کد خبر: ۴۰۴۲۵
۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۹/۳

خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ ایرباس را داد/ نظر مقام سابق تحریم‌ها

خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ ایرباس را داد/ نظر مقام سابق تحریم‌ها

خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ ایرباس را به ایران صادر کرد.ایرباس هم این خبر را تائید و اعلام کرده گفت‌وگو برای نهایی کردن مفاد قرارداد در جریان است.مقام سابق کاخ سفید در تحریم‌ها نیز اظهار نظر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رویترز اعلام کرد اداره خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش 106 فروند هواپیمای ایرباس به ایران را صادر کرد. ایرباس هم این خبر را تائید و اعلام کرده گفت‌وگو برای نهایی کردن مفاد قرارداد در جریان است.

اگرچه هواپیمای ایرباس فرانسوی است و در این کشور تولید می‌شود اما به دلیل اینکه حداقل ۱۰ درصد از قطعات آن آمریکایی هستند، در صورت فروش به ایران باید مجوز لازم از آمریکا را دریافت کنند.  

این اقدام اداره خزانه‌داری آمریکایی در شرایطی انجام گرفته که دولت اوباما، ماه های آخر را سپری می‌کند و در راستای توافق هسته‌ای انجام گرفته با ایران و به منظور برداشتن تحریم‌ها، چنین موافقتی صورت گرفته است.

پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده بود اجازه فروش هواپیماهای مسافربری تجاری را به ایران نخواهد داد.

بر همین اساس، مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته، لایحه‌ای را تصویب کرد که به دنبال آن، فروش هواپیماهای تجاری بوئینگ به ایران را ممنوع می‌کرد اما اکنون خرید هواپیماها وارد مرحله جدیدی شده است.

همچنین رویترز از قول دیوید مورتلوک مقام سابق کاخ سفید در امور تحریم‌ها، اعلام کرد با وجود صدور مجوز فروش هواپیما به ایران، دولت آینده آمریکا می‌تواند به سادگی این مجوزها را باطل کند.

به گفته وی در هر لحظه‌ای می‌توان مجوزها را باطل کرد. مگر در بازه زمانی‌ای که در قانون اعلام شده که بسیار اندک خواهد بود.

با این حال، رویترز نوشته است چنین اقدامی با مخالفت کشورهای امضاکننده برجام مواجه شده و آن‌ها احتمالا این اقدام را نقض توافق هسته‌ای محسوب خواهند کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ