کد خبر: ۳۹۱۳۲
۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۸/۲۲

گزارش معاون وزیر نفت از فعالیت یک گروه مافیایی

گزارش معاون وزیر نفت از فعالیت یک گروه مافیایی

معاون وزیر نفت با تشریح فعالیت یک گروه مافیایی واردکننده کالا ،گفت: این گروه در برخی از موارد با تامین منابع مالی از فرصت کسری مالی در برخی طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا مقدم در تشریح فعالیت یک گروه مافیایی تامین کنندگان کالا و تجهیزات در صنعت نفت به مهر گفت: هم اکنون بومی سازی ساخت ۱۰ کالای پرمصرف در صنعت نفت و گاز کشور کلید خورده است.

وی با تاکید بر اینکه بومی سازی برخی از کالاهای نفتی به ویژه تعدادی از اقلام مورد نیاز و پرمصرف در بخش حفاری نفت به مذاق برخی از گروه های دلال و واسطه واردکننده کالا خوش نیامده، تصریح کرد: برخی از شرکت های واردکننده کالا و تجهیزات، تحت پوشش نمایندگی مجاز فعالیت می‌کنند که مشکل چندانی با این نمایندگی‌های مجاز نداریم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از گروه‌های دلالی و واسطه گری در صنعت نفت کشور فعالیت می‌کنند که فعالیت آنها دامنه کار مشخصی ندارد تصریح کرد: به عبارت دیگر این گروه همه نوع کالا و تجهیزات با هر نوع سطح استاندارد و کیفیتی را وارد صنعت نفت می‌کنند.

مقدم در پاسخ به سوال تاکنون این گروه مافیایی تامین کننده کالا چه تهدیداتی نسبت به بومی سازی و یا واردات ضابطه مند برخی از کالاها انجام داده اند اظهار داشت: این گروه مافیایی در شرکت ملی نفت ایران، وزارت نفت و یا شرکت‌های تابعه نیستند.

وی با تاکید بر مهمترین فشار این گروه استفاده از برخی قوانین همچون قانون مناقصات در جهت واردات کالا به صنعت نفت کشور است، بیان کرد: بر اساس قانون مناقصات هر شرکتی می‌تواند نسبت به خرید و یا واردات کالا به صورت خرد و متوسط اقدام کند.اما در همین قانون مناقصات تاکید شده کالاها باید دارای استاندارد و کیفیت مطلوب و مناسب هم باشند.

مقدم با بیان اینکه نگاه وزارت نفت به قانون مناقصات از زاویه کیفیت و استاندارد است تاکید کرد: ورود کالا و تجهیزات فاقد استاندارد و کیفیت مطلوب می‌تواند خسارت‌های مالی، جانی و تولیدی به همراه داشته باشد.گروهی سعی دارد از این قانون استفاده کنند و در روند کالا و تجهیزات با استاندارد بالا اختلالاتی ایجاد کنند.

وی در پاسخ به سوال دامنه فعالیت این گروه مافیایی تامین کننده و واردکننده برخی از کالا و تجهیزات در چه سطحی است؟ توضیح داد: اخیرا برنامه ریزی نسبت به طراحی و ساخت برخی از کالاهای پیچیده و دارای تکنولوژی بالا مورد نیاز در صنعت حفاری شده که این گروه مشکلاتی را برای بومی سازی ساخت این کالاها ایجاد کرده و حتی تاکید می‌کنند نیازی به بومی سازی ساخت این کالاهای پیچیده و به اصطلاح های‌تک نیست.

مقدم با بیان اینکه در طول سه سال گذشته تاکنون با دستور و حمایت وزیر نفت طراحی و بومی سازی ساخت ۱۲ گروه کالایی در صنعت نفت کلید خورده گفت: پیش بینی می‌شود در صورت تحقق اهداف تعیین شده امکان بومی‌سازی تعداد زیادی از این کالاها در صنعت نفت فراهم شود.

وی در پاسخ به سوال آیا با لغو تحریم ها و ورود به دوره پسابرجام فعالیت های گروه‌های مافیایی واردکننده کالا به صنعت نفت محدود خواهد شد؟ تصریح کرد: فعالیت این گروه دلالان ارتباطی به لغو تحریم ها ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این گروه میخ خود را به خوبی کوبانده، اظهار داشت: این گروه واسطه در برخی از موارد با تامین منابع مالی، زمینه واردات کالا و تجهیزات را به صنعت نفت را فراهم می‌کنند و عملا پشتیبان مالی برای واردات شده‌اند.این گروه در برخی از موارد با تامین منابع مالی از فرصت کسری مالی در برخی از پروژه و طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز کشور استفاده می‌کنند،به عبارت دیگر هم اکنون بین تولیدکننده و مصرف کننده کالا در صنعت نفت واسطه شده است.

مقدم در پاسخ به سوال آیا این گروه مافیایی تامین کننده کالا از سوی مدیران شرکت ملی نفت و یا شرکت های تابعه مورد حمایت قرار می‌گیرد؟ بیان کرد: فعالیت این گروه در داخل صنعت نفت نیست و هیچ حمایتی از سوی مدیران شرکت ملی نفت ایران و یا شرکت‌های تابعه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از پیمانکاری‌های صنعت نفت به ویژه در سطح پیمان‌های کوچک و خرد با این گروه واردکننده کالا همکاری می‌کنند تاکید کرد: در سطح مگا پروژه‌ها به دلیل این که نظارت دقیق تری وجود دارد این مشکلات کمتر است.هم اکنون حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ شرکت تامین کننده کالا وجود دارد که غربال‌گری این شرکت‌ها آغاز شده است.از سوی دیگر با راه اندازی سامانه یکپارچه کالای صنعت نفت امکان واردات کالاهای بدون کیفیت و فاقد استاندارد به صنعت نفت محدود خواهد شد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ