کد خبر: ۳۹۲۷۴
۱:۶ - ۱۳۹۵/۸/۲۶

نظر وارن بافت درباره شخصیت و برنامه های ترامپ/ سود ۶ میلیارد دلاری

نظر وارن بافت درباره شخصیت و برنامه های ترامپ/ سود ۶ میلیارد دلاری

وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن ۲۰ که بعد از انتخاب ترامپ ۶ میلیارد دلار سود کرده با اعلام دلیل اصلی انتخاب وی، درباره شخصیت و برنامه های رئیس جمهور آینده آمریکا اظهار نظر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی شوک پیروزی دور از انتظار ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ظاهر تمام شده که همچنان این موضوع به یکی از مباحث روزانه عموم مردم و مسئولان و سیاستمداران و اقتصاد دانان داخلی و خارجی و رسانه ها شده است.

در این میان وارن بافت که موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود، در مصاحبه با سی ان ان مانی (CNN Money)، دلیل اصلی انتخاب دونالد ترامپ را ناامیدی مردم به دلیل افزیش اختلافات طبقاتی دانست.

همه باید به ترامپ احترام بگذارند

مرد 71 میلیارد دلاری، با یک چرخش در مواضعی که قبلا در ماه آوریل و در میان سهامداران برکشایر هثِوی و پیش از مجمع سالانه این شرکت در شهر اوماها اعلام کرده بود، ابراز داشت با وجود اختلاف نظر با ترامپ، همه باید به ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده احترام بگذارند.  

وارن بافت سومین ثروتمند دنیا، ترامپ را فردی موفق در بیزینس مجوزهای (Licensing Buisness) شرکت ترامپ و ترویج اسم و رسم خود  معرفی کرد اما او را فردی دارای رکورد عملکرد نه چندان موفق در عملیات تجاری و کازینوهای خود دانست.

البته آقای بافت در خصوص تجربیات موفق و ناموفق ترامپ ابراز نگرانی نکرد و با شوخی گفت: هری ترومن (سی و سومین رئیس جمهور آمریکا) هم در اداره یک لباس فروشی مردانه شکست خورد اما در نهایت یک رئیس جمهور فوق العاده شد!

رشد 4 درصدی اقتصاد آمریکا اغراق آمیز است

بافت، رشد 4 درصدی اقتصاد آمریکا که ترامپ در رقابت های انتخاباتی مدعی تحقق آن شده بود را رد کرد و گفت: هیچ کس در عالم واقع قادر به تحقق آن نیست چرا که بر مبنای محاسبات، این عدد اغراق آمیز است. حتی رشد 2 درصد هم در یک بازه چند ساله می تواند منجر به بالا رفتن دستمزدها و رشد بازار سهام شود.

در این میان یادآوری جمله معروف آقای اوتو بیسمارک، دولتمرد آلمانی معروف به صدر اعظم آهنین به جا است: "آدمها هرگز و هیچ زمانی به اندازه بعد از شکار، حین جنگ و قبل از انتخابات دروغ نمی گویند."

همچنین وارن بافت درباره ایده ترامپ در خصوص وضع عوارض 35 درصدی برای واردات گفت: این ایده خیلی بدی است. خیلی زیاد بد! اما نمی گویم با این کار، اقتصاد آمریکا دچار رکود خواهد شد.

رشد 6 میلیارد دلاری ثروت وارن بافت از زمان انتخاب ترامپ

از سوی دیگر، وارن بافت نظر کسانی که معتقد بودند انتخاب ترامپ موجب ضعیف شدن بازار می شود را احمقانه دانست. نکته جالب اینکه صف های طولانی که در بازار سهام تشکیل شد، موجب ثروتمند تر شدن وی گشت. چرا که شرکت وی یعنی برکشایر مالک و گرداننده یک شرکت بیمه بزرگ به نام گِیکو و همچنین راه آهن برلینگتون در شمال سانتافه است که اتفاقا صنعت بیمه و راه آهن از جمله صنایع دارای رشد از زمان تعیین نتیجه انتخابات است!

دلیل آن هم این است که هرچه ریسک کار بالاتر برود، نقش بیمه پررنگ تر شده و از طرف دیگر پیش بینی می شود ترامپ در صدد مقررات زدایی از نظام بانکی و سایر صنایع بوده و همچنین به دنبال سرمایه گذاری در بزرگراه ها، خطوط آهن، پل ها و سایر زیرساخت های آمریکا باشد.

در مجموع،  رشد بالای سهام شرکت برکشایر که وارن بافت 18 درصد از سهام آنرا در اختیار دارد، 6 میلیارد دلار روانه جیب آقای بافت کرده است!

در اینجا مناسب است به جمله معروف آقای بافت در باره بازار سهام اشاره کنیم: بازار سهام ابزاری است برای انتقال پول از جیب افراد عجول به جیب افراد صبور!

جالب اینجا است که از طرف دیگر، ثروت جِف بزوس مدیر عامل آمازون، مارک زوکربرگ مدیر عامل فیس بوک، سرگئی برِین و لری پیج موسسان گوگل به ترتیب 1.3، 1، و 1 میلیارد دلار کاهش یافت!

بافت به هر رئیس جمهوری متقاضی، کمک می کند

بافت در پایان در پاسخ به خبرنگار سی ان ان که پرسید اگر دانالد ترامپ با شما تماس بگیرد و تقاضای مشاوره و کمک کند،گفت: این کار را برای هر کدام از آنها که رئیس جمهوری می شدند، انجام می دادم. من هرگز به هیچ رئیس جمهوری تا بحال تماس نگرفته ام. پس من این تماس را آغاز نمی کنم اما به طور کل هر رئیس جمهوری تقاضای کمک کند، به عنوان وظیفه شهروندی، کمک خواهم کرد!

نویسنده : امیرعباس زینت بخش

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ