کد خبر: ۳۳۹۶۴
۰:۰ - ۱۳۹۵/۷/۷

تحلیلی اجمالی از
در آستانه عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام توسط یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیلی اجمالی از "غگلستا" و قیمت مناسب هر سهم دهمین شرکت جدید

در آستانه عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد سهام شیر پاستوریزه پگاه گلستان در فرابورس،کارگزاری آبان با ارایه تحلیلی از آخرین وضعیت و مالی، قیمت مناسب هر سهم دهمین شرکت جدید سال را برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق هماهنگی های قبلی ، امروز چهارشنبه 10 درصد سهام شیر پاستوریزه پگاه گلستان در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه می شود.

این عرضه شامل 12 میلیون سهم "غگلستا" است که از طرف سهامدار عمده و اصلی یعنی صنایع شیر ایران با مالکیت 99 درصدی انجام و طی آن 6 میلیون سهم از طریق کارگزاران و 6 میلیون سهم هم برای معامله گران آنلاین تخصیص یافته است. سهم هر کارگزار با همه شعب 60 هزار سهم بوده و هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری سهمیه ایی ندارند.

در این رابطه کارگزاری آبان با ارایه تحلیلی از آخرین وضعیت و مالی این شرکت 12 میلیارد تومانی ، قیمت مناسب هر سهم دهمین شرکت جدید سال را برآورد کرد.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان یکی از شرکتهای وابسته به شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) است که با داشتن بیش از 30 سال سابقه و تجربه در شهر گرگان و در صنعت تولید فرآورده های لبنی فعالیت می کند.

این شرکت سال گذشته در تولید و توزیع 10 گروه محصولات در حدود 85 نوع محصول لبنی و غیر لبنی فعالیت کرده که از لحاظ جایگاه در بین 16 شرکت تولیدی وابسته به شرکت صنایع شیر ایران، به لحاظ میزان دریافت و فرآوری شیرخام ، جایگاه ششم را دارا بوده و حدود 5.5% از کل دریافت شیر خام شرکتهای عضو گروه شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) را که معادل 1.1 میلیون تن بوده در سال جاری به عهده داشته است. 

محصولات تولیدی شرکت انواع شیر پاستوریزه، ماست، پنیر و انواع دیگر لبنیات بوده و مجموع تولیدات در بودجه 95 حدود 35 هزار تن است که نسبت به سال قبل 9 درصد کاهش داشته و در سه ماهه موفق به پوشش 22 درصدی بودجه شده است.

"غگلستا" تقریبا تمام محصولات تولیدی خود را به فروش می رساند و مبلغ فروش شرکت در بودجه 95 حدود 130 میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل با کاهش 3 درصدی همراه بوده و در سه ماهه نیز شرکت موفق به به پوشش 22 درصدی بودجه شده است.

انواع پنیر بیشترین سهم از ترکیب فروش شرکت را به خود اختصاص داده و خامه و ماست هم از دیگر محصولات مهم شرکت است. درصد عمده ای از محصولات لبنی در ایران توسط شرکت های وابسته به شرکت صنایع شیر ایران تولید و توسط شرکت های بازار گستر پگاه مناطق مختلف در سطح کشور به صورت عمده و مویرگی توزیع می شود.

جمع دارایی های پگاه گلستان در سه ماهه نخست سال حدود 61 میلیارد تومان بوده که 84 درصد آن را دارایی های جاری تشکیل می دهد. قسمت عمده ای از دارایی های جاری به دریافتنی های تجاری مربوط می شود که 7 درصد نسبت به سال مالی قبل افزایش داشته است. عمده دریافتنی های تجاری از شرکت بازار گستر پگاه منطقه 2 بوده که از شرکت های وابسته است.

با نگاهی به نرخ فروش محصولات در سه ماهه در می یابیم شرکت در سه ماهه محصولات را با قیمت هایی کمتر از بودجه به فروش رسانده که ادامه این روند موجب بروز مشکلاتی در تحقق بودجه خواهد بود.

به نظر می رسد با وجود رقیب قدرتمندی همچون کاله در استان های شمالی، پگاه گلستان ناچار به کاهش نرخ فروش محصولات در جهت از دست ندادن سهم بازار شده اما از سویی دیگر نرخ خرید شیر (اصلی ترین مواد مصرفی شرکت) در سه ماهه نخست سال جاری حدود 10 درصد کمتر از بودجه بوده که از نکات مثبت گزارش سه ماهه است.

با توجه به مطالب مطرح شده، به نظر می رسد شرکت توانایی پوشش بودجه برای سال مالی 95 را داشته باشد.

با توجه به سود  هر سهم 72 تومانی هر سهم در بودجه 95 و با در نظر گرفتن p/e حدود 8 مرتبه ایی ، به نظر می رسد قیمت حدود 550 تومان برای سهام "غگلستا" مناسب باشد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ