کد خبر: ۴۳۹۹۲
۰:۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۹

برآورد یک کارگزار از رقم شاخص با بازگشت 2 بانک دیگر
در گفت و گو با بورس پرس اعلام شد:

برآورد یک کارگزار از رقم شاخص با بازگشت 2 بانک دیگر

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری با اشاره به آثار مثبت بازگشایی نمادهای متوقف در بازار سهام ، رقم شاخص بعد از بازگشایی نماد دو بانک ها صادرات و تجارت در هفته جاری را پیش بینی کرد.

بهادر شمس مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، به احتمال افت شاخص بورس تا 3 هزار واحد در صورت بازگشایی سایر نمادهای بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: با باز شدن نماد بانک تجارت، صادرات، اقتصادنوین و ... انتظار می رود شاخص حدود 3 هزار واحد افت کرده و تا محدوده 76 هزار واحد کاهش پیدا کند.

وی افزود: این افت شاخص اتفاقی است که احتمالا هفته جاری با بازگشایی دو نماد بانک تجارت و صادرات شاهد آن خواهیم بود. اما روند آن برای بازار سرمایه سودمند خواهد بود. چرا که با بازگشت بانک ها بعد از حدود 7 ماه دوری ، ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور کاهش می یابد. در نتیجه ابهام موجود در خصوص وضعیت صنعت بانکداری و نگرانی از اینکه بانک ها زیان شناسایی کنند، از بین می رود.

این کارگزار با تأکید بر افزایش قدرت نقدشوندگی بورس در صورت بازگشایی نمادها گفت: این گشایش علاوه بر اینکه قدرت نقدشوندگی بازار را بالا می برد به جریان گردش وجوه نقد و حرکت بازار سرمایه کمک می کند.

شمس یکی از ویژگی های بورس را قدرت نقدشوندگی آن دانست و افزود: این توان در بورس بیشتر از سایر بازارها مانند املاک دیده می شود و هرچه بیشتر این ویژگی تقویت شود جذابیت بورس هم افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به قیمت سهام بانک ملت بیان کرد: با کاهش قیمت هر سهم این بانک ، اکنون سهامی با قیمت پایین تر و ریسک کمتر وجود دارد که سرمایه گذاری را جذاب تر کرده است. البته تجربه دفعات گذشته مانند آن چیزی که در خصوص شرکت های پالایشگاهی در سال 93 شاهد آن بودیم نشان داد، شاید در زمان بازگشایی نماد بعد از یک مدت طولانی افت شدید شاخص اتفاق بیافتد اما بعد از گذشت یک دوران رونق به آن سهام باز خواهد گشت.

مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان ادامه داد: با وجود کاهش شاخص در زمان بازگشایی نمادها، این گشایش اتفاقی فرخنده برای بازار سرمایه محسوب می شود. چرا که رفع نگرانی از توقف نمادها و بهبود قدرت نقدشوندگی سهام ، معمولا اثر مطلوبی روی بازار داشته و دارد.

شمس در خصوص وضعیت سهامداران شرکت هایی که با توقف نماد روبرو هستند، اظهار داشت:  بخشی از سهامداران یا از منابعی استفاده کردند که شامل اعتباراعطایی از سوی کارگزاری ها بوده یا از وجوهی بوده که طی این مدت به آن احتیاج پیدا کردند. مسلما زمانی که نماد باز می شود برای عده ای ضروری است که از آن سهم خارج شوند . وجه نقد برای آنها کارایی بیشتری دارد، اما در صورتی که به نقدینگی نیاز ندارند، آن را نگهداری می کنند.

وی در خصوص تأثیر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری سال آینده گفت: با توجه به اینکه بخشی از اقتصاد کشور دولتی است، در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای باشد که رئیس جمهور تغییر کند، حدود چند ماه زمان می برد تا مدیران دولتی جدید منصوب شوند به همین خاطر یک شرایط بلاتکلیفی در اوضاع اقتصادی وجود خواهد داشت و در بازار سهام نیز ابهام ایجاد می کند و اوضاع بورس برای مدتی نامساعد خواهد بود.

شمس افزود: اما در صورت ابقاء رئیس جمهور مشکلی وجود ندارد. در واقع نتایج برجام در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری خود را نشان خواهد داد و در آن زمان شاهد شرایط بسیار بهتری در بورس خواهیم بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ