کد خبر: ۴۱۷۴۶
۰:۲ - ۱۳۹۵/۹/۲۰

خبرهای خوش ماشین سازی اراک و آماده سازی برای بازگشایی نماد
رئیس هیات مدیره شرکت در برنامه بازدید کانون کارگزاران اعلام کرد:

خبرهای خوش ماشین سازی اراک و آماده سازی برای بازگشایی نماد

رئیس هیات مدیره ماشین سازی اراک در برنامه بازدید کانون کارگزاران بورس از این مجموعه، با اعلام خبرهای خوش، گفت: این هفته مقدمات بازگشایی نماد فراهم می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق هماهنگی های کانون کارگزاران بورس، پنچ شنبه گذشته گروهی از کارشناسان و کارگزاران از کارخانه ماشین سازی اراک بازدید کردند و ضمن آشنایی با فعالیت های این شرکت بورسی ، سئوالاتی را مطرح و شنوای توضیحات مسئولان شدند.

کلیاتی از شرکت

براساس این گزارش، "فاراک" 628 میلیارد تومانی که از اول آذر به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات با توقف نماد روبرو شده ، در سال 1346 به وسعت 134 هکتار به منظور طراحی،ساخت و نصب تجهیزات سنگین صنعتی در حومه شهر اراک احداث و تنها مجموعه صنعتی کشور در حیطه گسترده ای از فعالیت های تولیدی مختلف شامل گروه های متالورژی،ساخت و تجهیزات،ماشین و مونتاژ،پل و سازه های فلزی،Epc ودیگ بخار است.

این ماشین سازی دارای مالکیت شرکت های وست سانتره آلمان،مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراک و پایساز است و تجربیات سلخت بلندترین برج تقطیر پالایشگاهی کشور در پالایشگاه امام خمینی شازند و برج اصلی بخش تولید بنزین درهمین پالایشگاه را درکارنامه دارد. همچنین عمده ترین سازنده گیت ولوهای(Gate valve ) سر چاهی در داخل کشور در سایزها و فشارهای مختلف بر روی چاه های نفت و گاز است.

افتخارات این شرکت در اجرای پروژه هایی از جمله پل های راه آهن بافق- بندرعباس،پل روگذر کراچی پاکستان،پل سلیمانیه عراق و طویل ترین پل زیر قوسی ایران واقع دردریاچه سد کارون 3 است. درعرصه دیگ های بخار نیز توانسته با جلب اعتماد مشتریان به کشورهای بلاروس، آذربایجان ،عربستان ،بنگلادش ،سوریه ،افغانستان، کویت ،قرقیزستان،لیبی ،پاکستان و عراق صادرات داشته باشد.

اخبار خوش مدیرعامل "فاراک"

در بازدید از کارخانه ماشین سازی اراک رضایی رئیس هیات مدیره این شرکت توضیحاتی داد و با اشاره به قدمت نیم قرنی این شرکت، گفت:شروع به کار بر اساس ساخت ماشین آلات کارخانه های مونتاژ،بوجود آمده و در 30 سال گذشته با تغییری که در پروژه های نفت وگاز بعنوان یکی از موارد اصلی ساخت تجهیزات ثابت بوجود آمده این مجموعه رونق پیدا کرده که از جمله پروژه های موفق و نمونه می توان به فاز 14 پارس جنوبی اشاره کرد.

وی در خصوص سرمایه گذار مجموعه هم اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه سرمایه گذار 90 درصدی این مجموعه و حدود 2000 میلیارد تومان در اختیار قرار داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در صنعت بین 10-13 درصد سود برای سرمایه در نظر گرفته می شود که با توجه به میزان فروشی که در صورت های مالی این ماشین سازی قید شده (نزدیک به 300 میلیارد تومان در سال های گذشته) انتظار داریم طی برنامه 5-6 ساله به افق 3000 میلیارد تومان فروش برسیم.

دو استراتژی تعریف شده

رضایی افزود: بر همین اساس دو استراتژی تعریف شده است. استراتژی اول توسعه درونی است که بواسطه آن تجهیزات ثابت ساز رونق یافته اند و نمونه آن قرارداد جوینت ونچر با شرکت روتارت هلند است. این مشارکت به نام روت پارس ماشین اراک با سرمایه گذاری 49 درصدی ماشین سازی اراک و 51 درصدی شرکت هلندی با سرمایه گذار ایرانی بوده و امید است در این قرارداد بالغ بر 20 میلیون دلار فروش داشته تا در صورت های مالی نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: از دیگر نمونه های توسعه درونی ،توربین های بادی است تا با صحبت هایی که با اروپایی ها شده،خبرهای خوبی را شاهد باشیم. همچنین در جرثقیل های بندری با بزرگان دنیا از جمله شرکت نایرو و شرکت ککس آلمان  همکاری هایی آغاز شده است. خبر خوش دیگر این است که مجموعه ماشین سازی اراک هفته پیش جزو شرکت های دانش بنیان ثبت شده است.

مدیرعامل ماشین سازی اراک افزود: استراتژی دوم که توسعه خارج از مجموعه است دو پروژه در آن تعریف شده که بواسطه یکی از آنها، نماد شرکت در بورس بسته است. به همین منظور دستور ارسال نامه ای توسط حسابرس به سازمان بورس در روز شنبه در دستور کار قراردارد تا نماد باز شود.

رضایی ادامه داد: پروژه دیگر پلنت مینی پالایشگاه در شرکت پترو زریواربه ارزش 145 میلیون یورواست و شامل 20 هزار بشکه و تولید بنزین یورو5 و یورو 6است. این قرارداد 5 ساله برای تامین خوراک و در مورد محل تامین پروژه با موسسات مالی اسپانیایی مشاوره ای رد وبدل شده تا آخرین جواب را بانک داخلی برای ایجاد یک ضمانت نامه بانکی داخلی بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین با تامین سرمایه سپهر برای بحث اوراق صکوک دو پروژه پترو زریوار و قشم صحبتی انجام شده است. غیر از منابع مالی که بصورت یوزانس 1-3 سال گرفته شده، مذاکراتی بالغ بر 100 میلیون یورو،مبلغ 125 میلیون یورو که سال گذشته اعلام شده و همچنین مذاکرات 60 میلیون یورویی انجام می شود تا سقف 300 میلیون یورو اعتبار خرید از خارج گرفته شود.

رئیس هیات مدیره "فاراک" در خصوص تهیه و توزیع نفت و فراورده های نفتی در پروژه ها توضیح داد: مجموعه ماشین سازی اراک در داخل زنجیره ارزش صندوق ذخیره فرهنگیان بدنبال تهیه و توزیع نفت و فراوده های نفتی است و اگر طبق برنامه زمان بندی پیش بروند پروژه پترو زریوار هاب منطقه غرب کشور در ذخیره سازی و تولید خواهد شد.

به گفته رضایی ، ماشین سازی اراک در ترمینال 550 میلیون دلاری نفتی قشم نیز در همکاری با شرکت جینگانگ چین (به عنوان فاینانسرو مدیریت پروژه ) حضور دارد و اینکه برای انتقال سوخت از چه وسیله ای استفاده می شود نوید خوبی است که بزودی اعلام خواهد شد. کل این پروژه 2.5 ساله است و هم اکنون مخازن نفتی به مدت 10 سال اجاره داده شده، طرف مقابل نیز قبول کرده تخلیه بارگیری را بصورت BoT انجام دهد. درآمد حاصل از این 10 میلیون بشکه حدود 100-120 میلیون دلار برای مجموعه کسب و IIR 17-19 درصدی برای پروژه تخمین زده شده است.

وی در مورد پروژه سوم که در کدال هم اعلام شده گفت:اول مهر سال گذشته نامه ای به وزیر نفت در مورد پروژه GAS TO PROPILEN  درمنطقه بیجار کردستان ارسال شد که همه مجوزهای جانبی آن اخذ شده و دستور وزیر هم موافقت با این موضوع در صورت تامین منابع مالی بود. بالاخره با مذاکرات انجام شده با شرکت تکنی مونت ایتالیا تفاهم نامه ای به مبلغ 1400 میلیون دلار برای پروژه از محل اعتبار بیمه ساچه انجام گرفت.

وی ادامه داد: طرف سوم این تفاهم نامه، شرکت چسستر بعنوان فاینانسر پرووایدر است و سقف فاینانس این شرکت 300 میلیون یورو است. با جمع آوری این شرکت ها، تفاهم نامه انجام شده در ماه ژانویه به قرارداد نهایی رد و بدل می شود اما سود و زیان آن در صورت های مالی 31 شهریور 96 رویت نخواهد شد. تا پایان دی ماه هم تمام مسائل پیرامونی شفاف سازی می شود.

ورود به طرح خودروهای تجاری

وی در خصوص ورود به طرح خودروهای تجاری نیز توضیح داد: اپلیکیشن ماشین های تجاری را این مجموعه بطور کامل ساخته و به بازار عرضه کرده تا با قیمت تمام شده بهتر در توزیع کنندگان فراورده های نفتی حضور پیدا کنند. در این مورد با یکی از برندهای معتبر آسیایی صحبت شده است. این فرایند ،8 ماهه و 30 درصد ساخت داخل و داخل ایران مونتاژ می شود و اولین محموله آن برای 1000 خودروی تجاری در سال است. در روزهای آینده خبر خوبی از رو نمایی این برند خواهیم داشت. ضمن اینکه سود و زیان در صورت های مالی 96 رویت نخواهد شد.

رضایی با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک این مجموعه را به عنوان یک هلدینگ بزرگ معرفی کنیم، در پاسخ به سوال آخرین شفاف سازی در مورد تامین مالی یکی از شرکت های ایتالیایی که آیا همان تکنی مونت است ؟ اظهارداشت: شرکت تکینت برای ارتقای داخلی مجموعه در بحث توسعه مهندسی سعی دارد با کمک به قراردادهای فی مابین گرید ای گرفته شود تا ماشین سازی در صف اول ورود به پروژه های نفتی قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال بودجه فروش امسال که از 256 به 700 میلیارد تومان رسیده و آیا در محقق شدن کل بودجه محدودیتی دارد یا خیر؟، گفت: ما در سه ماهه اول از بودجه پیشنهادی عقب بودیم اما تقریبا برای سه ماهه دوم نمود پررنگ تری داشتیم. اگر روال، عادی و تحریم های داخلی تاثیر گذار نباشد بودجه را به سرانجام می رسانیم.

مدیرعامل ماشین سازی اراک در خصوص قرارداد یک 1.4 میلیارد یورویی که در کدال شفاف سازی نشده هم توضیح داد: هر آنچه اقدام شده ، اعلام کردیم اگر نیست ایراد از ما است و هر آنچه باید شفاف شود ما آماده جوابگویی هستیم.

رضایی در خصوص مطالبات از دولت هم توضیح داد: مطالبات زیاد است. به عنوان مثال عملیات فاز 14 پارس جنوبی سه سال پیش به اتمام رسیده اما دریافتی صورت نگرفته است. سعی بر این است که مطالبات به صورت تهاتر یا اوراق گرفته شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ