کد خبر: ۳۹۱۲۶
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۸/۲۱

آخرین وضعیت قرارداد رنو و پژو / علت حضور ایدرو به جای سایپا + 3 خبر دیگر
وزیر صنعت اعلام کرد:

آخرین وضعیت قرارداد رنو و پژو / علت حضور ایدرو به جای سایپا + 3 خبر دیگر

وزیر صنعت با اعلام توضیحاتی درباره آخرین وضعیت قراردادهای مهم خودروسازان و علت حضور ایدرو به جای سایپا در قرارداد رنو و قضیه "بن رو" ، 3 خبر در مورد فولادمبارکه و ... داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نعمت زاده دیروز در نمایشگاه مطبوعات حاضر شد و بعد از ارایه توضیحات کلی و نکاتی در باب اقتصاد مقاومتی که با اشتباهاتی مانند عدم تفاوت قائل شدن بین واژه "کلمه با جمله" و فراموشی کوتاه مدت برخی سئوالات همراه بود، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

پیشرفت 61 درصدی مشارکت ایران خودرو و شریک فرانسوی

وی با بیان اینکه اکثر صنایع از رکود خارج شده اند و با حل مشکل فروش و تامین مواد اولیه، شرکت ها به سمت رونق حرکت می کنند، در پاسخ به سئوالی در مورد قرارداد ایدرو با رنو و علت واگذاری زیرمجموعه سایپا یعنی شرکت بن رو به ایدرو توضیح داد: درحالی مشارکت 50 درصدی ایران خودرو با شرکت اروپایی (پژو ) با پیشرفت 61 درصدی همراه شده که طبق توافق سایپا، قرار بود یک زیرمجموعه در شهرستان (سایپا کاشان) واگذار شود. همزمان با آن از سایپا خواهش کردیم با رنو مذاکره کند که به نتیجه نرسید.

به گفته وزیر صنعت، تولید خودرو از ابتدای سال تا 15 آبان ماه با رشد30.9 درصدی به 753 هزار و 580 دستگاه رسیده است.

علت حضور ایدرو به جای سایپا در قرارداد رنو و قضیه "بن رو"

نعمت زاده ادامه داد: با گذشت زمان، ایدرو که کمتر از 20 درصد سهام خودروسازان را در اختیار دارد، وارد مذاکره با رنو شد. رنو هم با ایران خودرو و هم با سایپا قرار داد داشت و این دو را به جان هم می انداخت و منافع محقق نمی شد. بنابراین ایدرو یک به یک وارد مذاکره با رنو شد. این درحالی است که ایدرو می تواند تا 100 درصد سهام را در آینده واگذار کند.

وی در مورد دلیل انتقال شرکت "بن رو" (بنیان توسعه صنعت خودرو) از سایپا به ایدرو نیز توضیح داد: این شرکت به عنوان آورده سایپا و به منظور فراهم کردن شرایط تولید و مشارکت با طرف خارجی بود اما با توافقاتی قرار شد برخی واحدهای سایپا مانند بن رو به دلیل بدهی چند 100 میلیارد تومانی سایپا به ایدرو منتقل شود.

وی با بیان اینکه هنوز قرار داد آن نهایی نشده ، ادامه داد: این شرکت درحالی سال ها زیانده بود که ادامه زیاندهی آن به مصلحت سهامداران نبود و با انتقال آن به ایدرو ، با یک تیر چند نشان زده شد.

قرار داد ایدرو - رنو دو ماه دیگر نهایی می شود

این وزیر با تاکید بر اینکه ایدرو و ایمیدرو سازمان های توسعه ایی بوده که می توانند تا 100 درصد هم سرمایه گذاری کنند، ادامه داد: با این حال چارچوب همکاری های ایدرو با رنو مشخص شده، اما هنوز قراردادی منعقد نشده که تا دو ماه آینده نهایی می شود. در این میان هیات عالی نظارت بر سرمایه گذاری خارجی قرارداد رنو را تأیید نکرده اما قرارداد سیتروئن و پژو تأییدشده است.

به گفته نعمت زاده قرار داد با دایملر برای تولید نسل جدید موتورهای دیزلی تا پایان سال نهایی می شود.

بزرگترین رویداد پس از برجام و مخالفت با حذف برند قدیمی

نعمت زاده بزرگترین رویداد پس از برجام را برگشت امید و و توسعه به فضای کسب و کار اعلام کرد. به طوریکه طی 7 ماه اول سال و بدون احتساب قرارداد رنو ، 37 طرح سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ازرش 1.4 میلیارد یورو در هیات عالی نظارت بر سرمایه گذاری تصویب شده است.

وی در بخش دیگری از مخالفت با حذف برند پیکان به دلیل لزوم حفظ برندهای قدیمی مانند بنز سخن گفت و با رد توقف تولید پراید و پژو 405 که توسط مشاور وی مطرح شده بود، تاکید کرد: برنامه توقف تولید پلت فرم های قدیمی و جایگزینی با پلت فرم های جدید وجود دارد که در آینده عملی خواهد شد.

پیروزی ترامپ و تکلیف قراردادهای خودرویی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به پیروزی ترامپ، تکلیف قراردادهای خودرویی چه می شود؟ توضیح داد: توافق ایران، فقط با آمریکا نبوده و بین المللی است و سازمان ملل با صدور قطعنامه های جدید آنرا تایید و نهایی کرده است. این درحالی است که طرف های خارجی هنگام مذاکره با ایران نگرانی های را مطرح می کردند و محتاط بودند. در پاسخ گفتیم اگر به آینده شک دارید بهتر است سرمایه گذاری نکنید که در نهایت قبول کردند.

نعمت‌زاده افزود: بنابراین در قراردادهای خودروسازان هیچ شرط و شروطی قید شده و حتی کلمه ایی از برجام نیامده است.

به گفته وی وزیران خارجه فرانسه و آلمان در مذاکرات با ایران گله می کردند که چرا امریکا خوب عمل نمی کند که نشان دهنده آن است کشورهای دیگر به دنبال افزایش ارتباط با ایران هستند.

غرامت 1000 میلیارد تومانی رنو : حافظه ام یاری نمی دهد

وی در واکنش به سئوالی مبنی بر علت عدم تعیین تکلیف غرامت 1000 میلیارد تومانی رنو در قراردادهای جدید که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نهم از صنعت خودرو اعلام شده بود، گفت: در متن این گزارش که به صورت کامل انرا خوانده‌ام و حافظه ام یاری نمی دهد که چنین عددی باشد. اگر چنین موضوعی بود اعلام کنید. از سوی دیگر این موضوع ارتباطی به قرارداد جدید رنو و ایدرو ندارد و تحقیق و تفحص هم مرجع حقوقی نیست که بگوید چقدر خسارت مطرح است. بالاخره هر دو طرف خسارت دیده اند.

افزایش تولید فولادمبارکه و  دو خبر دیگر

نعمت زاده با اعلام سه خبر دیگر هم ، گفت: تولیدات فولاد مبارکه 8 درصد بیشتر شده و انبارهای آن که سال گذشته تا 800 هزار تن محصول داشتند خالی و روزانه شده اند. این جریان ناشی از افزایش تولیدات خودرو و تقاضای بیشتر برای ورق های تولیدی خودرو است که به استانداردهای جهانی رسیده است.

وی با اعلام بازدید ماه آینده از معادن ذغال سنگ خراسان جنوبی، از برنامه هایی برای تامین سرمایه در گردش ارزی صادرکنندگان خبر داد و گفت: 100 میلیون یورو در اختیار بانک توسعه صادرات قرار داده شده که می تواند به یک میلیارد یورو هم افزایش یابد. همچنین قرار است یک تا دو میلیارد یورو برای سرمایه گذاران خارجی خریدار محصولات ایران در نظرگرفته شود که مورد موافقت اولیه صندوق توسعه ملی هم واقع شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ