کد خبر: ۳۷۶۵۳
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۸/۴

محاسبه خوراک مایع پتروشیمی‌ ها با ارز آزاد/فاتحه صنعت خوانده شد/بزرگترین شرکت فرابورس 5 درصد هم سود ندارد
رئیس انجمن پتروشیمی با اعلام انتقاداتی عدیده خبر داد:

محاسبه خوراک مایع پتروشیمی‌ ها با ارز آزاد/فاتحه صنعت خوانده شد/بزرگترین شرکت فرابورس 5 درصد هم سود ندارد

رئیس انجمن صنعت پتروشیمی گفت: از امروز قیمت خوراک نفتا مربوط به همه شرکت های پتروشیمی به جای ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، احمد مهدوی در جمع خبرنگاران گفت: از امروز قیمت خوراک مایع کل پتروشیمی‌ها آزاد شده و خوراک نفتای همه شرکت های پتروشیمی به جای ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

وی با بیان گلایه هایی ، ادامه داد: امید زیادی بود تا در دولت تدبیر و امید مشکلات صنعت پتروشیمی و مسائل اقتصادی و  مشکلات کسب و کار حل شود اما موفقیت سیاسی دولت در حذف تحریم ها ، مشکلات اقتصاد و صنعت پتروشیمی پابرجا مانده و در فضای غیرشفاف،، این صنعت از نظر سرمایه گذرای مشکل دارد.

انتقاد از مصوبه دولت در تعیین قیمت خوراک اتان و متان

مهدوی با اشاره به فرایند طولانی تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها از سال 93 ، از مصوبه دولت در تعیین قیمت خوراک اتان و متان انتقاد کرد و گفت: به رغم مذکرات انجام شده ، وزارت نفت بدون اعلام قبلی و براساس متغیرهایی حاکم بر امریکا و اروپا ، فرمول قیمت خوراک متان را تعیین کرد و قیمت خوراک را افزایش داد.

این مقام مسئول ادامه داد: آن زمان مسئولان وزارت نفت و برخی دولتی ها گفتند با نرخ 20 سنتس خوراک متان،امکان سرمایه گذاری خارجی وجود دارد و حتی مذاکراتی با خارجی کرده اند، اما حالا بگویند آن سرمایه گذاران خارجی کجا هستند؟ چرا که پتروشیمی ها با خوراک 8 سنتی متان سودده نبودند چه برسد به 20 سنت.

به گفته مهدوی ، قیمت خوراک اتان نیز که از اول مهرماه اجرایی شده،بدون نظر بخش خصوصی و اعلام به مسئول سیاست گذاری یعنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، تصویب شد که بسیار غاقل گیرکننده بود. در حالی که برعکس دیگر کشورها، نه تنها ارزش حرارتی در نظر گرفته نشد، بلکه حداقل و حداکثر هم تعیین و اعلام شده در  هر شرایطی قیمت اتان از 220 دلار پایین تر نمی آید.

وی از بی نتیجه ماندن یگیری های مستمر انجمن برای تغییر و اصلاح نرخ خوراک خبر داد و افزود: فرمول اعلامی نه با علم اقتصاد سازگاری دارد و نه با قانون مصوبه مجلس سازگار است. مشخص نیست اعداد و متغیرهای آن از کجا آمده است.

بزرگترین شرکت فرابورس 5 درصد هم سود ندارد

وی ادامه داد: تنها نکته مشخص این است که میزان سود شرکت هایی چون مارون و آریاساسول بر اساس صورت های مالی چندین سال گذشته و بر اساس ارز 700 تومانی ، محاسبه و از 50 به 20 درصد رسیده؛ در حالی پتروشیمی مارون 5 درصد هم سود ندارد. بنابراین وزارت نفت فرمولی را تعیین کرده که فقط سود آن محقق شود و سود شرکت های پتروشیمی ثابت بماند.

سرمایه گذران سرگردانند

رئیس انجمن پتروشیمی افزود: همه سرمایه گذارانی که اقدام به تاسیس شرکت های پتروشیمی با خوراک اتان کرده اند، سرگردانند. متقاضیان سرمایه گذاری نیز اقدام به توقف طرح ها کرده اند. دولت هم به این مسئله بی توجه است. با این اوصاف در بحث اقتصاد مقاومتی که یکی از متغیرهای آن سرعت است ، این سئوال مطرح می شود  چرا باید 4 سال هیچ نتیجه ای حاصل نشود؟

مهدوی با انتقاد از عدم امکان ملاقات با مسئولان وزارت نفت ادامه داد: با این شرایط حاضریم شرکت های پتروشیمی خصوصی شده را تحویل وزارت نفت بدهیم تا مشاهده شود آیا امکان اداره وجود دارد؟ نمی دانم چه دست هایی در کار است، اما می دانم موضوع فقط صنعت پتروشیمی نیست. بلکه اقتصاد ملی در خطر است.

باید فاتحه صنعت پتروشیمی را خواند

به گفته وی صنعت پتروشیمی در زمان اوج بحران ارزی، 12 میلیارد دلار ارز به بازار داخلی تحویل داد، اما در حال حاضر که رقبای ایران در حال کسب بازارهای صادراتی هستند باید مسئله خوراک مطرح شود.

وی تاکید کرد : فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی باید بازنگری شود و گرنه باید فاتحه صنعت پتروشیمی را خواند. اما اعلام شده  باید این فرمول پذیرفته شود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ