کد خبر: ۴۳۳۴۴
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲

راهکار عضو کمیته فقهی سازمان بورس برای پرداخت بدهی دولت از طریق بازار بدهی

راهکار عضو کمیته فقهی سازمان بورس برای پرداخت بدهی دولت از طریق بازار بدهی

عضو کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به راهکارهای پرداخت بدهی دولت،گفت: دولت از طریق سازماندهی بازار بدهی شرایط برون رفت از شرایط رکودی را فراهم کرده و برای سرمایه گذاران ابزارهای نوینی به ارمغان آورده می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، عباس موسویان در جریان دومین همایش مالی اسلامی با اعلام مشکلات انباشت بدهی های دولت گفت: انباشته شدن بدهی های دولت ضمن کاهش توان پیمانکاران، امکان شروع پروژه های جدید را که به توسعه اشتغال زایی و رشد تولید منجر می شود از بین می برد.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته به دلیل نبود بازار متشکل از بدهی اکثر بدهی های دولت به صورت زنجیره ای به نظام بانکی و در ادامه به بانک مرکزی منتقل می شد، این روند دو پدیده در اقتصاد کشور را به همراه داشت.

موسویان، قفل شدن منابع بانکی به دلیل انجام نشدن تعهدات بانکی و رشد پایه پولی به دلیل استقراض دولت از بانک مرکزی را از پیامدهای انباشته شدن بدهی های دولت خواند که منجر به رکود تورمی در اقتصاد کشور می شد.

وی با اشاره به سازماندهی بدهی های دولت از طریق بازار بدهی اظهار داشت: امروزه یکی از چالش های دولت بدهی هایی است که دولت به بخش خصوصی دارد و صاحبنظران اقتصادی معتقدند تعیین بدهی های دولت و پرداخت آن به پیمانکاران شاه کلید عبور از رکود فعلی اقتصاد ایران است.

این پژوهشگر مالی و اسلامی ادامه داد: دولت از طریق سازماندهی بازار بدهی شرایط برون رفت از شرایط رکودی را فراهم می کند و همچنین برای سرمایه گذاران ابزارهای نوینی به ارمغان آورده می شود.

موسویان راه کارهای پرداخت بدهی دولت را برشمرد و گفت: استقراض از بانک مرکزی و تامین مالی از طریق بازار سرمایه از جمله راهکارهای پرداخت بدهی دولت است.

وی در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه هم عنوان کرد: اسناد خزانه اسلامی و اوراق بهادار اسلامی (صکوک) از جمله این راهکارهاست که شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق منفعت، اوراق سلف و اوراق مرابحه می شود.

این مقام مسوول اوراق بهادار را اوراقی با نام و قابل انتقال دانست که نشان دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارایی با مبنای انتشار اوراق اجاره است و افزود: انواع قراردادهای اجاره مورد قبول در انتشار اوراق اجاره عبارت است از: اجاره به شرط تملیک و اجاره با اختیار فروش دارایی در سررسید اجاره با قیمت معین.

موسویان در خصوص اسناد خزانه اسلامی گفت: این اسناد پس از تایید مجلس و فقهای شورای نگهبان از سال 84 عملیاتی شد که در چند مرحله نیز به تحقق پیوست.

دو مدل تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه

وی با اشاره به دو مدل تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، ادامه داد: در مدل نخست، طلبکار دولت دارایی را به صورت فروش نسیه به دولت واگذار می کند، سپس دولت روی آن اوراق اجاره تامین مالی منتشر می کند و پس از آن نهاد واسط، دارایی را برای استفاده به طلبکار اجاره می دهد، طلبکار باید اجاره بها پرداخت کند اما از آنجایی که از دولت بابت فروش نسیه دارایی طلب دارد پرداخت اجاره بهای استفاده از دارایی را به دولت حواله می دهد.

موسویان مدل دوم را این گونه تشریح کرد: طلبکار دولت دارایی را بصورت فروش نقد به سرمایه گذاران واگذار می کند و بر اساس مدل متداول اوراق اجاره، تامین مالی انجام می دهد. آنگاه دولت در قرارداد اجاره به شرط تملیک دومی به طلبکار واگذار می کند وطلبکار با دولت بدهی همدیگر را تهاتر می کنند.

دو منطق شرعی و مالی برای انتشار اوراق بدهی

وی در منطق شرعی به  کراهت انتشار اوراق بدهی اشاره کرد و گفت: انتشار اوراق بدهی مکروه  است مگر اینکه از نظر شرع نشان داده شود که امر واجبی برای حل مشکلات در میان است.

موسویان در منطق مالی هم  تاکید کرد: سیاست گذاران بازار بدهی باید به حجم انتشار اوراق بدهی توجه کند که متناسب با کل بازار  و از ظرفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ