کد خبر: ۴۱۹۷۳
۰:۰ - ۱۳۹۵/۹/۲۹

اینفوگرافی اولین معامله آپشن سهام در بورس تهران با ۳ احتمال
بورس پرس گزارش می دهد:

اینفوگرافی اولین معامله آپشن سهام در بورس تهران با ۳ احتمال

اولین معامله آپشن سهام برای بزرگترین شرکت بورس یعنی فولادمبارکه با ۱۵۰ هزار قرار داد (شامل ۱۵۰ میلیون سهم) انجام شد و اینفوگرافی آن با ۳ احتمال به نمایش درآمد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دیروز مسئولان بورس و کارگزاران و خبرنگاران گردهم آمدند تا بعد از راه اندازی اولین معاملات آپشن سکه طلا در بورس کالا ( که با معامله بیش از 2.5 میلیارد تومانی در دو روز آخر هفته پیش همراه بود) اختیار معامله (آپشن) سهام شرکت های بورسی نیز عملا" داد و ستد شود و با این رویداد مهم بازار سرمایه ایران ، ابزار جدیدی معرفی و بکار گرفته شود.

در این میان قرار بود بازار قراردادهای اختیار معامله سهام بورس تهران با سهام پایه 3 شرکت بزرگ فولاد مبارکه، ملی مس و ایران خودرو راه اندازی شود اما این ابزار در اولین روز فقط  بر روی سهام فولادمبارکه و در نماد "ضفولا0031" انجام شد و طی آن 150 هزار قرار داد ( هر قرار داد شامل 10 هزار سهم و در مجموع 150 میلیون سهم ) در 270 دفعه به ارزش 2.5 میلیارد تومان داد و ستد شد.

براساس این گزارش، درحالی علت عدم انجام معامله بر روی سهام پایه دو شرکت دیگر اعلام نشد که به دلیل عدم اطلاع رسانی از قبل و نکات توضیحی و آموزشی ، اکثر سهامداران مخصوصا" افراد حقیقی از چند و چون آغاز معاملات آپشن بر روی سهام شرکت های بورسی بی اطلاع یا کم اطلاع بودند و نمی دانستند و نمی دانند این ابزار دارای چه مختصات و ویژگی هایی است. حتی اکثر مدیران حدود 200 صندوق سرمایه گذاری در جریان نبودند که آیا مجاز به فعالیت در این ابزار هستند یا خیر ؟ و در صورت مجاز بودن ، باید چه شرایطی را رعایت کنند.

به نظر می رسد این جریان و عدم اطلاع رسانی مدیران بورس تهران از کم و کیف معاملات آپشن سهام ، ناشی از تازه بودن و طی دوره آموزن و خطا و شاید نگرانی از احتمالات منفی بوده اما انتظار می رود ابهامات و سئوالات فعالان در روزهای آینده برطرف و اطلاع رسانی بهتری شود و با افزایش سطح دانش عموم این مدل معاملات هم نتیجه دهد.

با این اوصاف ، اینفوگرافی اولین معامله آپشن سهام در چند حالت به شکل زیر ، نشان می دهد اولین معامله سهام بر روی سهام پایه بزرگترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه اسمی یعنی فولاد مبارکه با سررسید 25 بهمن سال جاری و نرخ خرید 17 تومانی اختیار معامله در آینده با چه حالت هایی ممکن است روبرو شود.

در این اینفوگرافیک مشاهده می شود برای یک سرمایه گذاری که حق اختیار خرید را در روز 28 آذر خریداری کرده در آینده با چه حالت هایی ممکن است روبرو شود.
 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ