کد خبر: ۴۱۸۸۱
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۹/۲۳

آمریکا، قطعه حساس هواپیماها را تامین می کند/آمادگی ایرباس برای ۱۷ هواپیما
جزئیات تازه قرارداد بوئینگ:

آمریکا، قطعه حساس هواپیماها را تامین می کند/آمادگی ایرباس برای ۱۷ هواپیما

مدیرعامل هواپیمایی ایران ایر از فرمول ایرانی برای تامین یک قطعه دوگانه خبر داد و با اعلام نهایی شدن قرارداد ایرباس تا دو هفته آینده گفت: تلاش می‌کنیم ۵ هواپیمای ایرباس تا نوروز ۹۶ وارد کشور شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فرهاد پرورش به تسنیم گفت: در بحث تامین قطعات قرار بر این است آن چیزهایی که آنها (بوئینگ) می توانند به ما بدهند به صورت مستقیم دریافت کنیم.  شرکت بوئینگ معتقد است بقیه قطعات مورد نیاز را هم از آنها بگیریم،زیرا آنها این قطعات را از تولیدکنندگان دیگر می گیرند.

وی با بیان این که این اختیار را داریم چنانچه بوئینگ به ما قطعه ندهد آنرا از جاهای دیگر تامین کنیم، گفت: البته برخی قطعات های تک است و با فناوری خیلی بالا و مدرنی تولید شده که ممکن است با آن آشنا نباشیم. ممکن است تولیدکنندگان آنرا نشناسیم و توان تعمیرات آنرا در داخل کشور نداشته باشیم. شاید هنوز تامین این قبیل قطعات برای ما مشکل باشد ولی با این کار آشنا می شویم. ما سالیان سال به خصوص در سی و هشت سال تحریم این کارها را انجام داده ایم.در پسابرجام فرصتی برای کشور پیش آمده که بتوانیم به صورت مستقیم از کمپانی های سازنده، هواپیما خریداری کنیم.

فرمول ایرانی برای تامین یک قطعه حساس

یکی از مسائلی که همواره به عنوان دغدغه در بحث خرید هواپیما مطرح بوده موضوع تامین قطعات حساس یا به اصطلاح با کاربرد دو گانه است.

پرورش در این باره گفت: فقط یک قطعه است که آمریکا گفته نگران کاربرد دوگانه آن است. آمریکایی ها روی این قطعه حساسیت داشتند که برای آن فرمولی را گذاشتیم تا در صورت خراب شدن "یک به یک" تعویض کنیم. یعنی این که قطعه را بدهیم و به جای آن یک قطعه را بگیریم.  خیلی  قطعات از جمله تایر، هیدرولیک پمپ، مانیتور تلویزیون، رادار هواپیما و... را می توانیم یدکی داشته باشیم. این فرمول را برای ایرباس نیز اجرا کرده ایم. 

وی با بیان وجود این قطعه در ناوگان هوایی هواپیماهای فعلی کشور گفت: بوئینگ، مدل مدرن تر و های تک این قطعه را دارد که دارای کاربرد دوگانه است بنابراین تامین این قطعه خیلی پیچیده نیست اما آمریکایی ها می گویند این قطعه خیلی مهم که مجوز آن صادر شده ،یدکی ندارد و در صورت بروز مشکل، قطعه خراب را تحویل وجایگزین دریافت خواهد شد.

پرورش در پاسخ به پرسش این قطعه در ایران تحویل می شود یا در کشور ثالث، گفت: در قرارداد با بوئینگ حرفی درباره این که قطعه را در ایران بگیریم یا جایی دیگر نیامده و اگر موردی برای قطعه پیش اید قابل حل است. ممکن است این قطعه را در استانبول، تهران یا کیش به ما بدهند. پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شده ضمن این که این قطعه با توجه به این که نو است ممکن است سالیان سال کار کند.

پرونده خرید هواپیمای بوئینگ بسته شد

وی با تاکید بر این‌که قرارداد ما با بوئینگ همین 80 فروند است، افزود: ایران ایر دو دوره با شرکت‌های هواپیماساز مذاکره خواهد کرد یعنی برای دو مقطع است. مجوزی که وزارت خزانه داری آمریکا به بوئینگ داده تا سال 2020 میلادی اعتبار دارد.

پرورش با بیان این‌که تمام 80 فروند مجوز این وزارتخانه را دارند و زمان قابل تمدید است،‌ تصریح کرد:‌ ممکن است این مجوز تمدید نشود بنابراین برای هواپیماهایی که تا سال 2020 میلادی است یک مقطع زمانی داریم و بعد از آن هم یک مقطع داریم.

وی با بیان این‌که هواپیماها مشخص و قیمت نهایی شده است، اظهار داشت:‌ چارچوب قرارداد پیش بینی شده است، در مقطع دوم درباره داشتن مجوز از سوی آنها و همچنین تامین فاینانس از سوی ما مذاکره خواهیم کرد. در آن زمان می توانیم این قرارداد را با این دو شرط تمدید کنیم.

پرورش درباره ارزش 16.6 میلیارد دلاری قرارداد با بوئینگ نیز گفت:‌  این قیمت اسمی هواپیماهاست و قیمت هواپیماهایی که قرارداد آن امضا شده بسیار پایین‌تر از رقم اعلام شده است.

تامین فاینانس 17 هواپیما توسط ایرباس

وی درباره جدیدترین وضعیت مذاکرات با ایرباس اظهار داشت: مسئولان ایرباس در ایران هستند و در حال ادامه مذاکرات با این شرکت هستیم و امیدواریم طی دو هفته آینده خرید هواپیما را نهایی کنیم فقط چند موضوع کوچک باقیمانده که باید آنها حل کنیم. نحوه فاینانس یکی از این موارد است، ایرباس برای تامین فاینانس  17 هواپیما اعلام آمادگی کرده است. هم‌اکنون در حال مذاکره برای تامین فاینانس سه هواپیمای اول هستیم که قرار است در مرحله نخست تحویل ایران ایر شود.تلاش ما این است که قبل از نوروز 96 بتوانیم 5 فروند هواپیمای ایرباس را وارد کشور کنیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که خرید هواپیما عین اقتصاد مقاومتی است، گفت: 50 فروند هواپیماهای 737 مکس سفارش داده‌ایم از سال آینده به شرکت‌های سفارش دهنده تحویل می‌شود. در منطقه خاورمیانه یکی از شرکت‌های کوچک 75 فروند قطعی با 25 فروند اختیاری سفارش داده است. همان کاری که ما با هواپیمای ای تی آر کردیم که 20 فروند قطعی و 20 فروند اختیاری سفارش داده‌ایم. کشورهای منطقه اینگونه روی بازار حمل و نقل هوایی برنامه‌ریزی می‌کنند و هر گونه تاخیر در این زمینه به زیان ما تمام می‌شود.

پرورش با بیان این‌که قرارداد ATR هم خوب پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌کنیم یکی دو هفته پس از قرارداد ایرباس نهایی شود،‌گفت:‌ برای هواپیماهای ای تی آر فاینانسوری را پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان این که انتخاب های خودمان را در خصوص هواپیمای ای تی آر انجام داده‌ایم، تاکید کرد: این هواپیما خیلی کم هزینه است و دو تا سه ای تی آر به لحاظ فنی انتخاب شده و نیازی به صرف زمان برای ورود آنها به کشور نداریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ