کد خبر: ۴۳۳۵۲
۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳

۳ چالش تامین مالی پروژه های نفتی دولتی و طراحی دو مدل
مدیرعامل تامین سرمایه امین اعلام کرد:

۳ چالش تامین مالی پروژه های نفتی دولتی و طراحی دو مدل

مدیرعامل تامین سرمایه امین با اعلام ۳ چالش اصلی تامین مالی پروژه های نفتی دولتی، از طراحی دو مدل برای تامین مالی پروژه های توسعه میادین نفتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی سنگینیان در جریان نشست تامین مالی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که عصر دیروز در دومین همایش مالی اسلامی برگزار شد، مدل تامین سرمایه امین برای تامین مالی پروژه های توسعه میادین نفتی را در قالب صندوق های پروژه رونمایی کرد.

وی ضمن برشمردن 3 چالش اصلی تامین مالی پروژه های نفتی دولتی گفت: اولین چالش در تامین مالی پروژه های دولتی، دشواری اخذ کارمزد مشاوره است، همچنین به لحاظ تنگنای عمومی نقدینگی در کشور، پذیرفتن نرخ های تامین مالی بر اساس ساز و کار های بازار برای بخش دولتی دشوار است.

وی افزود: سومین چالش به نیاز این بخش به تامین مالی ارزی مربوط است که با وجود اینکه دانش لازم در مجموعه بازار سرمایه  و شرکت های تامین سرمایه وجود دارد ولی بین المللی نبودن نظام مالی کشور مانع از تامین مالی ارزی این پروژه ها شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود این چالش ها، عمده ابزارهای تامین مالی موجود و مورد استفاده بازار سرمایه کشور نیز قابلیت بهره گیری از سوی بخش دولتی نفت و نیز پیمانکاران نفتی وجود ندارد. به همین منظور برای برون رفت از این مشکل، تامین سرمایه امین دو مدل بر اساس صندوق های پروژه برای تامین مالی پروژه های توسعه میادین نفتی طراحی کرده است.

سنگینیان در مورد ویژگی های این دو مدل گفت: در مدل اول، شرکت ملی نفت، صندوق پروژه را برای تامین مالی پروژه ایجاد می کند ولی در مدل دوم، پس از انتخاب پیمانکار به او اجازه استفاده از صندوق پروژه داده می شود.

وی افزود: به لحاظ این که در مدل اول ریسک تغییر پیمانکار وجود ندارد و نیز شرکت ملی نفت در تامین مالی از طریق صندوق پروژه حتی فرصت جذب منابع خارجی را نیز خواهد داشت، به نظر می رسد این مدل برای توسعه میادین نفتی ایران کارآیی و جذابیت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ