کد خبر: ۴۱۹۶۰
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۹/۲۸

اختیار معامله در بازار سرمایه ایران رونمایی شد
در حضور مسئولان سازمان بورس و مدیران:

اختیار معامله در بازار سرمایه ایران رونمایی شد

معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه ایران در حضور مسئولان سازمان بورس و مدیران کارگزاری ها و ... رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، طبق برنامه سازمان بورس و بورس های تهران ، فرابورس و بورس کالا، قراردادهای اختیار معامله (option) بعد از راه اندازی در بورس کالا که چهارشنبه پیش با سکه تمام و معامله 2 میلیارد تومانی آغاز شد، امروز بازار قراردادهای اختیار معامله سهام در بورس تهران نیز با سهام پایه 3 شرکت بزرگ فولاد مبارکه، ملی مس و ایران خودرو افتتاح شد.

برهمین اساس، پیش از ظهر امروز، مسئولان سازمان بورس و مدیران بورس ها و کارگزاری ها و شرکت های تامین سرمایه و... گرد هم آمدند تا این رویداد مهم بازار سرمایه را رسما" راه اندازی کنند. 

در این مراسم ، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه اختیار معامله خرید سکه تمام در بورس کالا آغاز شده، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: درحالی قرارداد اختیار تبعی در گذشته وجود داشت که با راه اندازی ، اختیار خرید سهام ، فرصت های تازه ایی برای سرمایه گذاران ایجاد شده که شامل پوشش و بیمه ریسک، استفاده از شرایط رونق و اصلاح بازار و نوسان قیمت ها ، اختیار خرید به میزان بیشتر و استفاده از ابزارهای جدید و... است.

وی با اشاره به تنوع اختیار خرید و فروش ادامه داد: معروف‌ترین این ابزار ، الگوی اروپایی و امریکایی است که اکنون اختیار اروپایی در ایران مبنا قرار گرفته است و بر این اساس، اختیار فروش نیز در ماههای اینده شکل خواهد گرفت. این در حالی است که شفافیت و کارایی برای بازار سرمایه و اهرم کردن و سوداوری هم برای سرمایه گذار مهم است؛ بنابراین این ابزار فرصت مهمی برای صندوق های سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه این ابزار جدید در آینده در بورس انرژی نیز بکار گرفته خواهد شد، ادامه داد: علاوه براین ، این ابراز برای بازار سرمایه نیز مفید بوده و می تواند موجب ثبات بیشتر بازار شود و به حاکم شدن بیشتر تحلیل در بازار و بزرگترشدن بازار و توسعه آن کمک کند.

به گفته سخنگوی سازمان بورس در صورت اراده بازار سرمایه می توان ابزارهای جدید دیگری را به کار گرفت.

محمدی گفت: روزی که معاملات آتی سکه آغاز شد، برخی بر این باور بودند که این ابزار رونق نمی گیرد، ولی اکنون حجم معاملات آتی سکه به اندازه ای رسیده که با سایر معاملات بورس کالا برابری می کند این در حالی است که هر طراحی باید سودآور باشد.

این مقام مسئول ضمن درخواست از فعالان بازار سرمایه برای حمایت از این ابزار جدید، گفت: لازم است بازیگران بورس در وهله اول به سودآوری خود کمک کنند و در مراحل بعد فرهنگ سازی، گسترش و ثبات بازار سرمایه را مدنظر قرار دهند.

محمدی ضمن قدردانی از کمیته فقهی تاکید کرد: در طراحی همه ابزارها از جمله اختیار خرید ضوابط شرعی رعایت شده است. سود زمانی برای ما ارزش دارد که منطبق با شرع و شریعت باشد، در غیر این صورت فاقد ارزش است.

وی از طراحی و عملیاتی شدن برنامه ها و ابزارهای جدید دیگر خبر داد و گفت: تقویت بازارگردانی و راه اندازی قرارداد آتی روی سبد سهام و سایر ابزارها از جمله این برنامه ها بوده که امیدواریم به سرعت روند اجرایی شدن آنها طی شود.

براساس این گزارش، محمدی دقایقی بعد از اعلام این نکات ، به دلیل لزوم حضور در جلسه ویژه ایی که در وزارت اقتصاد برگزار شده بود، از سالن اجتماعات شرکت سپرده گذاری مرکزی خارج شد تا به این جلسه مهم برسد. 

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ