کد خبر: ۳۴۰۱۹
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۷/۹

اعتراضات و دستان خالی سهامداران
بورس پرس از دو مجمع ۴ ساعته بانک ملت گزارش می دهد:

اعتراضات و دستان خالی سهامداران "وبملت"/ نامه دقیقه ۹۰ بانک مرکزی و زیان 2 هزار میلیاردی

گلایه ها و اعتراضات سهامداران بانک ملت در دو مجمع ۴ ساعته با قرائت نامه مهم و دقیقه ۹۰ بانک مرکزی توامان شد تا این گروه با دستان خالی و دغدغه بازگشایی نماد راهی شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دیروز بعد از دو ماه و اندی تاخیر و توقف طولانی مدت و بی سابقه نماد بانک های بزرگ بورسی ، بانک ملت دو مجمع سالانه و  عادی به طور فوق العاده را با حضور حدود 73 درصد سهامداران برگزار کرد.

مجمعی 4 ساعته که با سئوالات و اعتراض های متعدد سهامداران حقیقی و صبر و تحمل و پاسخ های گاه قانع کننده مدیران همراه بود اما نامه مهم و دقیقه 90 بانک مرکزی ، آب پاکی را روی دستان همه ریخت.

نامه ای که مشخص کرد نه تنها خبری از تقسیم سود 31 تومانی و حتی 2 تومانی ( 10 درصد حداقل قانون تجارت) نیست، بلکه سخن از زیان 2 هزار میلیارد تومانی به میان آمده و اصلاح بودجه 95 و احتمال ادامه توقف نماد "وبملت".

گزارش بورس پرس از این دو مجمع را بخوانید:

سهامداران خوش بین و واقعیت های تلخ همراه با خیمه شب بازی

براساس این گزارش، سهامداران این بانک 4 هزار میلیارد تومانی که از اواخر تیر به دلیل توقف نماد قادر به خرید و فروش سهام نیستند، قبل از ساعت 10 دیروز صبح ، هر دو طبقه تالار حوزه هنری را تکمیل کردند تا شاید شاهد اعلام اخبار خوشایند مانند آخرین وضعیت دریافت 4 میلیارد خسارت از انگلیس و تقسیم سود و ... باشند که در برابر اعلام مورد اول ، خبری از تقسیم سود نشد.

در این مجمع به باور سهامداران حقیقی، کارمندان بانک ملت حضور قابل توجهی داشتند و با تشویق تعجب برانگیز بعد از اعلام افزایش حقوق 50 درصدی پرسنل در سال گذشته، اعلام موجودیت کردند تا یک سهامدار با اعتراض به این موضوع از خیمه شب بازی سخن بگوید و زنجیره گلایه سهامداران کامل شود.

علاوه بر این محورهای اصلی اعتراض سهامداران، مسائلی چون نحوه دریافت مطالبات از شهرداری تهران به صورت غیر نقدی و در برابر دریافت تراکم و عدم تلاش برای دریافت دارایی هایی مانند فروشگاه شهروند و مجمتع شهر آفتاب از شهرداری (که به بانک شهر واگذار شده)، عدم اعلام حق وکالت سال 95 ، زیان سهامداران و سود سپرده گذاران ، مدیران و کارمندان، باقی ماندن ابهاماتی دیرینه مانند مبحث اکچوئری از زمان عرضه اولیه سهام بانک ، پرونده مدیرعامل سابق و طفره رفتن از ارایه توضیحات و تقسیم سود 10 تومانی در مجمع سال قبل بود.   

همچنین سهامداران خواهان اعلام نکات ابهامی و شفاف شدن واقعیت ها بودند تا در کنار این بانک ( که با بازاگردانی سهام اقدام به خرید حدود 1.5 درصد سهام در روزهای منفی بازار کرده ) قرار گرفته و مانع از فشار فروش و کاهش قیمت سهام بعد از بازگشایی نماد قرار گیرند.

نامه دقیقه 90 بانک مرکزی و بهت و اعتراض سهامداران

اما این پایان ماجرا نبود و قبل از تصویب صورت های مالی 94 ، نامه دقیقه 90 بانک مرکزی باعث بهت و اعتراض سهامداران و حتی مدیران شد.

این نامه به تاریخ 7 مهر ( درست یک روز قبل از مجمع ) توسط بانک مرکزی ابلاغ شد و به رغم اعلام انتشار آن در کدال، تا به امروز خبری از متن نامه نشده اما دیروز قرائت و مشخص شد نه تنها خبری از تقسیم سود بیش از هزار میلیارد تومانی برای سال مالی قبل نیست بلکه باید دو هزار میلیارد تومان زیان شناسایی شود.

چرا که بانک مرکزی صدور مجوز برگزاری مجمع سالانه را مشروط به اعمال 3 هزار و 80 میلیارد تومان ذخیره اضافی در صورت های مالی 94 بانک ملت کرده است.ضمن اینکه بانک مرکزی تاکید کرده صورت جلسه مجمع باید به این نهاد ناظر ارایه شود تا بعد از تایید ، مراحل بعدی طی شود.

4 بند اصلی نامه

به هرحال 4 بند اصلی این نامه 6 بندی به شرح زیر است:

1. اعمال ثبت اصلاحی حسابداری برگشت 7773 میلیارد ریال تاخیر تادیه دین مطالبات دولت در صورت عدم اخذ تاییدیه.

2.اعمال 15 هزار میلیارد ریال بابت کسری ذخایر مطالبات مشکوک الوصول.

3. اعمال ذخیره حداقل 2500 میلیارد ریال از بابت کسری ذخیره اکچوئری.

4. باتوجه به عدم ارائه مستندات کافی از ارزهای مورد مطالبه، مبلغ 5552 میلیارد ریال از سودهای ارزی برگشت داده شود.

تکلیف مجمع از نامه بانک مرکزی

با قرائت این نامه ، اعتراض سهامداران با اعلام نکاتی چون چرا بانک مرکزی با علم به این موارد اقدام به پذیرش افزایش سرمایه کرده ؛ چرا از قبل و هنگام ارایه صورت های 9 و 12 ماهه و حسابرسی شده سال مالی قبل، چنین مواردی را اعلام نکرده و چرا سازمان بورس با سود بانک ملت موافقت کرده و ... دامنه اعتراض را بیشتر کردند.

در نهایت هم بعد از قول مدیران و نماینده دولت مبنی بر حل و فصل این موضوع ، نبود چاره ایی جز پذیرش نامه بانک مرکزی و پرهیز از اعلام تنفس مجمع، سودی بین سهامداران تقسیم نشد و پاداشی هم هیات مدیره تعلق نگرفت.

با این اوصاف ، درحالی زیان 2 هزار میلیارد تومانی و نامه بانک مرکزی توسط مدیران بانک ملت پیگیری خواهد شد که به گفته مدیران ، بودجه 95 این بانک نیز اصلاح و در کدال قرار گرفت.

نقش مدیر باسابقه در آرام کردن سهامداران

در میان این اعتراضات، نکات اعلامی علیرضا عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران ( سهامدار یک درصدی بانک ملت) مبنی بر توقعات درست سهامداران و تلاش دولت و مدیران به حل مشکلات، عدم حل ابهامات بانک ها از سال های قبل، ایجاد برخی مشکلات به دلیل وجود نظارت بانک مرکزی و سازمان بورس بر بانک ها و برخی ناهماهنگی ها ، لزوم اعتماد سهامداران به مدیران برای حل مشکلات با امید رفع موارد و... موجب آرام شدن نسبی جو اعتراضی سهامداران شد.

وی نقدشوندگی سهام را با اهمیت ترین موضوع در بازار سرمایه دانست و از سهامداران خواست تا ضمن چشم پوشی از تقسیم حداقلی و 2 تومانی ، به بانک مرکزی و بانک ملت اعتماد کرده و اجازه دهند تلاش مدیران برای حل مشکلات به نتیجه رسیده و نماد این بانک  و دیگر بانک ها بازگشایی شود.

انتخاب عضو جدید هیات مدیره

براساس این گزارش، در مجمع عادی به طور فوق العاده که قبل از مجمع سالانه و به ریاست علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران ، علی موحد نژاد نماینده دولت و خالق نماینده صباتامین به عنوان دو ناظر و نورمحمد حسینی به عنوان منشی برگزار شد، علیرضا لگ زایی به عنوان عضو جدید هیات مدیره انتخاب شد.

وی رئیس هیات مدیره و از مدیران سابق بانک ملت بود که بعد از حضور در بانک تجارت، مجددا" به خانه اول خود یعنی بانک ملت و به عنوان قائم قائم مقام مدیرعامل برگشت و در کنار دیگر اعضا هیات مدیره  یعنی هادی اخلاقی فیض آثار(مدیرعامل) ، محمد بیگدلی (رئیس هیات مدیره)، حسن روستا و حمید تاجیک قرار گرفت.

گزارش عملکرد هیات مدیره

در مجمع عادی سالانه نوبت دوم بانک ملت برای سال مالی اسفند 94 نیز هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت ، عملکرد هیات مدیره را قرائت کرد.

وی با اعلام وضعیت بانک ملت در سال مالی 94 ، آمارهایی مانند تسهیلات و منابع 1.126 و 1.291 هزار میلیارد تومانی ، رشد 24 درصدی منابع ارزی و ریالی ، افزایش 32.5 درصدی منابع و سپرده ، رشد 24 درصدی درآمدها، افزایش 5 درصدی تعداد مشتریان ( بیش از 39 میلیون مشتری)، نیروی انسانی 21.342 نفری ، 1590 شعبه ، تراکنش بیش از 1.8 میلیاردی و... ارایه کرد.

برنامه های سال 95 بانک ملت

این مقام مسئول برنامه های بانک ملت در سال 95 را هم اعلام کرد که شامل دو رویکرد اصلی استراتژی توسعه و سودآوری و استراتژی مدیریت هزینه است.

اخلاقی 6 محور استراتژی توسعه و سودآوری بانک ملت را توسعه بانکداری بین المللی، مشتری مداری و تعامل سودمند، بهبود فرایندها و بهینه سازی پرتفوی اعتباری، مولدسازی دارایی ها و تنوع بخشی توسعه خدمات معرفی کرد.

وی همچنین تجهیز بهینه منابع مالی، کارا سازی کانال های ارایه خدمات، استفاده بهینه از دارایی ها، بهبود فرایند کنترل بودجه و استقرار نظام ارزیابی علمکرد را 5 محور استراتژی مدیریت هزینه معرفی کرد.

به گفته مدیرعامل بانک ملت، بازنگری ساختار سازمانی بانک با رویکرد تخصصی و بازنگری، تعدیل و مدیریت نیروی انسانی، دو اقدام مدنظر است که مورد اول اصلاح شده است.

آخرین وضعیت خسارت 4 میلیارد دلاری

اخلاقی درباره آخرین وضعیت خسارت 4 میلیارد دلاری از انگیس هم اعلام کرد: ایران تاکنون دو دعوای مهم علیه انگلیس مطرح کرده که اولی مربوط به زمان مصدق و دومی مربوط به بانک ملت است. 

وی ادامه داد: درخواست خزانه داری انگلیس مبنی بر خروج این پرونده لغو و اصل دعوا تایید و مقرر شده طی دو ماه آینده مستندات ارایه شود تا دادگاه رای نهایی را سال آینده صادر کند. بنابراین در حالی امید زیادی به حل آن است که نتیجه مالی این موضوع در سال 95 محقق نخواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» قردوسی | ساعت ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۷/۹
14
1
پاسخ
یک عده بیان وامهای کلان بگیرند و پس ندهند اونوقت سهامداران بد بخت باید از محل سود سالانه ردیف تحمیلی مطالبات مشکوک الوصول را بپذیرند که البته نام بدهکاران که سهامدار بیچاره باید وام او را در قالب مطالبات مشکوک الوصول پرداخت کنند را هم حتی نمیدانند.
عجب عدالتی.
» سهامدار | ساعت ۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۷/۱۰
4
0
پاسخ
بورس پرس چطور ترازحسابرسی شده سود 267ریالی را نشون می ده بعد میگن ضررداده این غیرممکنه لطفا گزارش مقصلی تهیه کنید
» شهرام | ساعت ۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۷/۱۱
0
0
پاسخ
با سلام و احترام
بانک مرکزی بهتر است نقش نظارتی خود را در سیستم بانکی کشور تقویت نماید
منابعی که می توانست سودآور باشد به هر دلیلی در اختیار دولت قرار گرفته فرق دولت با سایر مشتریان چیست که سودش بعد از تاییدیه دولت می بایست در دفاتر ثبت شود از لحاظ حسابداری شرایط تحقق احراز شده و درآمد می بایست شناسایی شود.
نقش حسابرس در حسابرسی بانک ملت چیست؟ و مسائلی که می بایست از سوی حسابرس به عنوان ابهام یا محدودیت در رسیدگی عنوان شود و متناسب با اهمیت آنها صورتهای مالی را مشروط ،عدم اظهار نظر و یا مردود اعلام نماید بانک مرکزی به صورت یک تکلیف عنوان می نماید.
به هر حال با تداخل در امور حرفه ای، سهامدار نمی تواند به بازار اعتماد نماید و از این رو انتظار بهبود وضعیت مالی و اقتصادی کشور با ابهام قابل ملاحضه ای روبرو خواهد شد.
آیا بانک مرکزی توانایی ایجاد چنین تکلیفی برای سایر بانکها (که تصویری به مراتب نا مناسب تر از بانک ملت دارند) دارد؟
و در نهایت بانک مرکزی بهتر است وظایف منتسب به خود را به درستی انجام دهد.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ