کد خبر: ۳۴۲۰۸
۰:۱ - ۱۳۹۵/۷/۱۴

دلایل تغییر ۱۷۳ درصدی سود
یک کارگزاری بررسی کرد:

دلایل تغییر ۱۷۳ درصدی سود"شاوان" با نیم نگاهی به آینده پالایشگاه ها

در پی رشد ۱۷۳ درصدی سود پالایشگاه لاوان، کارگزاری آبان نکات مهم گزارش ۳ ماهه و دلایل تغییر پیش بینی این شرکت را همراه با نیم نگاهی به آینده گروه پالایشگاهی بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پالایشگاه لاوان بعد از اعلام سود 22 ریالی به جای زیان 2060 ریالی سال مالی قبل، روز شنبه پیش بینی سود سال مالی اسفند جاری را براساس عملکرد واقعی ۳ ماهه (حسابرسی شده) منتشر کرد که در آن سود 45 ریالی هر سهم ( اولین پیش بینی سود) را با 173 درصدی به 123 ریال رساند اما زیان 169 ریالی در سه ماه اول پابر جا است.

با این رویداد، نماد "شاوان" 114.3 میلیارد تومانی که اخیرا" اقدام به مزایده‌ ۶ ملک در سه شهر تهران، مشهد و کیش کرد، متوقف شد.

در این رابطه کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات این شرکت فرابورسی، نکات مهم گزارش سه ماهه و دلایل تغییر پیش بینی را همراه با نیم نگاهی به آینده گروه پالایشگاهی بررسی کرد.

گذشته و حال "شاوان"

پالایش نفت لاوان یکی از قدیمی ترین پالایشگاه های حاضر در کشور بوده و  از واحدهای فرعی سازمان تامین اجتماعی است که در سال ١٣٥٥ توسط شرکت نفت ایران ساخته شده است. این شرکت بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است.

خوراک این پالایشگاه ٣٥،٠٠٠ بشکه نفت خام از میادین دریایی سلمان، رشادت، بلال و رسالت و ٢٠،٠٠٠ بشکه میعانات گازی پارس جنوبی تامین می شود. ظرفیت اسمی این پالایشگاه روزانه ٥٠،٠٠٠ بشکه نفت و میعانات گازی است.

در حال حاضر ٦ درصد از حجم پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور در این پالایشگاه تولید می گردد و از ١.٧ میلیون بشکه نفت خام نیز حدودا ٢٦٠ میلیون لیتر فرآورده های نفتی از جمله گاز مایع، بنزین موتور، سوخت جت، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره تولید می شود.

این پالایشگاه در گزارش پیش بینی سه ماهه سال مالی منتهی به ٣٠/١٢/٩٥ سود هر سهم خود را با سرمایه ١،١٤٣،٤٢٢ میلیون ریال به رقم ١٢٣ ریال به ازای هر سهم اعلام نموده است. شرکت در دوره ی سه ماهه به ازای هر سهم (١٦٩) ریال زیان شناسایی کرده است. لازم به ذکر است سود پیش بینی اولین برآورد سال ٩٥ به ازای هر سهم ٤٥ ریال بوده است که در گزارش جدید تعدیل شده است.

از نکات مهم گزارش سه ماهه و دلایل تغییر پیش بینی می توان به نکات زیر اشاره کرد:

- افزایش ١١.٢% پیش بینی فروش نسبت به اولین پیش بینی و برآورد فروش ٢٤،٦٤١ میلیارد ریالی برای سال 95

- افزایش حاشیه سود ناخالص در پیش بینی جدید و رسیدن به ٣.٦ درصد

- کاهش ٣٤.٦% هزینه مالی و اداری در پیش بینی سه ماهه نسبت به اولین پیش بینی و برآورد ٩٤ میلیارد ریال هزینه مالی

- پوشش ٢٣% از بهای تمام شده در دوره ی سه ماهه و تحقق حاشیه سود ناخالص منفی (%١) در دوره ی سه ماهه سال ٩٥

تولید

ظرفیت پالایشگاه نفت لاوان در اولین پیش بینی به شرح نمودار زیر است:

 

همانطور که مشاهده می شود ظرفیت پیش بینی شده ی شرکت بالاتر از ظرفیت عملی می باشد. البته طرح های توسعه ای و بهبود عملکرد در این امر تاثیر بسزایی داشته است.

مقدار تولید پیش بینی شرکت در پیش بینی بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه سال ٩٥ نیز به شرح زیر در نظر گرفته شده است:

با توجه به نمودار بالا شرکت در پیش بینی قبلی تولید نفت­گاز را به صورت یورو چهار پیش بینی داشته است که این امر در پیش بینی فعلی تعدیل شده است و در باقی محصولات نظیر بنزین معمولی، نفتای شیرین شاهد رشد مقدار تولید پیش بینی پالایش نفت لاوان هستیم. لازم به ذکر است که در بهمن ماه سال گذشته واحد تصفیه هیدروژنی  فرآورده های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز به منظور تولید فرآورده ها ، مطابق با استاندارد یورو ٤ به بهره برداری رسیده است.

شرکت در دوره سه ماهه موفق به پوشش ٢٤.٧% از پیش بینی تولید خود شده است و ٥٤% از پیش بینی تولید نفت­گاز معمولی را پوشش داده است. مقدار تولید شرکت در دوره ی سه ماهه ی سال ٩٥ نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته با ٢.٣% کاهش همراه بوده است و بیشترین کاهش در محصول نفت کوره رخ داده است. محصول نفت کوره از حاشیه سود بسیار پایینی برخوردار می باشد و در صورت رشد تولید محصولات دیگر، افت آن اتفاق منفی تلقی نمی شود.

فروش

شرکت در پیش بینی سال مالی منتهی به ٣٠/١٢/٩٥ فروش خود را به مبلغ ٢٤،٦٤١ میلیارد ریال پیش بینی کرده است. فروش شرکت در پیش بینی فعلی نسبت به پیش بینی قبل افزایشی ١١.٢% را نشان می دهد و نسبت به فروش سال ٩٤ در حدود ١٢.٤% کاهش داشته است.

فروش شرکت در دوره ی سه ماهه ی منتهی به ٣١/٠٣/٩٥ برابر با ٥،٤٥١ میلیارد ریال بوده است و ٢٢% از پیش بینی خود را پوشش داده است. ترکیب مبلغ فروش پیش بینی شرکت به شرح زیراست:

مطابق نمودار بالا ٢٣% از سبد فروش محصولات شرکت در اختیار بنزین معمولی می باشد. شرکت با انجام طرح توسعه و افزایش کیفیت بنزین، نفت گاز به یورو٤ در بهمن سال گذشته، استاندارد لازم به منظور عرضه ی سوخت به جایگاه ها را در اختیار دارد.

بررسی پیش بینی شرکت و فروش در سال ٩٤ حاکی از افت در برآورد فروش بنزین معمولی، نفت کوره و نفت گاز معمولی می باشد و فروش محصولات جدید نیز در پیش بینی جدید لحاظ شده است. برای مثال فروش شرکت در بخش نفت کوره با کاهش در نظر گرفته شده است،‌ این کاهش همانطور که در بخش تولید گفته شده است می تواند منجر تغییر ترکیب فروش و متناسب با آن افزایش حاشیه سود محصولات بشود.

همچنین شاهد تغییر مقدار فروش نسبت به پیش بینی قبلی هستیم:

با توجه به تغییرات مقدار فروش، افزایش فروش ذکر شده ناشی از افزایش نرخ های فروش است.

بهای تمام شده

نرخ مصرف نفت خام در گزارش پیش بینی جدید به ازای هر متر مکعب در جدول زیر آمده است:

مطابق جدول بالا نرخ خرید نفت خام و میعانات گازی نسبت به پیش بینی اولیه بالاتر در نظر گرفته شده است و نرخ های سه ماهه پایین تر از پیش بینی ها است.

نتیجه گیری

در آخرین گزارش پیش بینی سال ٩٥ نسبت حاشیه سود شرکت بهبود یافته است. خط تولید شرکت در سال ٩۵ بهره برداری می شود و ترکیب محصولات شرکت در سال ٩۵ با تغییر قابل ملاحظه مواجه بوده و محصولات جدیدی به ترکیب محصولات شرکت شده است.

مهمترین عامل تأثیر گذار بر سودآوری شرکت های پالایشگاهی قیمت نفت می باشد. زیرا از یک سو بر قیمت مواد اولیه مصرفی و از سوی دیگر بر نرخ فروش محصولات شرکت تأثیر گذار است. همچنین نسبت حاشیه سود ناخالص شرکت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا روند افزایش در این نسبت حاکی از دریافت تخفیف بیشتر بر روی نرخ خرید نفت خام است.

در حال حاضر شرکتهای پالایشگاهی نفت خام را با قیمت ٩۵ درصد فوب خلیج فارس دریافت می کنند به عبارتی نفت را با تخفیف ۵ درصدی دریافت می کنند. با توجه به حاشیه سود ناخالص بسیار پایین، تنها اندکی تغییر در نسبت حاشیه سود موجب تعدیلاتی با اهمیت در سود خالص شرکت می شود. علاوه بر این تک نرخی شدن ارز نیز بر شرکت های پالایشگاهی اثر مثبت خواهد داشت.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ