کد خبر: ۳۴۴۴۵
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۷/۲۶

دلایل تغییر رویه تخصیص سهمیه
در گفت وگوی بورس پرس با مدیرعامل و معاون بورس اعلام شد:

دلایل تغییر رویه تخصیص سهمیه "آپ" به آنلاینی ها/ خبر خوش استفاده از روش جدید

مدیرعامل و معاون عملیات بازار شرکت بورس دلایل تغییر رویه در تخصیص سهمیه "آپ" به آنلاینی ها را اعلام کردند و با بیان موقتی بودن این رویه ، از تغییر روش عرضه اولیه سهام از دو ماه آینده خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان عرضه اولیه امروز 10 درصد سهام شرکت آسان پرداخت ، مقرر شده از 60 میلیون سهم قابل عرضه (40 میلیون سهم برای کارکنان) سهمیه هر ایستگاه کارگزاری 45 هزار سهم باشد و باید 25 درصد از کل سهمیه دریافتی کارگزاران با رعایت انصاف و عدالت به معامله گران انلاین داده شود.

اعلام این رویه در حالی با واکنش هایی مواجه شده که بسیاری از فعالان خواهان روشن شدن این موضوع و اعلام دلیل یا دلایل این تصمیم شده اند.

در این رابطه ، مدیرعامل و معاون عملیات بازار شرکت بورس در گفت وگو با بورس پرس توضیحاتی ارایه کرده و با اعلام موقتی بودن این رویه ، از تغییر روش عرضه های اولیه از دو ماه آینده خبر دادند.

دلایل تغییر رویه از زبان مدیرعامل بورس

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به اینکه چه عامل یا عواملی موجب تغییر رویه در عرضه 100 میلیون سهم "آپ" شده ، اظهار داشت: بر خلاف روال معمول بورس های دنیا که براساس این کارگزار محور فعالیت می کنند ، در بورس ایران روال جاری براساس مشتری محور بوده و رویه ها بر پایه مشتریان اجرایی می شوند.

خبری خوش و تغییر رویه عرضه ها و کشف قیمت سهام از دو ماه آینده 

وی ادامه داد: تداوم این روال ، نبود بسترهای فنی و عوارض ناشی از تحریم ها ، عدم بکار گیری روش های بروز کشف قیمت سهام شرکت های جدید و....موجب بروز مشکلاتی در رعایت انصاف و عدالت در بازار سهام ایران شده و بکاری گیری هر رویه ایی می تواند مانع از همه گیر بودن انصاف و رعایت شود.

وی افزود: بنابراین روش جدید تخصیص سهام به آنلاینی ها، ناشی از مسائلی چون افزایش ناگهانی و یکباره سفارش های خرید در هنگام عرضه های اولیه و وجود اختلال در سیستم معاملات آنلاینی ها و قطع شدن اینترنت عده زیادی از معامله گران و در نتیجه عدم دسترسی عده زیادی از متقاضیان به خرید سهام عرضه اولیه بود.

این مقام مسئول با اعلام خبری خوش، به بورس پرس گفت: خوشبختانه تغییر روش عرضه های اولیه و استفاده از روش ثبت سفارش مورد موافقت سازمان بورس قرار گرفته و مقرر شده از حدود دو ماه بعد از این روش در بازار سهام استفاده شود.

قالیباف اصل افزود: بنابراین درحالی روش فعلی عرضه اولیه سهام شرکت آسان پرداخت موقتی است که از ماه های آینده ، روش جدید و کارآمد ثبت سفارش، جایگزین رویه جاری خواهد شد و رعایت و انصاف عدالت به طور کامل عملی می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که سهامداران حقیقی، نگرانی هایی بابت عدم تخصیص عادلانه سهام توسط برخی کارگزاران را دارند و صبحت از نورچشمی کرده اند، تاکید کرد: طبیعتا" همه کارگزاران در تلاشند تا بازار سرمایه توسعه یابد. بنابراین به درستی می دانند که همه اطلاعیه های صادره از سوی بورس ها الزامی  بوده و باید مفاد آن رعایت شود. از سوی دیگر در مورد تخصیص حداقل 25 درصد سهام شرکت "آپ" به آنلاینی ها، نظارت های ویژه ایی اعمال خواهد شد.

به گفته قالیباف اصل، در رویه قبلی تخصیص سهام به معامله گران آنلاین، عده زیادی گلایه داشتند که نمی توانستند به موقع وارد سیستم شده و اقدام به خرید کنند و یا با قطعی اینترنت روبره شده و از عرضه اولیه جا می ماندند.

اعلام سهمیه آنلاینی ها بعد از کشف قیمت

علی صحرایی معاون عملیات بورس اوراق بهادار تهران نیز درباره رویه جدید تخصیص سهام به معامله گران آنلاین توضیح داد: در عرضه های اولیه سهام شرکت های بورسی بارها مشاهده شده بود که برخی فعالان تا 20 و حتی 40 بار اقدام به خرید سهام شرکت های جدید کرده و موجب بروز مشکلاتی شده اند.
از سوی دیگر باطل کردن چنین معاملاتی شایسته نبوده و باید از راهکارهای پیش گیرانه استفاده می شد.

وی ادامه داد: همچنین در گذشته قطعی عرضه ها موجب گلایه هایی ازسوی سهامداران می شد و تعداد زیادی از معامله گران آنلاین قادر به خرید سهام و استفاده از سهمیه نمی شدند. اما در رویه جدید مقرر شده آن دسته از مشتریان شرکت های کارگزاری که اقدام به واریز وجوه کرده و شفارش خرید داده اند، به تناسب میانگین، اقدام به خرید سهام کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بنابراین بعد از کشف قیمت سهام "آپ" ، سهمیه هر کد آنلاین اعلام می شود تا کارگزاران اقدام به تخصیص کنند. در این میان قاطبه کارگزاران در رعایت انصاف و عدالت کوشا بوده و هستند اما در صورت بروز تخلفات احتمالی معدود، پیگیری های حقوقی به عمل خواهد آمد.

صحرایی ادامه داد: این درحالی است به دلیل بروز مشکلاتی در نرم افزارهای معاملات آنلاین کارگزاری ها ، بسیاری از کارگزاران از روش جدید تخصیص سهام استقبال و اعلام کرده اند در این روش، دیگر خبری از سوء استفاده عده معدود از فعالان در خرید چند و چندین باره سهام نخواهد بود.

به گفته وی برنامه بورس ، افزایش انصاف و عدالت در رویه های جاری بوده و روش جدید هر چند کامل و تمام و مطلق نیست اما موجب بهینه شدن روال معمول خواهد شد و اصل اجرای آن هم به عهده کارگزاران است که مسلما" برای حفظ مشتریان و توسعه بازار سرمایه ، تمام تلاش خود را برای گسترده کردن انصاف و عدالت خواهند کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» رضا | ساعت ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۷/۲۶
14
0
پاسخ
معنی انصاف رو فقط در ایران و مخصوصا" در بورس این خراب شده
» ناشناس | ساعت ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۷/۲۶
12
0
پاسخ
حتما انصاف دارن !
» ناشناس | ساعت ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۷/۲۶
2
0
پاسخ
کارگزاری ... حداکثر 100 تا سهمیه داده
یه کارگزاریه دیگه 500 تا
آخر انصافه ها
بالاتر از این نداریم

پاسخ:
» ناشناس | ساعت ۲۳:۰ - ۱۳۹۵/۷/۲۶
2
0
پاسخ
الان که جلو درخواست 100 تا دونه که صبح خود کارگزاری گفته بزنید و حالا نوشته رد شده میبینم کاملا معلومه منصفانه عمل شده. اون موقع لااقل خودم بی منت 100 دونه رو میخریدم، 100 دونه دوباره میگم 100 دونه. نرم افزار شما مشکل داره ما باید تاوان بدیم. خوب معلومه کارگزاری خوشش میاد!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ