کد خبر: ۳۹۰۴۷
۹:۶ - ۱۳۹۵/۸/۱۸

پیش بینی یک کارگزار بورس از ادامه روند مثبت بازار سهام

پیش بینی یک کارگزار بورس از ادامه روند مثبت بازار سهام

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با بررسی گذشته و حال بازار سهام و وضعیت چند صنعت مهم، روند مثبتی را برای آینده بورس پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیدرضا علوی مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با مثبت ارزیابی کردن روند بازار و اعلام اینکه رشد و نزول بازار ما متاثر از عوامل گوناگون است، به هفته نامه بورس گفت: بحث مهم سودآوری شرکت هایی است که در دو سال گذشته با مشکلات متعددی مواجه بودند. برخی از شرکتها سودآور نبودند، برخی دیگر نیز با زیان های انباشته و هزینه های مالی دست به گریبان بودند.

وی ادامه داد: این موارد سبب شده بود به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد، بورس نیز به رکود برود. منتها در مقاطعی، خوش بینی هایی به وجود آمد و همین مسئله نیز سبب شده بود بازار با رشد مواجه شود. اما جنس آن خوش بینی ها با جنس خوش بینی های فعلی که در بازار وجود دارد، فرق عمدهای دارد. در بعضی مواقع بازار با رشدی مواجه می شود که ناشی از خوش بینی های موجود در اقتصاد است و به اصطلاح پیش خور می شود اما در ادامه به دلیل اینکه حجم بورس ما بسیار کوچک است و در مقابل هم نقدینگی بسیار زیادی در جامعه وجود دارد، سبب خواهد شد به محض به وجود آمدن این خوشبینیها، هیجانات کاذبی را نیز به دنبال داشته باشیم.

این کارگزار ادامه داد: پس از این هیجانات، با انتشار گزارش های 3، مشاهده شد شرکتها نتواسته اند انتظارات سرمایه گذاران هیجانی را برآورده کنند. هنگامی هم که این اتفاق افتاد، شاهد عقب نشینی بازار بودیم و با افت شاخص و رکود در بازار مواجه بودیم. بعد از این رفت و برگشت، بازار حالتی منطقی به خود گرفت.

علوی ادامه داد: طی یک ماه اخیر مشاهده کردیم بازار بر مدار منطقی درحال حرکت است و سبب شد روند مثبت ملایمی را بر مبنای گزارش های 6 ماهه، بازارهای جهانی، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی شاهد باشیم.

وی در بیان عوامل زمینه ساز رشد اخیر توضیح داد: نمی توان نقش پسابرجام را در این روند نادیده گرفت منتها باید در بررسی این مسئله دو مقطع را در نظر بگیریم. مقطع اول این بود که توانست جلوی سقوط شرکتها را بگیرد. این مسئله حدود یک سال طول کشید و هنوز هم دامنه آن برای برخی صنایع و شرکتها ادامه دار است. شرکت ها به دلیل تحمیل هزینه های سرسام آور ناشی از تحریم ها به سمت سراشیبی سقوط در حرکت بودند و عمدتا با دریافت تسهیلات با نرخ های بالا و کمرشکن ادامه حیات خود را میسر کرده بودند.

وی افزود: اما دوره پسابرجام در این یک سال اخیر حداقل سبب شد حرکت شرکتها در این سراشیبی سقوط متوقف شود و بعد از به ثبات رسیدن برجام و انجام اصلاحات مدیریتی که زمینه ساز گشایش هایی در حیطه کاهش هزینه ها شد، به سراغ مقطع دوم که همانا رونق بود، رفتیم.

علوی در تشریح صنایع شاخص و موثر در روند رو به رشد بازار تصریح کرد: صنعت خودروسازی بیشترین بار را در این خصوص بر دوش گرفته است. اکثر شرکت های خودروساز به لحاظ استانداردها، در دوسال گذشته یا به مرز ورشکستگی رفتند و یا ورشکسته شدند اما طی یک سال اخیر با انجام اصلاحات ساختاری که انجام داده اند، به سمت کاهش هزینه های مالی رفته و پس از آن با قراردادهایی که با طرف های خارجی بسته اند به مرور در حال ورود به دوران رونق شده اند.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات ادامه داد: در صنعت بانکداری نیز با الزاماتی که بانک مرکزی برای آنها در نظر گرفته است، امید می رود تحولاتی در این صنعت به وجود آید. اما تا پیش از آن صنعت بانکی نیز تا مرز ورشکستگی پیش رفت. حتی در حال حاضر هم در وضعیت مناسبی قرار ندارن، اما با این حال به دلیل اصلاحات و الزاماتی که در صورتهای مالی آنها صورت گرفته، این خوش بینی هم برای آنها ایجاد می شود.

علوی افزود: در کنار این صنایع نیز، شرکت های برقی و تجهیزاتی هم از دیگر اثرگذاران شاخص و روند رو به رشد بازار هستند. در این میان صنایع پتروشیمی و فلزی به آن مرحله از بحران نرسیده اند. به همین دلیل چندان مشخص نیست این صنایع با چه مشکلاتی مواجه بوده و هستند. با این حال این دو صنعت هم کمک بسزایی در روند رو به رشد بازار کرده اند.

وی درخصوص آینده بازار و عوامل تاثیرگذار به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: پیروزی هرکدام از دو کاندید، تاثیرات مثبت و منفی هیجانی ا در بازار سهام ایران برجای خواهد گذاشت. اگر کلینتون انتخاب شود، به دلیل اینکه عموم بازار نظر مثبت روی وی دارند، شاهد رشد هیجانی خواهیم بود ولی در صورت آمدن ترامپ با واکنش منفی بازار مواجه خواهیم شد. اما در کل و با توجه به وضعیت داخلی شرکتها، شاهد روند مثبتی در آینده بازار خواهیم بود.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ