کد خبر: ۴۴۰۰۸
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۸

خوراک پتروشیمی باید در بورس عرضه شود
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

خوراک پتروشیمی باید در بورس عرضه شود

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی گفت: یکی از مصوبه های شورای رقابت برای تنظیم بازار پتروشیمی، عرضه خوراک بین مجتمعی در بورس کالا است که باید اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید حسینی درباره شفاف سازی نرخ خوراک و معاملات پتروشیمی به ایرنا گفت: با عرضه خوراک های بین مجتمعی در بورس کالا، قیمت کالاها شفاف تر و آمار معاملات خوراک شرکت های پتروشیمی کاملا مشخص می شود.

وی با بیان این که قیمت خوراک گاز بر اساس فرمول ارایه شده توسط دولت، مشخص شده، بیان کرد: در بخش خوراک های مایع نیز قیمت ها براساس 95 درصد فوب خلیج فارس تعیین می شوند.خوراک هایی که بین مجتمع ها رد و بدل می شود، می تواند در بورس کالا عرضه و به فروش برسد، که البته این موضوع از مصوبات شورای رقابت نیز بوده است.

حسینی گفت: با شفافیت در بخش عرضه و معاملات خوراک های بین مجتمعی واقعی بودن قیمت کدام محصولات و نزدیک بودن به نرخ های جهانی در بورس کالا مشخص می شود.

لزوم گسترش قراردادهای بلندمدت تامین مواد در پتروشیمی

وی به امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: انعقاد قراردادهای بلندمدت و معاملات سلف موازی در حوزه پتروشیمی ها از اقدام های مثبت بورس کالا در ماه های اخیر بوده که سبب تقویت و شفافیت معاملات می شود.

این عضو هیات مدیره با بیان اینکه قراردادهای بلندمدت به سود تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، اضافه کرد: بورس کالا باید مقدمات لازم را برای ورود سایر شرکت های پتروشیمی به منظور رواج انعقاد قراردادهای بلندمدت فراهم کند.

حسینی بیان کرد: با رونق قراردادهای بلندمدت در تالار پتروشیمی بورس کالا، بخش بالادستی پتروشیمی و نیز صنایع پایین دستی اصلی ترین نیاز خود را در بستری شفاف تامین خواهند کرد.

وی با بیان این که باید بر ساز و کار انعقاد قراردادهای بلندمدت بر پتروشیمی ها نظارت شود، افزود: باید تمرکز و برنامه ریزی در بخش قراردادهای بلندمدت افزایش یافته و شرکت ها نیز با انعطاف بیشتری در این بخش عمل کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ضروری است در بخش قراردادهای بلندمدت، تولیدکنندگان و خریداران دائمی شناسایی شوند، گفت: بورس کالا باید مقدمه های انعقاد قراردادهای بلندمدت را برای اکثر شرکت های پتروشیمی و خریداران آنها فراهم کند.

حسینی با اشاره به اینکه انعقاد این قراردادها به نفع پتروشیمی ها و صنایع پایین دست است، اضافه کرد: اگر یک پتروشیمی وجود دارد که با روش انعقاد قراردادهای بلندمدت مخالف است، احتمال دارد ریشه در مسایل دیگری مانند منفعت اقتصادی داشته باشد.

ظرفیت سازی برای تامین نیاز تولیدکنندگان پایین دستی

وی با بیان اینکه شورای رقابت به لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا رای داده، تاکید کرد: شورای رقابت منافع تولیدکننده و مصرف کننده، همچنین مردم را می بیند و در شرایط کلی و براساس منافع ملی اقدام به تصمیم گیری می کند، از این رو عده ای خاص نمی توانند این قاعده کلی را تغییر بدهند.

این عضو هیات مدیره ادامه داد: تعاونی ها و اتحادیه ها باید امکاناتی را که در بورس کالای ایران برای خرید محصولات فراهم شده، بررسی کنند و از طریق بورس و با عقد قراردادهای بلندمدت اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند.

حسینی به ظرفیت های شکل گرفته در بورس برای تامین نیاز بخش پایین دستی اشاره کرد و گفت: تعاونی ها می توانند به عنوان خریدار عمده از بورس کالای ایران با روش های مختلف اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند.

وی گفت: اینکه یک تعاونی بخواهد خودش امور مربوط به توزیع مواد و محصولات را بدست بگیرد، به معنای تغییر مقررات بوده و به صلاح صنعت پتروشیمی نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ