کد خبر: ۴۲۱۹۱
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۶

علت اصلی بی روح شدن بورس و حرکت صعودی بازار با دلار 4000 تومانی
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

علت اصلی بی روح شدن بورس و حرکت صعودی بازار با دلار 4000 تومانی

یک کارشناس بازار سهام علت اصلی درجا زدن قیمت سهام را ناشی از رفتار حقوقی های دانست و اعلام کرد با توجه به کانال 4000 تومانی دلار ، شیب حرکتی بازار سهام صعودی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نوید خاندوزی مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر درباره شرایط هفته های اخیر بازار سهام به فارس گفت: نوسانی شدن بازار ارز ناشی از متغیرهای تاثیر گذار بر نرخ‌های برابری درهم و تاثیر آن بر دلار و همچنین متغیرهای شاخص دلار  در کنار تمایل بانک مرکزی برای افزایش قیمت‌ها است.

وی با اشاره به تاکید بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ دلار در بازار ارز گفت: در این بین متغیر های فصلی تاثیر گذار در آستانه تعطیلات ژانویه سال میلادی جدید امکان نوسان مقطعی ارز را فراهم کرده است.

این کارشناس افزود: اما همه این متغیرها باعث نشده تا با وجود افزایش نرخ دلار به بیش از 4000 تومان، نقدینگی معامله گران بازار سهام از تالار شیشه‌ای به سمت بازار ارز آزاد کوچ کند. به ویژه آنکه با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، گرچه تا حدی که برای درآمد و مخارج دولت منفعت داشته باشد، اما بازار ارز نوسان خواهد کرد.

خاندوزی با بیان اینکه بازار سهام تا زمان مشخص شدن بودجه سال آینده شرکت‌ها و صنایع بورسی منتظر خواهد ماند، گفت: با توجه به جهت گیری نزخ دلار در کانال 4000 تومانی و تاثیر آن بر روند فروش اغلب شرکت‌های بورسی، بطور قطع شیب حرکتی بازار سهام صعودی خواهد بود، اما زمان این اتفاق متفاوت خواهد بود.

به باور وی چنانچه دولت همچون رویه های سابق تلاشی برای مانور نماگرهای بورسی تا قبل از انتخابات داشته باشد، قدر مسلم شیب صعود بازار سهام بسیار تند خواهد بود، اما اگر سیاست های مالی همچنان مبتنی بر نرخ 25 درصدی سود بانکی بدون ریسک باشد، بطور حتم این شیب صعودی برای بازار سهام کند خواهد بود. چرا که با توجه به متوسط نسبت قیمت بر درآمد بالای 7 مرتبه ای بازار سهام نمی توان با وجود چنین نرخ هایی به روند بازار سهام شتاب داد.

خاندوزی با این عنوان که در هیچ جای دنیا نرخ سود بانکی 4 برابر نرخ تورم نیست، گفت: نرخ سود بانکی هم اکنون حتی مورد انتقاد دولتمردان و بانک ها نیز است، اما بانک ها به دلیل رقابت بر سر حفظ سپرده ها و در عین حال اقدام دولت برای انتشار انواع اوراق بدهی و خزانه اسلامی با نرخ سود بدون ریسک بالا در عمل باعث شده، تا به وضعیت کنونی دامن زده شود و رشد صعودی بازار سهام را با کندی مواجه کند.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل درجا زدن قیمت ها در بازار سهام را ناشی از تداوم سیاست های سخت‌گیرانه انقباضی دولت دانست و گفت: اگر چه توقف طولانی نمادهای معاملاتی پر تقاضا به قفل شدن نقدینگی عده‌ای از بورس بازان در بازار سهام و عدم گردش این منابع در کلیت معاملات شده، اما دلیل اصلی بی روح شدن معاملات بازار سهام کنار کشیدن حقوقی ها و بازیگران اصلی بازار سهام از طرف تقاضا و گرایش به سمت عرضه در تالار شیشه‌ای است.

خاندوزی افزود: حقوقی های بزرگ به دلیل نرخ بالای اوراق بدهی و سیاست های انقباضی دولت وارد بازی سهام نمی شوند و همواره در طرف عرضه بازار فعال هستند، بنابراین پول های بزرگ به طرف تقاضا در بازار سهام گرایش نمی‌یابد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» مسعود | ساعت ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۶
0
0
پاسخ
دقیقا , اگر یک نیم نگاهی هم به پرتفوی جدید شرکت ها مخصوصا شرکت های سرمایه گذاری بندازیم متوجه شیفت سرمایه گذاری از اوراق سهام به اوراق دولتی خواهیم بود ..
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ