کد خبر: ۴۰۵۷۴
۹:۵ - ۱۳۹۵/۹/۱۳

تحلیل یک کارشناس بورس از تمدید اخیر تحریم ها /برداشت نادرست برخی

تحلیل یک کارشناس بورس از تمدید اخیر تحریم ها /برداشت نادرست برخی

یک کارشناس بورس تحلیلی از چند و چون تمدید۱۰ ساله تحریم ها علیه ایران توسط مجلس سنا آمریکا ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصمیم اخیر مجلس سنا آمریکا مبنی بر تمدید 10 ساله تحریم ها علیه ایران، محسن عباسی مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اماکو) در یادداشتی اعلام کرد درحالی تمدید تحریم های ایران برای 10 سال دیگر در مجلس سنا و نمایندگان تصویب شده که عده ای شروع به تحلیل اثر آن بر بورس و ایجاد جو منفی در این خصوص کرده اند که به نظر می‌رسد برداشت درست از این تصویب نشده است.

این طرح پس از تصویب اوباما تبدیل به قانون می شود و در اختیار دولت آمریکا قرار می گیرد تا در مواقع لزوم آن را اجرایی کند. عده ای بازهم در حال خواندن تیتر خبرها و نسخه پیچی برای بازار سرمایه هستند و امید دارند اوباما آن را امضا نکند، اما امضای این طرح توسط اوباما نیز به معنای اجرای ان نیست در واقع هدف امریکا از تصویب این تحریم ها حفظ فضای فشار ( و نه  اعمال آن) است. به این معنا که ایران بداند این تحریم ها در صورت تخطی از برجام قابلیت اجرا دارند.

در آمریکا این طرح ها یک طرح حمایتی از برجام می دانند که ایران را ملزم به اجرای دقیق برجام می کند! بنابراین تصویب آن به معنای " حفظ یک اهرم فشار  در صورت لزوم" است. بنابراین اگر این طرح تبدیل به قانون هم شود ، تنها زمانی که ایران به تعهدات خود عمل نکند می تواند به عنوان یک ابزار برگشت فوری تحریم ها عمل کند.

در زمان اجرای برجام نیز این قانون جاری و ساری بود و طبق توافق قرار شد آن بخش هایی که با برجام مغایر است نادیده گرفته شود که همین اتفاق هم افتاد. یعنی تحریم های مرتبط با مسایل هسته ای که در این طرح از سال 1996 وجود داشت نادیده گرفته شد. بنابراین تمدید آن بازهم شرایط را به زمان برجام برمی گرداند و بازهم دولت آمریکا تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای را نادیده می گیرد ولی به ایران این پیغام را می رساند که این ابزارها در دسترس هستند.

در واقع تحریم های هسته ای اگرچه قانون هستند و در سال های گذشته هم وجود داشتند اما به علت توافق هسته ای نادیده گرفته شد. بنابراین با تمدید آن نیز همچنان در راستای اجرای برجام  موارد مرتبط با بحث هسته ای نادیده گرفته می شوند.

بنابراین این تحریم ها به معنای تیز کردن دوباره شمشیر تحریم های آمریکا بوده اما این شمشیر به علت برجام همچنان در غلاف باقی می‌ماند  و این پیغام را با خود دارد که در صورت نیاز می‌توان این شمشیر را از غلاف بیرون آورد.

بنابراین دلیلی بر وتوی آن از سوی اوباما وجود ندارد و  تنها زمانی برجام را بر هم خواهد زد که آمریکا تحریمهای هسته ای را که در این طرح وجود دارد اجرایی کند که این شرایط در حال حاضر هم وجود دارد و در زمان امضای برجام نیز وجود داشت اما آمریکا در راستای اجرای برجام  بخشهای  مرتبط با موضوع هسته ای  آن را اجرا نمیکرد و نادیده می گرفت.

متاسفانه صاحبان کانال های تلگرامی صرفا بدون توجه به این موضوع در حال ارسال تحلیل های بی مورد و آرزو برای عدم وتوی آن توسط اوباما هستند اما باید توجه داشت این طرح حتی وقتی به عنوان قانون تبدیل شود به معنای " اعطای اختیار به رییس جمهور"  برای اعمال ان است. بنابراین به معنای تجهیز رییس جمهور برای استفاده آن در " شرایط لازم و ضروری" است که تصویب آن نیز با توجه به سیاست های آمریکا و منافع آن کشور انجام شده است.

بنابراین اقدام آمریکا در زمان برجام نیز تعلیق این تحریم ها بود که ان زمان هم وجود داشت و طبق توافق هسته ای   این تعلیق تا سال 2024 جود دارد و بعد از آن حذف می شود.

با این اوصاف تصویب این تحریم ها به معنای اجرای  آن نیست و همچنان بعد از تصویب نیز به اختیار رییس جمهور و در راستای حفظ برجام همچون گذشته ( بعد از برجام) تعلیق می‌مانند، عدم تعلیق آن توسط آمریکا به معنای نقض برجام است که فعلا هیچ صحبتی درباره آن نشده و خود سناتورهای امضا کننده در سخنرانی های خود بر وجود این اهرم تاکید کرده اند و نه استفاده از آن و برهم خوردن برجام.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ