کد خبر: ۴۰۶۸۴
۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۹/۱۶

تحلیل نماینده مجلس معروف ازدلایل نوسان ارز/ بورس بازی درست اما...

تحلیل نماینده مجلس معروف ازدلایل نوسان ارز/ بورس بازی درست اما...

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نوسان روزهای اخیر ارز را ناشی از عوامل داخلی و خارجی دانست و گفت: حتی اگر تحلیل سفته بازی و بورس بازی صحیح باشد، نافی دخالت بانک مرکزی نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی درباره تغییرات نرخ ارز در هفته های اخیر به ایرنا گفت: این نوسان ها نگرانی های جدی ایجاد کرده و برخی عوامل خارجی و داخلی در بروز و ظهور آن نقش دارند.پیروزی دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا با توجه به مواضعی که پیش از پیروزی در انتخابات در قبال ایران مطرح کرده بود، یکی از عوامل خارجی تاثیرگذار است.

وی به احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا به عنوان یکی دیگر از عوامل خارجی نوسانات نرخ ارز اشاره و اظهار داشت: تحقق این موضوع تقویت دلار را به دنبال خواهد داشت.از آنجایی که ترامپ پس از روی کار آمدن، تقویت دلار را در دستور کار خواهد داشت که نشانه هایی از آن را در هفته های گذشته در کاهش ارزش سایر ارزهای عمده از جمله یورو و یوان شاهد بودیم، این مساله بطور قطع از هم اکنون کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا را به دنبال داشته و در آینده نیز اثرگذار خواهد بود.

پورابراهیمی گفت: برجام یکی از عواملی بود که انتظارات در بخش تراز بازرگانی کشور و تصمیم های مربوط به نرخ ارز را متاثر کرد و همین مساله بر دامنه نوسانات ارزی افزود.بالا رفتن نرخ حواله درهم امارات به عنوان دیگر عامل اثرگذار بر بخشی از تجارت کشور و نرخ ارز است.

عوامل داخلی اثرگذار

این نماینده مجلس به برخی عوامل داخلی موثر در نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در هفت ماهه امسال، یک وضعیت تعادلی در منابع و مصارف ارزی و تراز بازرگانی کشور شاهد بودیم، به عبارتی (با احتساب فروش میعانات گازی و گاز طبیعی) بیش از 24 میلیارد دلار و واردات نیز به همین میزان بود.

پورابراهیمی اضافه کرد: پیش بینی می شد با محقق شدن برجام، مثبت شدن قابل توجه تراز بازرگانی کشور را شاهد باشیم، اما مدل تعادل منابع و مصارف ارزی همانند سال های 93 و 94 است.

وی با انتقاد از مداخله نکردن بانک مرکزی در بازار ارز، اظهار داشت: وقتی نوسانات نرخ ارز از حدی بالاتر می رود، بویژه در یک ماه اخیر که شاهد افزایش بیش از 10 درصدی نرخ دلار در برابر ریال بودیم، دخالت بانک مرکزی ضروری است.البته این مداخله نباید به گونه ای باشد که رویکردی غیرتعادلی در بازار ایجاد کند، بلکه این ورود فقط باید با سمت و سوی مدیریت بازار باشد.

پورابراهیمی افزود: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر کاهش 10 درصدی واردات ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی در هفت ماهه امسال منتشر شد که در تعادل بازار ارز تاثیرگذار است.علاوه بر آن، با اجرایی شدن برجام انتظاراتی برای ورود ارز به کشور داشتیم، اما کماکان انتقال منابع ارزی به کشور با محدودیت هایی مواجه است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در این شرایط حضور و دخالت بانک مرکزی که با استفاده از سیاست های پولی می تواند به مسایلی همچون تثبیت قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی تاثیرگذار باشد، ضروری است اما به نظر می رسد بانک مرکزی با در پیش گرفتن رویکرد انفعالی در برابر نوسانات ارز، منتظر می ماند چه اتفاقی می افتد تا پس از آن تحلیل ها را ارایه کند.

پورابراهیمی افزود: تحلیل بانک مرکزی در هفته های گذشته سفته بازی و بورس بازی توصیف کردن نوسانات نرخ ارز است و حتی اگر فرض را بر صحیح بودن این تحلیل بگیریم، نافی دخالت بانک مرکزی نیست و این بانک باید آن را به تعادل منطقی برساند.اگر بانک مرکزی اعتقاد دارد کاهش ارزش پول ملی بر اساس تحلیل ها و محاسباتی که انجام می دهد، قابل قبول است، باید آن را اعلام کند اما شاهدیم در این زمینه نیز اطلاع رسانی نکرده است.

وی افزود: اگر کاهش ارزش پول ملی قابل قبول نیست، بانک مرکزی باید به وظیفه اطلاع رسانی بپردازد و همانند آنچه در سال 91 اتفاق افتاد به مردم بگوید نرخ ارز تغییر کرده است.

مصوبه ای که حالا اثرات خود را نشان می دهد

بنابراین گزارش، مهمترین بخش لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 تسعیر نرخ ارز بود که مجلس بر اساس آن به دولت اجازه داد تا سقف 450 هزار میلیارد ریال از این محل ، بدهی را به بانک‌ها بپردازد یا نسبت به افزایش سرمایه در بانک‌ها اقدام کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس از ابتدا با این طرح مخالفت کرد، بیان داشت: اینکه دولت اصرار کرد تا دست کم 740 هزار میلیارد ریال از کاهش ارزش پول ملی از محل تسعیر ارز به عنوان درآمد شناخته شود، بدعتی در تاریخ اقتصادی کشور است.دولت ها به دلیل بی انضباطی مالی و اتخاذ برخی سیاست های پولی و مالی، برخی اوقات شرایطی را رقم می زنند که به کاهش ارزش پول ملی می انجامد و چنین اقدام هایی مستحق تنبیه است زیرا آثار آن برای اقتصاد کشور فاجعه آفرین است.

وی با اشاره به بی انضباطی مشابه دولت وقت در سال 90،اظهار داشت: به رغم افزایش نسبی حقوق و درآمدها از آن زمان تاکنون، اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش یافته و حتی اگر امروز حقوق ها نسبت به سال 90 دو برابر شود، نمی توان به سطح قدرت خرید سال 90 دست یافت.تصویب این تصمیم در مجلس که غیرکارشناسی ترین تصمیم اتخاذ شده در دولت فعلی و گذشته بود، فضایی ایجاد خواهد کرد که در آینده اگر نرخ ارز به بیش از نرخ های فعلی افزایش یابد، دولت از آن استقبال کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: دود قانونی که دولت حدود سه ماه پیش با اصرار فراوان و چندباره موفق به تصویب آن شد، در چشم مردم است و اینک کار به جایی رسیده که هرگونه کاهش ارزش پول ملی برای دولت درآمد محسوب می شود.با تصمیم اتخاذ شده و اینکه بانک مرکزی تابع محض دولت است، دیگر مداخله در بازار ارز برای مدیریت آن مفهوم نداشته و همین مساله امروز به نگرانی جدی نمایندگان خانه ملت تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: تصمیم ذکر شده با افزایش قیمت کالاهای وارداتی و افزایش نرخ کالاهای داخلی (به تبعیت از کالاهای خارجی)، چیزی جز تورم به دنبال ندارد و این مساله همه زحمات دولت در کاهش نرخ تورم و تک نرخی کردن آن را در کوتاه مدت هدر خواهد داد، مساله ای که به عقیده وی، تناقضی جدی برای دولت است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فرزانه | ساعت ۱۱:۰ - ۱۳۹۵/۹/۱۶
1
0
پاسخ
جناب نماینده نوسان ارز کاره جمشید بسم الله هستش!!
دوباره رفته بالای چهارپایه...خخخخ
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ