کد خبر: ۳۳۹۳۲
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۷/۶

توضیح وزیر انرژی آمریکا درباره مواضع روحانی و عدم دسترسی بانک های ایرانی

توضیح وزیر انرژی آمریکا درباره مواضع روحانی و عدم دسترسی بانک های ایرانی

وزیر انرژی آمریکا با اذعان برگشت صادرات نفت ایران به سطوح قبل از تحریم‌، درباره مواضع روحانی مبنی بر عدم لغو تحریم و مسدود بودن معاملات بین المللی بانک ها توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، ارنست مونیز اعلام کرد: تولید نفت ایران و صادرات آن به همان سطح قبلی در زمان قبل از تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت این کشور رسیده است. این به معنی تولید و صادرات روزانه ۴ میلیون بشکه نفت در روز است که باعث می‌شود نقدینگی فراوانی به سمت این کشور سرازیر شود.

وی که درباره اجرای تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران صحبت می‌کرد،افزود: ایالات‌متحده هر اقدامی که قرار بود برای برداشتن تحریم‌ها انجام دهد، انجام داده و بازگشت میزان فروش نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها نشان می‌دهد تحریم‌هایی که باید برداشته می‌شدند، برداشته‌شده‌اند.

این در حالی است که حسن روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود دسترسی ایران به سیستم بانکی دنیا همچنان مسدود است که به معنای برداشته نشدن تحریم‌های بین‌المللی بانکی و مالی علیه ایران است.

مونیز در این‌باره گفت: واقعیت این است که مقامات آمریکایی دربالاترین سطح به بانک‌های اروپایی توضیح داده‌اند که چطور باید با ایران رابطه داشته باشند تا در محدودیت‌های قبلی که وجود داشته گرفتار نشوند. اما ایران روابط کمی با بانک‌ها برقرار کرده و بیشتر این بانک‌ها نیز بانک‌های با اندازه متوسط هستند که توانایی انجام کارهای بانکی در سطح بین‌المللی را ندارند.

وی به این مسئله اشاره نکرد که بانک‌های بزرگ بین‌المللی از ترس تحریم‌ها و جریمه‌های مالی حاضر به فعالیت در ایران و یا همکاری با ایران نیستند.

بر اساس نموداری که اندیشکده استراتفور بر اساس گزارش‌های آماری رویترز و آژانس بین‌المللی انرژی منتشر کرده ایران در سال ۲۰۱۱ یعنی در دوران قبل از تحریم‌ها، غیر از اتحادیه اروپا، به ۶ کشور از جمله چین، هندوستان، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و آفریقای جنوبی نفت صادر می‌کرد که درمجموع این صادرات به ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسید.

اما در سال ۲۰۱۴ و در اوج تحریم‌ها این میزان به نصف رسید و غیرازاینکه صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی کاملاً قطع شد، صادرات به ۵ کشور همچنان با ارقام پایین ادامه یافت. در این سال میزان صادرات نفت ایران به یک‌میلیون و ۴۰۲ هزار و ۹۰۴ بشکه در روز رسید که بیشترین سهم صادرات، به چین و هندوستان صورت می‌گرفت.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ