کد خبر: ۴۱۷۴۲
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۹/۱۹

نتیجه مجمع بانک صادرات و اعتراضات سهامداران بانک به گل نشسته
بورس پرس گزارش می دهد:

نتیجه مجمع بانک صادرات و اعتراضات سهامداران بانک به گل نشسته

مجمع سالانه بانک صادرات بعد از ۵ ماه توقف نماد در بورس همراه با اعتراضات سهامداران به عملکرد این بانک به گل نشسته و عدم دریافت توضیحات قناع کننده به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صبح دیروز، مجمع سالانه بانک صادرات بعد از حدود 5 ماه توقف نماد، برگزار شد تا مدیران این بانک بزرگ اما به گل نشسته ضمن ارایه گزارش عملکرد سال مالی اسفند، شنوای اعتراض های شدید سهامداران حقیقی متضرر باشند و توضیحاتی دهند که کمتر مورد قبول حاضرین قرار گرفت و اکثرا" با اعتراض های همراه با فریاد توام بود.

براساس این گزارش، این مجمع مانند دو بانک مشمول اصل 44 ملت و تجارت بیش از 4 ساعت همراه با گلایه ها و اعتراض های متعدد سهامداران به درازا کشید تا تکلیف شناسایی زیان حدود 3.3 هزار میلیارد تومانی اعلامی ( 34 تومان برای هر سهم) مشخص شود. تکلیفی که گزارش آن باید طبق اعلام نماینده سازمان بورس تا یک هفته ارایه شود. اما بنابر اعلام مسئولان نماد "وبصادر" تا رفع ابهام و ثبت صورت مالی بازگشایی نخواهد شد.

گزارش مجمع

در این مجمع که با حضور 75 درصد سهامداران در پژوهشگاه نیرو تشکیل شده بود، با حضور محمد عرفایی از اعضای هیات مدیره به عنوان رییس مجمع، نماینده دولت، حسابرس و بازرس مستقل، دو نفر از سهامداران عمده بانک به عنوان ناظر جلسه، نماینده بورس و سیاوش زراعتی مدیرعامل بانک آغاز شد.

طبق اعلام مسئولان، سرمایه گذاران استانی سهامد عدالت 40 درصد، حقوقی ها 32.5 درصد، دولت 18.3 درصد، سهامداران حقیقی 13.2 و کارکنان نیز 5 از سهام بانک صادرات را در اختیار دارند.

براساس این گزارش، بانک صادرات برای سال مالی 94 نه تنها به EPS پیش بینی شده دست پیدا نکرد بلکه با زیان 3.3 هزار میلیارد تومانی (34 تومان برای هر سهم) سال را به پایان رساند که این اعلام در جلسه مورد اعتراض شدید سهامداران قرار گرفت.

عملکرد بانک فارغ از زیان سال 94

در این مجمع اعلام شد جمع سپرده های بانک صادرات طی سال 93 مبلغ 81.400 میلیارد تومان بوده که با افزایش 28.7 درصدی در سال 94 رسیده است. مبلغ تسهیلات اعطایی توسط نیز در سال گذشته 65 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که رشد 21 درصدی نسبت به سال 93 را نشان می دهد. این بانک بیشترین سهم را در رشد سپرده ها داشته و لغو تحریم ها، درآمد کارمزد ارزی را افزایش داده است.

طلب بانک صادرات از دولت و شرکت های دولتی 12.9 و 12.3 هزار میلیارد بوده و صورت های مالی 94 با اعمال تعدیلات بانک مرکزی ارائه و گزارش حسابرس در این مورد اخذ شده است.

پس از قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی، صورت مالی اسفند 94 به تصویب سهامداران رسید که البته این رای گیری دو مرتبه از سوی هیئت رئیسه مجمع برگزار شد. همچنین با تایید سهامداران در خصوص صورتهای مالی بانک (ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد) مقرر شد سازمان حسابرسی به مدت یکسال به عنوان بازرس و حسابرس قانونی بانک و روزنامه های کثیرالانتشار اطلاعات انتخاب شود.

حاشیه های مجمع

اولین اعتراض شدید سهامداران هنگام قرائت عملکرد بانک در سال مالی 94 هنگام اعلام محقق شدن زیان بود.

همچنین هنگام قرائت بند 13 گزارش حسابرسی توسط حسابرس، سهامداران از رئیس جلسه و مدیرعامل بانک صادرات خواستند تا اعلام شود مجوز خرید موسسه میزان از سوی دولت صادر شده و یا بانک مرکزی ؟ که به این سوال پاسخ داده نشد و مورد اعتراض سهامداران قرار گرفت.

اعتراضات دیگر سهامداران مربوط به افزایش 50 درصدی هزینه های فوق العاده کارکنان و وجود شرکت هایی مانند قند هفت تپه بود

نماینده سازمان بورس در خصوص بازگشایی نماد از هیات مدیره سوال کرد که ابهام 900 میلیارد تومانی مربوط به ذخیره اعلامی بانک مرکزی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. همچنین نماینده سازمان بورس اعلام کرد سازمان هیچ وقت به دنبال توقف نماد نیست و از هیات رییسه خواست ظرف مدت یک هفته نتیجه پیگیری ابهام 900 میلیارد تومانی را به سازمان بورس اعلام کنند تا بانک مرکزی نیز مجوزهای لازم را صادر کند.

محمد عرفایی رئیس مجمع در خصوص دعاوی بانک های ذینفع اعتبارات اسنادی تنزیل شده علیه بانک و براساس آرا صادره مراجع قضایی جمعا مبلغ 361.800 میلیارد تومان که در بند 12 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی آمده گفت: طبق رای دادگاه مقرر شد بانکهای مال باخته مطالبات خود را از محکوم الیه به حیطه وصول در بیاورند. البته در این میان بانک صادرات جزو این بانکها نبوده که بخواهد تاوانی به مال باختگان پرداخت کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل پرونده در محاکم حقوقی تشکیل شده و همکاران حقوقی و وکلا دفاعیات را دنبال می کنند اما فرآیند حقوقی زمان بر است. بنابراین تا مرجع قضائی رای نهایی را صادر نکند نمی توانیم در مورد این موضوع تصمیم قطعی بگیریم اما هیئت مدیره مکلف است این موضوع را پیگیری کند و از حقوق صاحبان سهم و ذینفعان دفاع کند.

براساس این گزارش، با این همه مجمع بزرگترین بانک بورسی در حالی بعد از 4 ساعت ملتهب و فریاد و اعتراض سهامداران به عملکرد بانک به پایان رسید که شاید به جرئت بتوان گفت هچ سهامداری از توضیحات نصف و نیمه و همراه با گریز مدیران بانک صادرات قناع شد. سئوالات و ابهاماتی که عدم پاسخگویی به آنها می تواند به افزایش ابرهای تیره این بانک آسمان خراش اما زیانده بیافزاید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» سعید | ساعت ۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۴/۲۷
0
0
پاسخ
من به نوبه خودم ازهمه شما دستندرکاران بانک صادرات شاکی هستم ۲سال هستش که ۱۰میلیون بابدبختی سهام خریدم حتی یک پول سیاه هم به منپرداخت نشده اگه راست میگیند جلو وامهای نجومی رابگیرید
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ