کد خبر: ۴۱۷۲۱
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۹/۱۷

بانک مرکزی تا پایان سال برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود ندارد
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد:

بانک مرکزی تا پایان سال برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود ندارد

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و سیستم بانکی برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس،‌ علی اصغر میرمحمد صادقی در نشستی خبری در خصوص مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی  گفت: سال گذشته این نرخ در بازار از 29 درصد هم فراتر رفت اما با تمهیدات بانک مرکزی به 17 درصد کاهش یافت اما امسال با توجه به تکالیفی که برای سیستم بانکی تعریف شد از جمله طرح اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، تامین منابع سقف خرید گندم، اوراق بیمه سلامت و سایر تکالیف موجب افزایش فشار به سیستم بانکی و رشد نرخ سود در بازار بین بانکی شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تلاش کرد نرخ میانگین را تا حدودی حفظ کند و هم اکنون نرخ سود بین بانکی 18.9 درصد است.

میرمحمد صادقی با رد نرخ‌های 23 و 24 درصد اعلام شده در رسانه‌ها گفت: همان زمان که میانگین نرخ سود در بازار بین بانکی 17 درصد بود برخی بانک‌ها با نرخ‌های 23 و 24 درصد منابع دریافت می‌کردند چون در بازار بین بانکی اعتبارات براساس ریسک بانک‌ها نرخ‌گذاری می‌شود. هم اکنون نرخ‌های 18، 19، 20 تا 24 درصد هم داریم اما میانگین نرخ 18.9 درصد است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بعضی بانک‌ها می‌گویند نرخ‌های 18 و 19 درصد فقط برای تسهیلات روزانه و بسیار کوتاه مدت قابل دریافت است و اگر منابع با مدت زمان بیشتری بخواهیم نرخ‌ها به 24 و 25 درصد افزایش می‌یابد گفت: بازار بین بانکی یک بازار کوتاه مدت و شبانه است و به هیچ عنوان بانک‌ها نباید تسهیلات یک ماه یا چند هفته پرداخت کنند.خوشبختانه 98 درصد معاملات در بازار بین بانکی یک شبه است و اساسا بازار بین بانکی بازاری یک شبه و کوتاه مدت است.

میرمحمد صادقی در خصوص اتخاذ تصمیمات جدید برای رونق بخش مسکن که پیشنهادات آن از سوی بانک مسکن ارائه شده اظهار داشت: ما این پیشنهادات را با نظر مثبت بررسی می‌کنیم و بانک مرکزی تلاش می‌کند تصمیماتی در جهت رونق بخش مسکن اتخاذ کند.

وی درباره اوراق حق تقدم مسکن و نرخ بالای آن گفت: باید توجه داشته باشیم اوراق حق تقدم سپرده تعهدی نزد بانک ندارد اما برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری انجام می‌شود و اگر نرخ سود اوراق کاهش قابل توجهی داشته باشد انگیزه برای سپرده‌گذاری تعهدی کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی نرخ 17 و 18 درصد برای اوراق حق تقدم مسکن منطقی است.

میرمحمد صادقی درخصوص تغییر نرخ سود بانکی گفت: بانک مرکزی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و سیستم بانکی برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود ندارد و به نظر می‌رسد ثبات نرخ سود بانکی را تا پایان سال خواهیم داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ