کد خبر: ۴۳۷۶۶
۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹

ایران‌خودرو سایت خراسان را به شریک خارجی و 3 سایت دیگر را می فروشد
یکه زارع:

ایران‌خودرو سایت خراسان را به شریک خارجی و 3 سایت دیگر را می فروشد

مدیرعامل ایران‌خودرو از فروش سایت خراسان به شریک خارجی و سایت های تبریز، مازندران و فارس به مشتریان داخلی با هدف ایجاد ظرفیت جدید در خطوط تولید مرکزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل ازدنیای اقتصاد، درحالی‌که سایت‌های شهرستانی حدود 35 درصد از کل تولید محصولات سواری خودروسازان بزرگ را تشکیل داده‌اند، که ایران خودرو و سایپا ، آنها را برای فروش اولویت‌بندی کرده‌اند.

براین اساس، سایت‌های شهرستانی به دو دسته کم‌تیراژ و پرتیراژ تقسیم شده و قرار است کم‌تیراژها به شرکت‌های داخلی واگذار شده و پرتیراژها نیز در اختیار خودروسازان خارجی قرار گیرند.

بنابرآخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت طی 9 ماه امسال درمجموع حدود281 هزاردستگاه انواع خودروهای سواری در سایت‌های شهرستانی خودروسازی به تولید رسیده که 35 درصد از کل تولید آنها را شامل می‌شود. با توجه به این آمار، مشخص می‌شود سایت‌های شهرستانی به لحاظ تیراژ نقشی مهم در صنعت خودرو ایران ایفا کرده و توانسته‌اند شرکت‌های مادر را در افزایش تولید کمک کنند.

استراتژیک بودن تیراژ، مشمول همه سایت‌ها نبوده و برخی از آنها نقش قابل توجهی در آمار تولید خودروسازان ندارند.

طبق آمار موجود، تنها دو سایت شهرستانی شامل ایران‌خودرو و خراسان و سایپای کاشان دارای تیراژی قابل توجه و استراتژیک هستند و به تنهایی حدود 194 هزار دستگاه تیراژ طی 9 ماه امسال داشته‌اند و این رقم یعنی نزدیک به 70 درصد از کل تولید شهرستانی‌ها.

به‌عبارت بهتر، در بین کل سایت‌های شهرستانی صنعت خودرو کشور، تنها سایت‌های مشهد و کاشان از اهمیت بالایی برخوردارند و باقی آنها چندان از لحاظ تیراژ، استراتژیک نیستند. در این شرایط، خودروسازان داخلی به‌خصوص ایران‌خودرو، با اولویت‌بندی سایت‌های شهرستانی، در پی واگذاری آنها به شرکت‌های داخلی و خارجی هستند.

در این باره هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو گفت:این شرکت برنامه و چشم اندازی دقیق را برای سایت‌های شهرستانی در نظر گرفته و حتی آنها را برای فروش، اولویت‌بندی کرده است.

هرچند وی از بیان اولویت‌بندی موردنظر خودداری می‌کند اما به‌نظر می‌رسد اولویت فروش سایت‌ها بر اساس تیراژ آنها بوده و آمار تولید آنها تعیین می‌کند کدام یک زودتر به فروش بروند. به‌نظر می‌رسد در بین سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو، سایت فارس با دارا بودن کمترین تیراژ، اولویت اول در فروش به‌شمار می‌رود.

این سایت در 9 ماه امسال تنها 16 هزار و 140 دستگاه تیراژ داشته و فقط پژو پارس معمولی به تولید می‌رساند. پس از فارس، احتمالا سایت مازندران اولویت دوم برای فروش به حساب می‌آید، سایتی که تا پایان آذرماه امسال فقط حدود 23 هزار دستگاه تیراژ داشته است.

همچنین سایت تبریز نیز با توجه به اینکه از مازندران و فارس پر تیراژتر است، اولویت سوم فروش در بین شهرستانی‌های ایران‌خودرو محسوب می‌شود. ایران‌خودرو البته سایتی تولیدی در سمنان نیز داشت که پیش‌تر آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

به گفته یکه زارع، در صورتی که مشتریان مناسبی برای سه سایت موردنظر پیدا شود، آنها را خواهد فروخت.

وی تاکید کرد: در صورت فروش سایت‌های موردنظر، با یک پنجم هزینه‌ای که صرف ساخت آنها شده، ظرفیت جدید در خطوط تولید مرکزی ایجاد خواهد شد. با ایجاد این ظرفیت‌ها، محصولات تولیدی در سایت‌های فروخته شده، به مرکز منتقل می‌شود. سایت مجهز خراسان، به یکی از شرکای خارجی فعلی یا آینده ایران‌خودرو واگذار خواهد شد.

یکه‌زارع گفت:‌ وقتی سایتی مثلا روزی 80 دستگاه تیراژ داشته باشد، بهتر است آن را واگذار کنیم، اما ایران‌خودرو خراسان به‌دلیل دارا بودن امکانات کامل از جمله خط رنگ، فقط به خارجی‌ها فروخته خواهد شد. پولی که از بابت فروش سایت‌های شهرستانی به دست می‌آید، صرف امور جاری نخواهد شد بلکه در مسیر توسعه شرکت هزینه می‌شود.

گفته‌های وی در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند سایتی مثل ایران‌خودرو خراسان بهتر است به شرکای خارجی واگذار شود تا اولا همچنان خیر به شرکت مادر (ایران‌خودرو) برسد و ثانیا خود این سایت نیز به‌واسطه مدیریت خارجی‌ها، مسیر توسعه را طی کند. هرچند مشخص نیست ایران‌خودرو این سایت را به کدام شرکت خارجی واگذار خواهد کرد، با این حال به‌نظر می‌رسد در بین شرکای فعلی، پژو در اولویت قرار دارد. این شرکت فرانسوی قصد دارد تا سال 2022 تیراژ محصولات جدید را در ایران به 200 هزار دستگاه برساند بنابراین سایت خراسان ایران‌خودرو گزینه مناسبی برای میزبانی از این محصولات است.

البته این امکان هم وجود دارد که ایران‌خودرو سایت خراسان را برای یکی از شرکای آینده‌ نگه داشته باشد و در این صورت، به‌نظر می‌رسد فیات ایتالیا گزینه محتمل است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» محمد | ساعت ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
1
پاسخ
فروش سایت فارس یعنی سود سازی عالی برای #لکما چراکه 41% ایرانخودرو فارس متعلق به #لکما است . باید منتظر رشد شارپی #لکما بود
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ