کد خبر: ۴۳۵۵۱
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰

پیام های تسلیت مسئولان نظام به به مناسبت رحلت جانگداز آیت الله هاشمی رفسنجانی

پیام های تسلیت مسئولان نظام به به مناسبت رحلت جانگداز آیت الله هاشمی رفسنجانی

مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت رحلت جانگداز آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیت صادر کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،رییس جمهوری اسلامی ایران،روسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی، وزرای صنعت،اقتصاد،نیرو،تعاون،جهاد کشاورزی،راه و شهرسازی و ارتباطات،رییس کل بانک مرکزی،سخنگوی دولت و روسای سه اتاق اصناف،بازرگانی و تعاون هر کدام به مناسبت رحلت جانگداز آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیت صادر کردند.

متن پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:
 
بسم ‌الله الرحمن الرحیم

إنا لله وإنا إلیه راجعون

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ

در ایام سوگ فاطمه معصومه(س) و شهادت مظلومانه امیر کبیر، ایران به سوگ سردار شایسته خویش نشست و قهرمان ملی مبارزه با استبداد و استعمار، سر بر آستان حق نهاد.

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند ثابت قدم روح الله، همراه و همدل دیرین رهبری، چهره ممتاز و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و دلسوز واقعی مردم؛ پس از عمری مجاهدت و صبوری به ملاقات حق شتافت. تاریخ چه تقدیر پر معنایی داشت که آن اسطوره حلم و تحمل و ایمان و اعتدال، در روزی به دیدار خداوند متعال شتافت که نقطه آغاز خیزش و قیام ملت در دفاع از خمینی کبیر، بنیانگذار انقلاب اسلامی بود.

سخن گفتن از هاشمی که سال‌ها در کنار او بودم برای من بسیار دشوار است. وی در طول مبارزات مردم ایران تحت زعامت امام بزرگوار، یک انقلابی تمام‌عیار بود. سال‌ها زندان و شکنجه، او را از راه آن مراد جدا نکرد. او همواره یکی از پیشتازان بنام انقلاب اسلامی بود. او بود که از قم تا نجف و از پاریس تا تهران هرگز امام و مرادش را تنها نگذاشت. هاشمی از معماران برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و تمام نهادهای انقلاب اسلامی مدیون تدبیر و آینده‌نگری این مرد فرداها است.

امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

او محبوب امام بود و خادم مردم؛ هرکجا که او مسئولیت آن را بر عهده داشت، مایه آرامش امام و رهبری و مردم بود. او تحلیل‌گیری توانا بود که جهان را به‌خوبی می‌شناخت. خطبه‌های نمازش در روزهای سخت دفاع مقدس به همه روحیه می‌داد. او در مظلومیت، چون یار دیرینش شهید بهشتی بود و ناسپاسی‌ها را به آسانی تحمل می‌کرد.

هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگ‌مردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود، ساده نیست. محرم امام و یاور بی بدیل مقام معظم رهبری بود. برای ایران و ایرانی، آرزوهای بزرگی داشت و تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید. بسیار جفا دید و بسیار وفا کرد. با انحراف از مسیر اعتدال اسلامی سر سازش نداشت و مصلحت نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. مردم فهیم ایران، قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و دینشان را به سردار سازندگی ادا خواهند کرد.

نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقائق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند. که پیر و مراد همه ما خمینی عزیز قدس الله نفسه الزکیه فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

اینجانب با اعلام سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل رسمی؛ مصیبت بزرگ فقدان این قهرمان ملی، اندیشمند بزرگ اسلامی و سرمایه بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران را محضر حضرت بقیه الله روحی له الفداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و فضلا، شخصیت‌های انقلاب و نظام، ملت قدرشناس ایران به‌خصوص مردم شریف استان کرمان و شهر رفسنجان، همه یاران و دوستداران و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده گرامی، همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرد بزرگ علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و مرادش امام خمینی(ره)، همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی، و برای همه بازماندگان صبر و أجر مسألت می‌دارم.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران

متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأسف اینجانب گردید.

ایشان سالهای متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیتهای نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمتهای مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند.

رحلت این یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

صادق آملی لاریجانی  رئیس قوه قضاییه

متن پیام تسلیت رییس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود.

روحانی عظیم القدری که از دهه 30 با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود.

سال ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد.

اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید.

فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود.

در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت.

انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.

به عنوان رئیس جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند.

سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت.

اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم.

برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

متن پیام تسلیت وزیر نفت به شرح زیر است:

انّا لله و انّا الیه راجعون

درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار و همراه همیشگی امام راحل جلیل القدر، ضایعه‌ای ناگهانی و بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی بود.

ایشان از شخصیت‌های همیشه مؤثر و برجسته در سال‌های پیش و پس از پیروزی انقلاب برای کشور بود.

اینجانب برای سال‌های طولانی از ظرفیت‌های بزرگ معنوی و مدیریتی ایشان، بهره وافر بردم.

قطعا نام، یاد، مشی مدیریت و منش "هاشمی" همواره در عرصه انقلاب اسلامی و توسعه ایران ماندگار خواهد ماند.  

این فقدان تاسف‌بار را به مقام معظم رهبری، خانواده محترم ایشان و ملت ایران تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن عزیز سفرکرده غفران و رحمت واسعه مسئلت کرده و از مردم شریف تهران دعوت می‌کنم که در مراسم تشییع این فرزند برومند ملت و خدمتگزار دیرین خود، هرچه پرشکوه‌تر شرکت نمایند.

بیژن زنگنه وزیر نفت

متن پیام تسلیت وزیر صنعت به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

با دریغ و افسوس فراوان درگذشت عالم ربانی ، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی برای همه ارادتمندان آن مرد بزرگ مصیبتی سنگین و ضایعه ای جبران ناپذیر است.

آن بزرگوار که از برجستگان انقلابی و سیاسی معاصر جهان اسلام به شمار می رفتند ، زندگی سراسر ایثار خود را وقف اعتلای جامعه و امت اسلامی نمودند.
حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به گردن صنعت معدن و تجارت کشور مثل سایر بخش های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی حقی بزرگ دارد و بدون شک لقب سردار سازندگی برازنده ایشان بوده و من وظیفه دارم  از تلاش های ایشان در سالهای بعد از انقلاب و حمایت هایی که تا امروز  از این حوزه بزرگ انجام دادند به نیکی یاد کنم.

اینجانب به نمایندگی از طرف همه خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت تسلیت صمیمانه خود را به پیشگاه حضرت بقیه الله ارواحنا له فدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی ، آیات عظام و علمای اعلام و تمامی اقشار جامعه ایران اسلامی تقدیم داشته و به ارادتمندان و به ویژه خاندان مکرم و ارجمند ایشان تعزیت عرض نموده و برای دیگر داغداران از خداوند متعال درخواست تسلا و برای روح مطهر آن بزرگوار رحمت و مغفرت الهی خواستارم.

محمدرضا نعمت زاده
وزیر صنعت،معدن و تجارت

متن پیام تسلیت وزیر اقتصاد بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ۞
سوره احزاب ؛ آبه ۲۳

رحلت ناگهانی عالم مجاهد و فقیه انقلابی ٬ یار دیرین حضرت امام( ره) و مقام معظم رهبری٬ مبارز نستوه و خستگی ناپذیر٬ مفسر قران و سیاستمدار مدبر و شجاع ٬حضرت آیة الله هاشمی رفسنجانی را به همه ملت ایران و بویژه مقام معظم رهبری و حوزه های علمیه تسلیت و تعزیت می گویم.

به یقین آن بزرگ مرد سفر کرده با خدمات بی بدیلی که در تمام دوره حیات پر افتخار خویش بویژه  نهضت انقلاب اسلامی  و جمهوری اسلامی داشتند نامی نیک از خود در خاطر ملت به یادگار گذاشتند و اینک ایران اسلامی یکی از بزرگترین مفاخر و خدمتگزاران صدیق خود را از دست داد.

همراهی با حضرت امام( ره) از ابتدای نهضت امام تا پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی بویژه فرماندهی ۸ سال دفاع مقدس و ۸ سال خدمتگذاری در کسوت ریاست جمهوری ٬ مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن بزرگمرد چهره ای یگانه ساخت.

اینک ایران اسلامی در غم از دست دادن یکی از بزرگترین رهبران خود ماتم زده و عزادار می باشد. اینجانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه جانسوز به ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری و خانواده و تمام ارادتمندان آن مرحوم٬ رحمت و مغفرت خاصه الهی را برای ایشان مسئلت می نمایم.

رضوان الهی بر روح ایشان باد و حشر با اولیای الهی گوارای وجودشان باد.

علی طیب‌نیا

وزیر امور اقتصادی و دارایی

متن پیام تسلیت وزیر نیرو بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ، یار دیرین امام راحل و رهبرمعظم انقلاب ، مبارز نستوه و عالم بزرگ که به حق یکی از استوانه های نظام مقدس جمهوری اسلامی بود ، تاسف و تاثر وصف ناپذیر اینجانب و همکارانم را در وزارت نیرو برانگیخت .

نقش بی بدیل و انکار ناپذیر این شخصیت برجسته در پیشبرد و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ، فرماندهی هوشمندانه و کم نظیر ایشان در دوران دفاع مقدس و مجاهدت خستگی ناپذیر در سازندگی، آبادانی و سرافرازی ایران اسلامی در سالهای پس از جنگ و در دوران سازندگی ، بخصوص همت بلند ، نگاه تیز بینانه  و هدایت هوشمندانه ایشان در پایه گذاری زیربناهای اصلی توسعه کشور ، از جمله خدمات این مرد بزرگ است که هیچگاه از حافظه تاریخ و مردم این مرز و بوم زدوده نخواهد شد و همواره از او به نیکی یاد خواهد گردید .

اینجانب و تمام همکارانم در صنعت آب و برق ، این ضایعه دردناک و جبران ناپذیر را به محضر مقام معظم رهبری و به همه مردم شریف و هوشیار ایران ، بخصوص خانواده مکرم آیت الله هاشمی رفسنجانی  تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمت ، مغفرت وآرامش روح آن عزیز از دست رفته را خواستارم .

حمید چیت چیان

وزیر نیرو

متن پیام تسلیت وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی و جانکاه  یار دیرین امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب ، مبارز کم نظیر دوران مبارزات  انقلاب اسلامی، فرمانده دوران دفاع مقدس ، سیاستمدار توانمند و بادرایت دوران جمهوری اسلامی و دوست و یاور همیشگی کارگران و محرومان که عمر خود را وقف تحقق انقلاب و پیشرفت جمهوری اسلامی نمود باعث تاسف و تالم عمیق همه دلسوزان و وفاداران به انقلاب و ایران زمین گردید .

درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که یاد و نامش یادمانه همه دوستداران انقلاب و نظام است خسرانی عظیم است . او خود سخت کوش بود و برای ایران اسلامی نیز آرزوی آبادانی ، رفاه و اقتدار و پیشرفت داشت .

آیت الله هاشمی رفسنجانی که دارای اندیشه ای بزرگ بود ، بزرگی و اقتدار را برای ملت ایران از مسیر دینداری عقلانی ، سیاست ورزی میانه رو و مشارکت اجتماعی همه ایرانیان در سازندگی این سرزمین طلب می کرد . خوب بیاد دارم که اولین تشکل های کارگری در ابتدای انقلاب اسلامی با حمایت های ویژه ایشان و شهید بهشتی شکل گرفت  .

اینجانب در گذشت این همراه همیشگی انقلاب ، امام و رهبری را به محضر مقام معظم رهبری،  تمامی مردم ایران و بیت معظم ایشان تسلیت عرض می کنم و امیدوارم حضور آحاد مردم در مراسم تشییع آیت الله رفسنجانی جلوه ای ماندگار از ارج نهادن به خدمتگزاران و آرزومندان عزت و سربلندی ایران را در تاریخ ثبت کند.

علی ربیعی

متن پیام وزیر جهاد کشاورزی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت ناگهانی یار دیرین انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) و یار و همراه مقام معظم رهبری، دلسوز نظام و خیرخواه ملت، حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را به مردم شریف ایران تسلیت می‌گویم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با نقش‌آفرینی و جایگاه برجسته و ممتازی که در سازماندهی نهضت، پیروزی انقلاب و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته‌اند، سردمدار توسعه و آبادانی کشور بودند و در تحقق آرمان استقلال‌خواهی انقلاب به ویژه استقلال اقتصادی و خوداتکایی در تامین نیازهای اساسی کشور نقش بی بدیل و بنیادی داشتند.

 اینجانب از طرف خود و همکارانم در خانواده بزرگ جهاد کشاورزی و به نمایندگی از جامعه کشاورزی ایران، این رحلت جانسوز را به ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری و بیت مکرم آن عالم ربانی تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحمان برای آن فقید سعید، علو درجات و برای خانواده معزا و دوستداران و وابستگان ایشان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

محمود حجتی

وزیر جهاد کشاورزی

متن پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است:

هاشمی مردی از تبار ایران بود. او در اوج عزت، محبوبیت و مظلومیت ما را ترک کرد و برای ما میراث گرانبهایی از سیاست‌ورزی ملی بجای گذاشت. بی‌تردید، او جزء معدود سیاست‌مداران معاصر ایران بود که ایران را می‌فهمید و در برهه‌های حساسی از تاریخ ایران نقش بی‌بدیلی ایفا کرد. ایران در سده‌ی اخیر کمتر سیاست‌مداری در تراز ایشان به  خود دیده است. او خردمند و دلیر بود؛ نه تنها به این دلیل که مبارزه کرد و با دشمن جنگید بلکه، به این دلیل که بار مذاکرات صلح را با هوشمندی و حس وطن‌دوستی بر دوش کشید. او هم‌چنانکه به عنوان جانشین امامش مسئولیت فرماندهی جنگ را بر عهده گرفت، به همراه امام (ره) جام زهر را نیز نوشید تا ملتی ننوشند.

این معنی سیاست‌ورزی ملی است. فراتر از جنگ، او هر بار که ابر تیره و غبار دسیسه و کینه‌ی آزمندان آسمان سیاست ایران را مه‌آلود می‌کرد، قامت می‌کشید، سخن می‌گفت و راه را به آزادگان و آزادی‌خواهان نشان می‌داد تا وسواسان خناس ایران را به بیراهه نبرند. بارها دیدیم که فرصت‌طلبانِ دون‌همت در تمنای قدرت چه شکاف‌ها که در دلِ مردم ایران ایجاد کردند و او با  سرپنجه تدبیر، صبوری و فداکاری آنها را به‌هم آورد و در ایجاد یکپارچگی ملی کوشید.

آری، هاشمی دل در گرو ایران داشت و برای عمران و آبادانی آن رنج بسیار کشید. هنوز آهنگ صدای او در گوش من می‌پیچد که می گفت: "فردا ممکن است ما نباشیم ولی، فرزندانمان که هستند. آینده که هست. ایران که هست. فردا دنیا شتابی دارد که باید آهنگ آن را امروز شروع کنیم". این حس کم‌نظیری است. و در کمتر سیاست‌ورزی درروزگاران اخیر یافت می‌شود. او از جمله معدود سیاست‌پیشه‌گانی بود که ایران را می‌فهمید و تصور روشنی از این سرزمین برفراز زمان و مکان در ذهن داشت. او با تاریخ معاصر ایران آشنا بود و بزرگان آن را می‌شناخت و در اندیشه‌ی خود با آنان زیسته بود. او جغرافی ایران و نقش آن را در منطقه و جهان نیز خوب می‌دانست.

او این حقیقت را خوب دریافته بود که نه تنها امنیت ایران که امنیت منطقه به آبادانی ایران و همسایگانش وابسته است و با این فهم دولتش را راهبری کرد. لذا، او را می‌توان معمار سیاست همبستگی منطقه‌ای در روزگاران معاصر دانست. موضوعی که بعدها پس از دست‌به‌دست شدن قدرت، هیچ‌گاه به‌درستی درک نشد و دستاوردهای او، ثروت و قدرت ملی ایرانیان به رایگان ارزانی دشمنان گردید. و اینک بازگشت به آن نقطه‌ای که او ما را بدانجا برده‌بود، نیازمند تدبیر، رنج‌بری و فداکاری فراوان است. و البته پرهزینه و زمان‌بر است.

از همین‌روی، سیاست‌ورزان جهان او را سیاست‌مداری فراتر از ایران و مردی از بزرگان منطقه و جهان به شمار می‌آوردند. و در غم از دست دادن او نه به ملت ایران که به خود تسلیت می‌گویند. و ملت در فراق او نه برای او که برای خود گریه می‌کنند و این ویژگیِ سیاست‌مداران بزرگ است.

قطعا عملکردِ پیرِ مصلحت‌اندیش ما چون هر سیاست‌مدار دیگری امکان نقد دارد و باید به نقد آن پرداخت که بی‌تردید این کار توسط ناقدان انجام خواهد شد. لیکن، نکته مهم سوگیری، و کارکرد او در فراز و نشیب‌ها و گردنه‌های سخت تاریخی و پرتگاه‌های هولناک سیاسی است.

هاشمی در این عرصه سرافراز زیست. شناخت منافع ملی و اصرار بر حفظِ آن، خستگی‌ناپذیری، بردباری در عین جگرخستن، هزینه‌پرداختن و فداکاری مایه‌ی آن شد تا پس از یک نشیب طولانی، او یکبار دیگر به قله‌ی عزت و محبویت بازگردد و مظلومانه با ما وداع گوید و ما را به تفکر در احوال خویشتن دعوت کند.

یادش گرامی و راهش پررهرو باد. مرگی چنین میانه‌ی میدانم آرزوست.

عباس آخوندی

وزیر راه و شهرسازی

متن پیام تسلیت وزیر ارتباطات به شرح زیر است:

ارتحال حضرت آیت الله رفسنجانی ، یار دیرین انقلاب اسلامی همزمان با شب شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها بسیار مایه تاثر و تالم گردید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش بی بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و توسعه کشور داشتند ، فقدان این مرد بزرگ ضایعه ای جبران ناپذیر برای ایران اسلامی است و تسلیت کمترین واژه برای این غم جانکاه است .

ارتحال ایشان را به مقام معظم رهبری و همه مردم ایران تسلیت می گویم ، یاد این مرد بزرگ در تاریخ ایران جاودانه خواهد بود .

خداوند ایشان را غریق رحمت خود نماید.

محمود واعظی وزیر ارتباطات

متن پیام رییس کل بانک مرکزی به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم مجاهد، بزرگمرد اخلاق مداری و سیاست ورزی و یاور انقلاب اسلامی، یار و همراه صدیق امام خمینی ، رفیق همدل و همراه مقام معظم رهبری،  حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی -رحمت الله علیه- را به مردم شریف ایران تسلیت می گویم.

ایشان علاوه بر نقش آفرینی و تلاش های موثر و هدفمند در مسیر شکل گیری و تثبیت انقلاب اسلامی و نیز جانشینی فرماندهی کل قوا،  نقش بی بدیلی در بازسازی ویرانی های پس از جنگ تحمیلی و تبیین و ترویج گفتمان سازندگی و توسعه اقتصادی داشتند و با شجاعت و نوآوری، اقتصاد کشور را در مسیر مناسب و متناسب با ظرفیت های ایران اسلامی قرار دادند.

اینجانب از طرف خود و همکارانم در نظام بانکی کشور، مصیبت جانکاه فقدان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، رییس جمهور محترم، خاندان محترم هاشمی و مردم عزیز ایران تسلیت گفته، از درگاه خداوند رحمان برای روح  بلند و ملکوتی آن فقید سعید رحمت الهی و علو درجات خواستارم.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی

متن پیام تسلیت سخنگوی دولت بدین شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

امروز ایران اسلامی در سوگ هجرت بزرگ‌مردی عزادار است که عمر پربرکت خود را وقف آرمان، ملت و سرزمین خویش نمود.

درگذشت عالم عالی‌قدر، مبارز نستوه، یار همیشگی حضرت امام و رهبر انقلاب و مرد روزهای سخت انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی موجب اندوه، تأثر و تألم عمیق گشت.

خدمات ارزشمند ایشان به انقلاب اسلامی، به اذعان همگان در تاریخ ایران کم‌نظیر بوده است.

مبارزات دوران قبل از انقلاب، نقش موثر در شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرماندهی هشت سال دفاع مقدس به نیابت از بنیانگذار انقلاب، فرماندهی دوران سازندگی و حضور در سنگرهای مهم انقلاب از مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تا ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها بخشی از کارنامه درخشان آن مرحوم بود و صدالبته که مردم شریف، غیور و فهمیده ایران اسلامی همواره قدردان وی خواهند بود.

به باور ملت ایران، هاشمی هنوز زنده است، چرا که اندیشه و تفکر ممتاز ایشان به‌ویژه در انتخاب خط مشی اعتدال و میانه‌روی از یک سو و مرجعیت در مصلحت‌اندیشی و ایجاد وحدت و همدلی در جامعه از سوی دیگر، سرمایه‌ای ارزشمند برای انقلاب بوده و خواهد بود.

اینجانب رحلت حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را محضر امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع و علمای محترم، ملت بزرگوار ایران اسلامی و به‌ویژه خاندان معزز آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات الهی را برای ایشان از حضرت حق تعالی خواستارم.

محمدباقر نوبخت

متن پیام روسای سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ایران اسلامی ناباورانه فقدان بزرگ مردی را به سوگ نشسته است که در طول شصت سال فعالیت  پر ارزش سیاسی و مدیریتی خود نقش بی مانندی در تأسیس انقلاب اسلامی و همراهی با معمار کبیر آن حضرت امام خمینی(ره) سلف شایسته ایشان حضرت آیت الله خامنه ای از خود به جای گذاشته است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رضوان اله تعالی علیه استوانه ای محکم ، مجاهدی خستگی ناپذیر و همراهی صادق و مدیری توانمند و یاریگری بی بدیل در تمامی نقاط عطف تاریخ انقلاب و نظام بود و این نقش را در تمامی عرصه ها به شایستگی ایفاء نمود و فقدان ناباورانه ایشان جز به لطف ویژه  حضرت حق تسلی نخواهد یافت.

ارکان اقتصاد بخش غیردولتی جمهوری اسلامی- اتاق های ایران ، تعاون و اصناف- ضایعه ارتحال فرزند معنوی امام (ره) و یار همراه رهبری معظم انقلاب را صمیمانه محضر حضرت بقیه الله الاعظم ، مقام معظم رهبری ، بیت مکرم ایشان و ملت بزرگ ایران تسلیت و تعزیت عرض نموده و از فعالان حوزه اقتصادی کشور می خواهد تا به پاسداشت سال های متمادی نقش آفرینی ایشان در به ثمرنشستن و باروری نهال انقلاب در مشایعت و قدردانی از ایشان از هیچ کوششی فروگذار ننمایند.

 

       غلامحسین شافعی                         بهمن  عبداللهی                               علی فاضلی

رئیس اتاق بازرگانی ایران                رئیس اتاق تعاون ایران               رئیس اتاق اصناف ایران

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ