کد خبر: ۴۰۵۴۹
۱۴:۸ - ۱۳۹۵/۹/۹

واکنش زنگنه به اثر ترامپ بر مذاکرات نفتی ایران

واکنش زنگنه به اثر ترامپ بر مذاکرات نفتی ایران

وزیر نفت درباره تاثیر انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر مذاکرات ایران با شرکت های نفتی بین المللی، گفت: نمی دانیم. به شرایط آینده بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،بیژن زنگنه درباره احتمال تاثیر منفی سیاست های ترامپ بر فرایند مذاکره یا همکاری ایران با شرکت های نفتی بین المللی در ماه های آتی به ایرنا گفت: نمی دانیم، به شرایط آینده بستگی دارد.

پس از اجرا شدن برجام و لغو تحریم ها در دی ماه پارسال، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه و یا توافقنامه اصولی منجر شده است.

برخی کارشناسان معتقد هستند، مواضع تند ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات، پس از آغاز به کار در کاخ ریاست جمهوری آمریکا تعدیل شده و واقعیات اقتصادی بین المللی را خواهد پذیرفت و چاره ای جز اجرای برجام نخواهد داشت.

تاکنون شرکت های بزرگ بین المللی و از جمله اروپایی مانند توتال فرانسه، رویال داچ شل( انگلیسی هلندی)، بریتیش پترولیوم(بی پی انگلیس ) و انی ایتالیا با ایران مذاکرات فشرده ای را انجام داده اند و حتی توتال چندی پیش، توافقنامه ای را برای مشارکت درتوسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا کرد.

دو روز گذشته نیز شرکت شلمبرژر (Schlumberger) بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان تفاهم ‎نامه مطالعه و تهیه طرح توسعه میدان های رگ ‎سفید، پارسی و شادگان در خوزستان را با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز امضا کرد.

زنگنه درباره زمان امضای نخستین قرارداد نهایی با شرکت های نفتی بین المللی گفت: تا سه یا چهار ماه آینده نخستین قرارداد بین المللی صنعت نفت به امضا خواهد رسید.

وی در پاسخ به این که نخستین قرارداد با کدام شرکت امضا خواهد شد، بیان داشت: شرکت هایی که با آنها موافقتنامه اصولی (اچ او آ HOA) امضا کرده ایم، نخستین شرکت هایی خواهند بود که با آنها قرارداد امضا خواهد شد.

بنا بر این گزارش، نخستین توافق‌نامه اصولی بین المللی در پساتحریم، برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در 18 آبان ماه میان شرکت ملی نفت و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی سی) و پترو پارس ایران،در تهران امضا شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ