچ اسمی در آنها در چهار گزارش اعلام‌شده درباره حقوق‌های نجومی نیامده است؛ به استثنای بانک رفاه که آن هم از کلیت نظام بانکی کشور تبعیت می‌کند.

مدیران نالایق را کنار گذاشته ایم

وی افزود: در رابطه با کارآمدی و اثربخشی سرمایه‌گذاری، همه تلاش ما این بوده که مدیران لایقی برای این کار منصوب شوند، اما کتمان نمی‌کنم که ممکن است در این وزارتخانه به این وسعت، مدیری به‌درستی انتخاب نشده باشد که در این موارد نیز به محض اطلاع، فرد را جابه‌جا کرده‌ایم و در مواردی نیز او را به مراجع قضائی معرفی کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بنای ما بر حقوق‌های نجومی نبوده است، تصریح کرد: وضعیت هیأت‌مدیره شستا را بررسی کرده‌اند؛ اینها افراد زحمت‌کشی هستند و همه آنها ازجمله آقایان عبدالعلی‌زاده، نوروززاده و فیاض‌بخش از مدیران سالم این کشور هستند.

ربیعی ادامه داد: مدیران شستا و تأمین اجتماعی در بهترین حالت ۱۳‌میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ البته نفی نمی‌کنم که ممکن است کسی تخلف کرده باشد که باید برخورد شود.

وزیر کار هم هستم اما...

وی همچنین در رابطه با پروژه‌های رهاشده در تأمین اجتماعی نیز گفت: درحال‌حاضر با ذوب‌آهنی مواجه هستیم که 3 ‌هزار نیروی اضافه دارد، شرکت آسمان ۷۰۰ نفر نیروی اضافه دارد و یکی از شرکت‌های زغال‌سنگ نیز 3 ‌هزار نیروی مازاد دارد.

ربیعی تصریح کرد: من وزیر کار هم هستم، اما دچار دوگانگی شده‌ام که هم باید این نیروها را حفظ کنیم و سیاست بیرون‌ریختن را نداشته باشیم، هم با مازاد نیرو مواجه باشیم. ازسوی‌دیگر برای اجرای طرح تحول سلامت و مواجه‌نشدن آن با شکست، ناچار شدم برای پرداخت بدهکاری بیمه تأمین اجتماعی، 7 ‌هزار‌میلیارد تومان از شرکت تأمین اجتماعی بدهم که همین باعث سختی کار بیشتر ما شد.

وی گفت: به خاطر عهدی که با خدا بسته‌ایم و قولی که در همین مجلس داده‌ایم، همه تلاش خود را برای ساماندهی وضع موجود به کار می‌گیریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ