کد خبر: ۴۳۳۸۹
۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷

عوامل مثبت و منفی تغذیه بر سلامت فعالان بورس/ قسمت دوم

عوامل مثبت و منفی تغذیه بر سلامت فعالان بورس/ قسمت دوم

قسمت دوم و پایانی گزارشی از سلامت جسم با رویکرد تغذیه مناسب فعالان بورس، مربوط به مواد غذایی مورد نیاز بدن برای کنترل و پیشگیری خستگی، سرطان و آلرژی های غذایی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، این نوشتار در ادامه مطلب قبل با عنوان فهرستی از مواد غذایی برای کنترل استرس بورس بازان ، به انواع مواد غذایی مورد نیاز بدن و رابطه تغذیه و با سرطان، خستگی و عوامل کاهنده آن و همچنین آلرژی های غذایی پرداخته شده است.

بدن چه موادی را باید از غذاها دریافت کند

غذا باید سرشار از انواع مواد غذایی شامل: کربوهیدارتها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب باشد. هر کدام از این مواد مغذی نقش خاصّی را در بدن ایفا می کند و هیچ مادّه دیگری نمی تواند جایگزین آنها شود. بنابراین در صورت کم و یا زیاد جذب شدن این مواد در بدن فرد دچار اختلال و بیماری های گوناگون می شود.

بدن با 40 عامل مغذّی به عنوان عوامل اوّلیه آغاز به کار می کند و سپس هزاران نوع مواد لازم برای زندگی را فراهم می سازد به طوری که اغلب مواد تهیّه شده به وسیله بدن نسبت به عوامل اولّیه، ساختمان پیچیده تری دارد.

مواد غذایی مورد نیاز بدن:

کربوهیدرات

1ماده مغذی

پروتئین

9 اسید آمینه ضروری که عبارتند از والین ،لوسین ،ایزولوسین،تره اونین ، لیزین،متیونین،فنیل ،آلانین ،تریپتوفان و هیستیدین

چربی

2 اسید چرب ضروری به نامهای اسید لینولئیک و اسید لینولئیک

ویتامین ها

13 ویتامین حاوی 4 ویتامین محلول در چربیشامل     ویتامین های E-K-D-Aو9 ویتامین محلول در آب شامل:
تیامین (vITAMIN B1)،ریبو فلاوین(VITMIN B2)،(NIACIIN)اسید پانتوتنیک( VITAMIN B5
پیریدوکسین(VITAMIN B6) بیوتین ،اسید فولیک (FoLAT)،سیانوکوبال آمین (VITAMIN B12)،اسید آسکوربیک (VITAMIN C).

املاح

17 ماده معدنی که عبارتند از :مواد معدنی عمده :کلسیم ،فسفر ،منیزیوم ،سدیم ،پتاسیم ،کلر و گوگرد
-مواد معدنی ناچیز:آهن ،روی ،مس ،منگنز،سلنیوم ،کبالت ،کروم،فلوئور،ید و مولیبدن.

آب

1 ماده مغذی

ارتباط تغذیه و سرطان

شواهد علمی نشان می دهد، سرطان ها مربوط به تغذیه، کشیدن سیگار و مصرف دخانیات است. بنابراین میلیون ها مورد انواع سرطان به طور گسترده از طریق تغییر تغذیه، کنترل وزن، فعّالیت های فیزیکی و کنترل مصرف دخانیات قابل پیشگیری خواهد بود.
طبق تحقیقات دانشمندان اثر تغذیه بر ایجاد بعضی سرطان ها کشف شده است.

فعالیّت فیزیکی احتمال ابتلا به چاقی را می کاهد و این معضل در بسیاری از بیماری ها نقش دارد. چاقی، احتمال ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان غدد گردنی (آدنو کارسینوما)، روده ی بزرگ، راست روده، سینه (به ویژه در خانم های یائسه )، رحم و کلیه را افزایش می دهد.

دریافت بالای میوه ها و سبزی ها (حداقل 400 گرم در روز) در مدت زمان طولانی، احتمال ابتلا به چاقی و افزایش وزن را به ویژه در دوره میانسالی کاهش می دهد و احتمال ابتلا به سرطان های حفره دهانی، مری، معده، روده ی بزرگ و رکتوم را نیز می کاهد. مصرف مغز دانه ها ابتلا به سرطان روده ی بزرگ و سویا را به وضوح کاهش می دهد.

نوشیدن الکل (حتی به مقدار کم) موجب ابتلا به سرطان های حفره ی دهانی، حلق، مری و کبد می شود و خطر سرطان سینه را هم قبل از یائسگی و هم بعد از آن افزایش می دهد.

ارتباط تغذیه با خستگی

داشتن استرس به همراه برنامه غذایی نامناسب باعث ایجاد خستگی می شود.

خستگی مزمن به سختی قابل تشخیص است. این حالت طوری است که دائماً احساس خستگی همراه فرد است و با استرحت کردن بر طرف نمی شود و تا 50 درصد میزان فعالیت فرد را کاهش می دهد که این حالت تا 6 ماه ادامه دارد.

مهمترین عامل ایجاد خستگی، کمبود انرژی در بدن است. البته پرخوری و چاقی نیز به اندازه کم خوری و ضعف، در ایجاد خستگی مزمن مؤثّر است .

در یک برنامه غذایی متعادل با کالری بالا حدود 65 تا 70 درصد کالری از طریق کربوهیدرات ها و حدود 15 تا 20 درصد کالری از طریق چربی تامین می شود. کربوهیدرات های مورد نیاز باید از نوع پیچیده مثل میوه های تازه، سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین مورد نیاز از حبوبات، سویا، ماست، ماهی، میگو، مرغ و چربی مورد نیاز بایستی از منابعی مثل آجیل، روغن های مایع گیاهی مثل روغن زیتون، ذرّت، سویا، کانولا، شیر و لبنیات کم چرب تأمین شود.

مواد غذایی مؤثر در ایجاد خستگی و کاهنده های آن

نان سفید بدون سبوس، (مثل باگت و لواش و فانتزی) گوشت قرمز، روغن های نباتی جامد، شکر و مواد غذایی فرآوری شده مثل کنسرو، نوشابه و...

هرروز یک مولتی ویتامین مناسب مصرف کنید تا کمبود را جبران کنید .

کربوهیدرات های پیچیده مثل نان و غلات سبوس دار میوه ها و سبزی ها

غذاهای غنی از پتاسیم و منیزیم

موادّ غذاهایی غنی از آهن

موادّغذایی غنی از ویتامین های گروهB، شامل: مخمر(ماءالشعیر)، جوانه گندم و جو،غلّات ونان سبوس دار، جگر و انواع گوشت

مواد غذایی غنی از ویتامین C: سبزیجات، میوه های تازه، مرکبات، (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی، کیوی) انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات دارای برگ سبز، مصرف مکمل نیز در درمان خستگی مؤثر است. مکمل کارنی تین، آهن، پتاسیم، منیزیم، ویتامین E، سلنیم و کوآنزیم هایQ10  باعث افزایش انرژی در بدن و بهبود خستگی می شوند.

غذاهای چرب و دارای کافئین خواب را به هم می ریزد.

آلرژی های غذایی

علائم آلرژی فقط خارش، عطسه و دیگر علائم مشهود نیست. دکتر آلان گابی از دانشگاه باستیر معتقد است که آلرژی های غذایی مخفی می توانند موجب دامنه وسیعی از مشکلات فیزیکی و روحی شوند.

داروهای محیطی نیز مانند آفت کش ها، حشره کش ها و دیگر آلاینده های محیطی، مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک و رژیم غذایی نامناسب همگی در بوجود آمدن آلرژی نقش مؤثری دارند.

یکی از تأثیرات هیستامین، افزایش فرار خونابه در اطراف بافت های مغز است. زمانی که مغز از آب اشباع شده، میزان توجه و عملکرد حافظه کاهش می یابد.

تغذیه و سلامت روان

عوامل موّثر درحفظ سلامت روانی عبارتند از ویتامین ها مخصوصاً گروه "ب" که باعث حفظ تعادل و جلوگیری از هنجارهای روحی می شود.

امروزه با زیاد شدن غذاهای صنعتی و کاهش مصرف غذاهای ویتامین دار، بیماری های روانی چون افسردگی، صرع و جنون آنی و... بیشتر شده است .

فقدان و کمبود ویتامین ها و آثار جسمی و روانی آن:

ویتامین ب: نگرانی، ناراحتی روحی، خستگی زیاد و تنفّر

ویتامین ب2: حرکات نامنظّم عضلات

ویتامین ب3: بیماری عصبی، ایجاد آکنه روی پوست بدن و ناراحتی های روحی

ویتامین ب6: بیماری های صرع و جنون آنی

ویتامین ب 12: خستگی مزمن

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ