کد خبر: ۴۳۵۲۴
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹

جزییات رویداد تاریخی و کشف قیمت نخستین عرضه به روش جدید+ آمار خریداران
در گفت وگوی بورس پرس با مدیرعملیات بازار فرابورس اعلام شد:

جزییات رویداد تاریخی و کشف قیمت نخستین عرضه به روش جدید+ آمار خریداران

با نخستین عرضه اولیه سهام به روش جدید ثبت سفارش، هر سهم پاکدیس ۲۳۱ تومان کشف قیمت شد و مدیرعملیات بازار فرابورس جزییات این رویداد تاریخی بازار سرمایه ایران و آمار خریداران را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بازار سهام، روش جدید عرضه اولیه سهام شرکت به نام ثبت سفارش (Book Building) برای نخستین بار در بازار سرمایه ایران عملی و طی آن 10 درصد معادل 28 میلیون سهم پاکدیس در فرابورس واگذار شد.

با این رویداد، درحالی قیمت سفارش خرید هر سهم "غدیس" در محدوده 220 تا 231 تومان تعیین شده بود که بعد از عرضه اولیه ، هر سهم این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان و تولیدکننده ساندیس ، به بالاترین قیمت ممکن یعنی 231 تومان کشف قیمت شد و فرایند این عرضه تا حوالی ساعت 13 هم طول کشید.

در این رابطه افسانه اروجی مدیرعملیات بازار و امور اعضاء شرکت فرابورس از استقبال قابل فعالان از روش جدید عرضه اولیه سهام خبر داد و به بورس پرس گفت: در پی اعلام این واگذاری و در برابر امکان عرضه 28 میلیون سهم ، بیش از 101 میلیون سهم برای خرید ، وارد سامانه شده بود که از این تعداد بالغ بر 96 میلیون سهم با بالاترین قیمت ممکن یعنی 231 تومان بود.

این بانوی مدیر ادامه داد: بنابراین،  تسهیم بین 96 میلیون تقاضایی که خواهان خرید به قیمت حداکثری بودند، انجام شد. از سوی دیگر به دلیل استقبال بسیار زیاد، به هر کد معاملاتی حداکثر 570 سهم تخصیص داده شد. به این ترتیب ، در مجموع 49,278 سهامدار شامل 48,564 حقیقی و 714 حقوقی قادر به خرید 28 میلیون سهم پاکدیس کردند.

اروجی درباره علت طولانی شدن فرایند عرضه و واگذاری سهام "غدیس" که به بعد از اتمام زمان معاملات هم به درزا کشید، به بورس پرس توضیح داد: طبق اعلام قبلی، زمان ثبت سفارش بین ساعت 10 تا 12 ظهر بود و 15 دقیقه هم برای سفارش فروش در نظر گرفته شد. از سوی دیگر به دلیل تقاضای قابل توجه و لزوم تخصیص سهام ، فرایند این وگذاری طولانی شد.

به گفته وی در عرضه های اولیه به روش حراج ، زمانی برای تخصیص سهام به معامله گران آنلاین در نظر گرفته می شد که این زمان در روش ثبت سفارش، حذف و به زمان واگذاری سهام اضافه شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ