کد خبر: ۴۳۳۹۰
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴

۳ موضوع اول دعاوی هیأت داوری سازمان بورس/۴۳۰ رأی برای ۵۵۰ پرونده
مسئول دبیرخانه و دبیر هیأت اعلام کرد:

۳ موضوع اول دعاوی هیأت داوری سازمان بورس/۴۳۰ رأی برای ۵۵۰ پرونده

مسئول دبیرخانه و دبیر هیأت داوری سازمان بورس با اشاره به رسیدگی به ۵۵۰ پرونده و صدور ۴۳۰ رأی ، ۳ موضوعی که در صدر بیشترین دعاوی قرار دارند را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدصادق شبانی با اعلام اینکه رسیدگی به دعاوی در هیأت داوری مطابق با قوانین عام و نیز مقررات خاص بازار سرمایه و بر اساس تشریفات آئین دادرسی مدنی صورت می گیرد به سنا گفت: آن دسته از آرای هیأت داوری که با موضوع سود سهام باشد، توسط اجرای احکام دادگاه ها و سایر موضوعات، توسط ادارات و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک اجرا می شود.

3 موضوع در صدر بیشترین دعاوی

وی با بیان اینکه هیأت داوری سازمان بورس، با برگزاری 1000 جلسه به حدود 550 پرونده رسیدگی و 430 رأی صادر کرده ادامه داد: دعاوی مطالبه سود سهام در صدر موضوعات هیأت داوری قرار دارد. همچنین انجام معاملات به صورت فضولی یعنی معاملاتی که مشتری مدعی است خودش آن را انجام نداده ، از دیگر موضوعات دارای فراوانی بالا است که بخش عمده ای از آنها ناشی از تخلف و کوتاهی برخی از کارگزاران در دریافت دستور خرید یا فروش مکتوب است. در این موارد معمولاً معامله صورت گرفته با انکار مشتری مواجه شده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه دعاوی مربوط به معاملات اعتباری نیز از دیگر موضوعات با حجم قابل توجه دعاوی است، افزود: آسیب شناسی این اختلافات حکایت از آن دارد که هنگام انعقاد این قراردادها معمولاً آگاه سازی لازم در خصوص آثار قرارداد، ریسک ها و هزینه های آن نسبت به مشتریان صورت نمی گیرد و بدیهی است در صورت زیان در معاملات، بین مشتری و کارگزار اختلاف ایجاد خواهد شد.

روند رسیدگی به پرونده‌ها

شبانی درباره روند رسیدگی به پرونده‌ها در هیأت داوری گفت: پرونده‌هایی که نزد این مرجع قانونی مطرح می‌شوند، معمولاً دارای پیچیدگی‌های فنی و ابعاد تخصصی هستند. از سوی دیگر با توجه به یک مرحله ای بودن رسیدگی هیأت و عدم وجود مرحله تجدید نظر در این زمینه، ضرورت دارد دقت‌های کافی برای صدور احکام صورت گیرد. از این رو، معمولاً اشخاص تمایل دارند اختلافات جزئی آنها در فرآیند سازش در کانون‌های مربوط با سرعت بیشتر حل و فصل شود که این خود از نقاط قوت رویه رسیدگی در بازار سرمایه است.

وی افزود: در صورتی که برای سازش صورت گرفته، سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، مفاد آن به عنوان سند لازم الاجرا توسط دوایر اجرای ثبت و بدون نیاز به صدور رأی در این زمینه اجرا می‌شود. در حال حاضر شناخت نسبتاً خوبی از هیأت داوری در بین عموم مردم و محاکم دادگستری ایجاد شده است.

به گفته دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار، در ابتدای فعالیت این هیأت، برخی اشخاص و حتی محاکم دادگستری اطلاعی از ایجاد، ماهیت و صلاحیت آن نداشتند که بعضاً منجر به مراجعه به مراجع غیرمرتبط و بروز مشکلاتی در رسیدگی به دعاوی تخصصی بازار سرمایه می شد اما خوشبختانه هم اکنون با توجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته و آراء صادره توسط دیوان عالی کشور، شناخت کافی در این زمینه به وجود آمده است.

آرای صادره لازم الاجرا است

شبانی تاکید کرد: آرای این هیأت که به عنوان مرجع اختصاصی غیر دادگستری جهت رسیدگی به دعاوی مالی دارای منشأ فعالیت حرفه ای بازار سرمایه تعیین شده و قطعی و لازم الاجرا است.

وی با بیان اینکه این آرا توسط یک قاضی منصوب از سوی رئیس قوه قضاییه و دو عضو تعیین شده توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار، صادر می‌شود، گفت: صلاحیت این هیأت نیز به حکم قانون، ملی و ذاتی است؛ بدین معنا که اولاً هیچ مرجع دیگری صلاحیت رسیدگی به دعاوی مزبور را ندارد و ثانیاً حوزه صلاحیت هیأت داوری، سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: از آنجا که به موجب قانون، شرط رسیدگی به دعاوی نزد هیأت داوری، مراجعه قبلی به کانون مربوط و در صورت عدم سازش طرفین، صدور گواهی عدم سازش توسط کمیته سازش آن کانون است، بخش زیادی از دعاوی و اختلافات در این مرحله منتفی شده و منجر به مراجعه به دبیرخانه هیأت داوری نمی شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ