کد خبر: ۴۱۷۵۴
۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۹/۲۰

عامل اصلی توقف 100 نماد و رویاروی سهامداران با بورس

عامل اصلی توقف 100 نماد و رویاروی سهامداران با بورس

موضوع اصلی بسته بودن نماد حدود 100 شرکت بورسی و فرابورسی به تخلف مدیران در ارائه نکردن اطلاعات بر می‌گردد که باعث شده سازمان بورس رویاروی سهامداران قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درپی افزایش دامنه انتقادات از توقف نماد شرکت ها در بازار سهام ، روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان کارت قرمز بورس به ۱۰۰ شرکت خاکستری اعلام کرد این روزها توقف‌های سریالی نماد معاملاتی شرکت‌ها در بورس و فرابورس به چالشی بزرگ برای مدیران بازارسرمایه، سهامداران و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

این درحالی است که موضوع اصلی بسته بودن نماد شرکت‌های بورس به تخلف مدیران در ارائه نکردن اطلاعات بر می‌گردد و تخلف مدیران شرکت‌های بورس، سازمان بورس را رویاروی سهامداران قرار داده است.

طبق آخرین بررسی‌ها هم‌اکنون به‌طور همزمان معاملات سهام 100شرکت از 600شرکت فعال در بازار سرمایه به حال توقف درآمده و اصطلاحا نماد این شرکت‌ها بسته شده است. در این میان بانک‌ها مهم‌ترین گروهی هستند که با توقف نمادهایشان روبه‌رو شده‌اند. ارزش بازار100نماد معاملاتی متوقف در بورس و فرابورس، 105هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

از این تعداد نماد 63.5هزار میلیارد تومان آن به شرکت‌های بورس و 42هزار میلیارد تومان آن به شرکت‌های حاضر در فرابورس تعلق دارد. به این ترتیب هم‌اکنون 19درصد از کل ارزش بورس تهران و 81درصد از مجموع ارزش بازارهای اول و دوم فرابورس به دلایل مختلف حبس شده‌اند. این نسبت‌ها در مجموع 27درصد از کل ارزش جاری بورس و فرابورس را شامل می‌شود. اصلی‌ترین دلیل این توقف نمادها را باید در شفاف نبودن شرکت‌ها و امتناع مدیران 100شرکت مزبور از ارائه آمار و اطلاعات دقیق به فعالان بازارسرمایه جست و جو کرد.

روح‌الله حسینی‌مقدم معاون بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به مشکلات ناشی از باز بودن نماد شرکت‌های غیرشفاف در بازار سهام گفت: اگر نمادی در بورس شفاف نباشد تصمیم‌گیری در مورد آن مشکل می‌شود و احتمال ایجاد بازار رانتی در سهام آن شرکت وجود دارد در این صورت یا باید معاملات سهام آن شرکت متوقف و معلق شود و یا در نهایت درصورت رفع نشدن مشکل لغو پذیرش و اخراج شود.

وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته 55شرکت به دلایل یادشده از فهرست بورس تهران اخراج شده‌اند، گفت: البته اخراج یا لغو پذیرش، آخرین گزینه بورس در برخورد با متخلفان است و با توجه به بازخوردی که از بازارسهام گرفته‌ایم این راه را نمی‌توانیم همیشه در پیش بگیریم بنابراین راه دیگری که در اختیار داریم توقف نماد شرکت‌هاست تا زمانی که گزارش مالی آنها شفاف و دقیقا به بازار ارائه و براساس آن اطلاعات شفاف نماد‌ها باز شود.

شرط سازمان بورس برای بازگشت سهام بانک‌ها

شاپور محمدی رییس سازمان بورس درباره اصلی‌ترین گروه سهام متوقف در بازارسرمایه در مورد تأثیر بازگشایی بانک‌ها بر شاخص گفت: ما به تحلیل سهامداران احترام می‌گذاریم و در بازار سرمایه نیز هر سرمایه‌گذاری با تشخیص خود دادوستد می‌کند. با وجود این، حداکثر تلاش را برای حفاظت از حقوق سهامداران انجام می‌دهیم.

وی تأکید کرد:مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک‌ها بر سر نحوه محاسبه سودهایی که از دولت طلب دارند با بانک مرکزی اختلاف دارند، بانک مرکزی برخی از اقلام را قبول ندارد و در مقابل بانک‌ها معتقدند برخی از حقوق و موارد باید برای آنها پایدار باشد.

محمدی افزود: به همین‌خاطر هر‌چقدر بتوانیم این ابهامات را برطرف کنیم می‌توان به بازگشت نماد بانکی‌ها به بورس امیدوار بود و اگر سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر به این جمع بندی برسد که این ابهامات رفع شده‌اند حتما نماد بانک‌ها را در بورس باز می‌کنیم.

مدیرکل نظارت بانک مرکزی: مقصر نیستیم

عباس کمره‌ای مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی، درپاسخ به این اظهارات، توپ توقف نماد بانک‌ها را به زمین بازارسرمایه انداخت و تأکیدکرد: اقدامات بانک مرکزی موجب بسته شدن نماد بانک‌ها در بورس و فرابورس نشده است.

وی مدعی شد: بانک مرکزی فقط وظایف قانونی خود را انجام داده و در ماجرای بسته شدن نماد بانک‌ها مقصر نبوده است.بانک‌هایی که صورت مالی را براساس صورت‌های مالی مدنظر بانک مرکزی ارائه و مجامع‌ را در موعد قانونی برگزار کرده‌اند، نمادشان در بورس و فرابورس باز است.

یک نمونه موردی

روح‌الله حسینی‌مقدم با اشاره به رویدادهای پیش آمده در بازار سهام شرکت کنتورسازی در یک سال گذشته گفت: اتهاماتی برحسابرس این شرکت وارد شده که هنوز ثابت‌نشده، اتهاماتی هم متوجه مدیران شرکت است که باید پیگیری شود. البته سازمان بورس، فعلا حسابرس شرکت کنتورسازی را از فهرست حسابرسان معتمد حذف کرده است.

وی ادامه داد: فعلا طبق رویه فعلی سازمان بورس اجازه نداریم جرایم و اسامی مدیران متخلف را اعلام کنیم ولی شاید بهتر باشد این رویه تغییر کند البته شورای بورس باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فرزانه | ساعت ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۹/۲۰
0
0
پاسخ
لعنت بر ......سرمایه ما در نماد شپلی ماههاس بلوکه شده و همچنان کاغذ بازی در جریانه....
» رضا | ساعت ۱۷:۹ - ۱۳۹۵/۹/۲۱
0
0
پاسخ
بهترین کار بسته بودن نماد هستش وقتی مدیران می خوان با ارائه نکردن اطلاعات در زمان ملزوم سر سهامداران کلاه بذارن بهتر که سهم رو ببندن و اونا رو مجبور به ارائه اطلاعات و شفاف سازی کنن.
خیلی ها به خاطر همین موضوع بیچاره شدن که مدیران از رانت اطلاعاتی و عدم شفاف سازی سوء استفاده کردند.
» قادر | ساعت ۱۱:۸ - ۱۳۹۶/۳/۱۶
1
0
پاسخ
به نظر من که هرکس در ایران سرمایه گزاری کند اح.........است من که منتظرم سهم بلوکه شدم باز شود بفروشم از ایران برام
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ