کد خبر: ۴۳۳۵۴
۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳

ثبت‌ سفارش واردات خودرو متوقف شد/ اعلام علت از سوی یک مسئول

ثبت‌ سفارش واردات خودرو متوقف شد/ اعلام علت از سوی یک مسئول

در پی توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو توسط وزارت صنعت، رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو علت این رویداد را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل ازدنیای اقتصاد، روز گذشته همزمان با ابلاغ دستورالعمل ساماندهی بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف شد. اسحاق جهانگیری در ابلاغیه‌ای به‌منظور تحقق دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخل، دستورالعملی برای اجرا به همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری، موسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ کرد.

در بند شش این دستورالعمل تاکید شده شرط ثبت‌سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش خواهد بود و ضروری است در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول بدون پیش‌شرط مذکور ممنوع شود. پس از ابلاغ دستورالعمل یاد شده، سایت ثبت‌سفارش خودرو غیر فعال شد.

در این زمینه فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن وارد‌کنندگان عنوان کرد: بند شش این دستورالعمل قابلیت تفسیر دارد به همین دلیل وزارت صنعت تا تعیین تکلیف وضعیت نمایندگی‌های غیرمستقیم ترجیح داده که ثبت‌سفارش تمامی خودروهای وارداتی را متوقف کند. با توجه به بند یاد شده و همچنین توقف فعالیت نمایندگی‌های غیرمستقیم، کنترل تغییرات یاد شده روی سایت ثبت‌سفارش آن هم در مدت‌زمان کوتاه ناممکن است به همین دلیل این سایت متوقف مانده است.

احتشام زاد با اشاره به اینکه براساس این بند ثبت‌سفارش خودرو به‌عنوان اقلام سرمایه ای و بادوام تا زمان تعیین تکلیف متوقف شده،گفت: موضوع قابل توجه آن است که این بند به اتفاق جدیدی در حوزه واردات خودرو اشاره ندارد چراکه چند سالی است ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی منوط به نمایندگی مجاز و ارائه خدمات پس از فروش خودرو است.

در شرایطی فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور از روی سایت ثبت‌سفارش برداشته شده که واردکنندگان خودرو در حال دست و پنجه نرم کردن با قوانین و سیاست‌های جدید وزارت صنعت در خصوص اخذ نمایندگی از شرکت مادر بودند.

احتشام زاد در پاسخ به اینکه این موضوع ارتباطی با بحث مدت زمان تعیین شده برای دریافت نمایندگی از شرکت مادر دارد یا خیر، عنوان کرد: در این بند هیچ گونه اشاره‌ای به الزام ارتباط مستقیم با شرکت مادر وجود ندارد. هرچه که هست این بند بسیار تفسیرپذیر و مبهم است و آنگونه که به‌نظر می‌رسد بسته شدن ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی می‌تواند به‌دلیل این باشد که وزارتخانه با تفسیر از این قانون مهلت در نظر گرفته شده برای شرکت‌ها را ملغی کرده است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علی | ساعت ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
2
0
پاسخ
به نظر اینجانب ورود خودرو به ایران با موانع و دشواری های بیشماری روبروست تعداد خودرو های وارداتی به بازار ایران بسیار اندک است و کلا ایران از نظر تعداد خودرو های وارد شده در یک سال با کشور هاو بازار های بمراتب کوچکتر قابل مقایسه است برای مثال تعداد کل خودرو های وارد شده به ایران در سال حدود 50 تا 80 هزار خودرو است که شامل کلیه برند ها می شود !!برای مقایسه فقط فروش تویوتا کمری در امریکا در یک ماه برابر این مقدار است!!!!
متاسفانه روسای وزارت صنایع و بازرگانی به واردات خودرو به دیده یک بیماری سرطانی نگاه می کنند و دید خصمانه ای نسبت به ان دارند .
البته بنده موافق واردات بی رویه نیستم اما واردات این تعداد خودرو (حدود 100 هزار دستگاه )به کشوربسیار سودمند می باشد چراکه اولا خریداران با تکنولوژی های جدید آشنا می گردند همچنین به دلیل تکنولوژی بالا از تعداد تلفات جاده ای و آلودگی هوا کم شده و به دلیل تعرفه بالا و اسقاط خودرو فرسوده برای دولت بسیار سودزاست
همچنین باید در نظر داشت خودرو تنها کالایی است که بصورت قاچاق وارد نمی شود و کلیه تعرفه های آن مشخص است
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ