کد خبر: ۳۲۲۷۳
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۶/۱۳

اثر معاملات بلوکی و مهمترین دغدغه بازار سهام برای بازگشت به رونق
یک کارگزار بورس اعلام کرد:

اثر معاملات بلوکی و مهمترین دغدغه بازار سهام برای بازگشت به رونق

یک کارگزار بورس با اعلام اثر معاملات بلوکی، مهمترین دغدغه بازار سرمایه برای بازگشت به رونق را تامین نقدینگی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بررسی وضعیت فعلی بازار سهام گفت: معاملات کد به کد و بلوکی حقوقی‌های بزرگ و حامی بازار سهام باعث شده افت حجم و ارزش معاملات روزانه بازار به روشنی نمایان نشود.

وی با بیان اینکه تامین نقدینگی این روزها مهمترین دغدغه بازار سرمایه برای بازگشت به دوران رونق است، افزود: مدیریت اغلب بنگاه های عمومی و نیمه خصوصی در درست دولت قرار دارد و این در حالی است که با کاهش نقد شوندگی درآمدهای دولت خود به خود فقر نقدینگی به دیگر بخش‌های اقتصاد کشور سرایت می‌کند.

آقا بزرگی با بیان اینکه بخش اعظمی از حجم 1000 هزار میلیارد تومانی نقدینگی سرگردان جامعه در بانک ها به صورت سرمایه‌گذاری بلند مدت و یا در بخش مستغلات و مسکن سرمایه گذاری شده ، ادامه داد: این حجم از نقدینگی هم اکنون قابلیت نقد شوندگی و چرخش در معاملات نداشته و همین موضوع باعث شده تا بازار سهام نیز از فقر نقدینگی رنج بکشد.

وی افزود: بازارسرمایه با تبعیت از شرایط حاکم بر سیاست‌های پولی و مالی کشور نسبت به سیاست انقباضی دولت در بازار مالی همراه با مهار تورم واکنش نشان داده و به درستی وضعیت رکود در کسب و کار را بر روی تابلوهای معاملاتی خود به نمایش گذاشته است.

این کارگزار بورس عدم نقدشوندگی و گردش جریان نقدینگی را مشکل اصلی اقتصاد ایران خواند و افزود: گرچه مشکلی بابت فروش نفت برای کشور وجود ندارد، اما عایدات و درآمدهای نفتی برای ورود به کشور هم اکنون با دشواری مواجه است.

به گفته آقابزرگی درحال حاضر عمده سودآوری شرکت‌ها از محل درآمد ارزی با روش‌های ثبت دفتری و غیر نقدی است. بنابراین حتی کاهش سود بانکی نیز نمی تواند نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها را تامین کند.

وی در برابر این پرسش که چرا با وجود تاکید نهاد ناظر بازار سرمایه بر افشای به موقع اطلاعات ناشران بورسی، رفتار بازار بر خلاف آنچه که به عنوان شفاف سازی بر روی این سامانه می نشیند، مواجه است؟ گفت: به دلیل افزایش دقت و توجه فعالان بازار سرمایه و تمرکز ثانیه ای در رصد تغییر و تحولات شاهد واکنش های سریع در بازار نسبت به اطلاعات ناشران هستیم.

آقا بزرگی افزود: این درحالی است که نظام اطلاع رسانی بازار سرمایه با مشکلی مواجه نیست، اما باید زمان انتشار و سطح دسترسی عموم به گزارش های ناشران بیش از پیش افزایش یابد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ