کد خبر: ۴۴۰۵۲
۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰

توصیف عجیب و کوتاه سیف از بورس / عدم توضیح به نامه ۱۵۰ فعال بازار سرمایه
در آخرین اظهارت اعلام شد:

توصیف عجیب و کوتاه سیف از بورس / عدم توضیح به نامه ۱۵۰ فعال بازار سرمایه

رئیس کل بانک مرکزی درباره موسسات ثامن الحجج و کاسپین، برجام، ارتباط بین المللی بانکهای ایرانی، دلار و ارز تک نرخی و حادثه پلاسکو سخن گفت اما در مورد بورس به جمله ایی عجیب و کوتاه بسنده کرد و درباره نامه ۱۵۰ فعال بازارسرمایه هم هیچ توضیحی نداد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی الله سیف در برنامه نگاه یک که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، درباره موسسات ثامن الحجج و کاسپین، آثار برجام ، علت عدم تمایل بانک های جهانی به همکاری با بانک های ایرانی، قیمت دلار و ارز تک نرخی و حادثه پلاسکو سخن گفت اما در مورد بازار سرمایه که متاثر از وضعیت بانک ها ، با یکی از سخت ترین شرایط روبرو است ، به جمله عجیب و کوتاه بسنده کرد و گفت: بازار سرمایه در حال حرکت رو به جلو بوده و باید از آن حمایت شود!!!

وی در حالی مختصات حرکت رو به جلو بورس را اعلام نکرد ( آن هم در شرایطی که میانگین بازدهی سال جاری شاخص، منفی شده) و حرفی هم از نحوه حمایت از بازار سرمایه نزد که دیروز 150 فعال بازار سرمایه در نامه ایی به اظهارات هفته پیش وی واکنش نشان داده و اعلام کردند در برابر فاجعه بانکها، بانک مرکزی همانقدر مسولیت پاسخگویی دارد که سازمان بورس وظیفه حمایت از سهامداران را دارد.

بنابراین حداقل انتظار این بود که سیف در این برنامه به این موضوع می پرداخت و توضیح می داد اما نسبت به آن واکنشی نشان نداد.

با این حال باید منتظر ماند و دید آیا سیف که زمانی خود مدیربانک عامل خصوصی حاضر در بورس بود ، چه توضیحی به نکاتی اعلامی فعالان بازار سرمایه و در رابطه با بانک ها خواهد داشت؟

توضیح درباره موسسات ثامن الحجج و کاسپین

براساس این گزارش، این مقام مسئول درباره مؤسسه ثامن الحجج گفت : فقط دارایی های این مؤسسه حفظ و حراست شده که از محل آنها نقدینگی ایجاد و خسارت سپرده گذاران تا حدودی جبران شود. دارایی ها و ملک و املاک این مؤسسه بخش عمده ای از مطالبات سپرده گذاران را پاسخ می دهد.

وی گفت: سپرده گذاران مؤسسة ثامن الحجج که تا 300 میلیون تومان در این مؤسسه سرمایه گذاری کرده اند بیش از 90 درصد مشتریان آن را تشکیل می دهند. برای جبران خسارت این سپرده گذاران زمان تعیین شده که تا 100 میلیون تومان یک سال، 200 میلیون تومان 14 ماه و 300 میلیون تومان 17 ماه است. اگر از محل دارایی های این مؤسسه، نقدینگی زودتر ایجاد شود، خسارت این سپرده گذاران زودتر پرداخت می شود.

سیف درباره نقش بانک پارسیان نیز در مسئله مؤسسه ثامن الحجج گفت: بانک پارسیان هیچ نقشی جز عاملیت ندارد و نقدینگی هایی که ایجاد می شود به سپرده گذاران این مؤسسه پرداخت می کند.

وی درباره مؤسسه کاسپین نیز گفت: درباره مجوز کاسپین سوء تفاهم ایجاد شده است. در دوره قبل تصمیم گرفته شد تعاونی های مختلف ساماندهی شوند که ازجملة آنها 8 تعاونی بود که تعاونی فرشتگان جزو آنهاست. این 8 تعاونی در اواخر سال 94 تأمین سرمایه و معرفی هیئت مدیره و مقدمات تشکیل مؤسسة کاسپین را فراهم کردند و این مؤسسه از بانک مرکزی مجوز گرفت که تک تک تعاونی ها دارایی و بدهی هایشان را به مؤسسة کاسپین منتقل کنند.

سیف افزود: هیئت مدیرة این تعاونی ها موظف بودند معادل آن، سپرده منتقل کنند و اگر کسری داشته باشند هیئت مدیرة مؤسسه مسئول است. تا کنون از این 8 تعاونی فقط یک تعاونی این کار را انجام داده است. کاسپین مؤسسه ای نیست که درون آن سرمایه گذاری شده باشد. هیئت مدیره این مؤسسه با سرعتی که در نظر بانک مرکزی بوده کارها را انجام نداده و بر این اساس بانک مرکزی با آنها برخورد کرده است.

وی افزود: در یکی از استانها مقام قضایی حکم صادر کرده که به رغم اینکه هنوز دارایی ها و سپرده ها به کاسپین منتقل نشده است، تابلوهای آن تعاونی ها به کاسپین تغییر یابد و سوء تفاهم برای سپرده گذاران از اینجا شکل گرفته است.هیئت مدیره مکلف شده است دارایی ها را به سرعت تحویل بگیرد تا مشخص کند تک تک این تعاونی ها چه میزان کسری دارند و اگر کسری داشته باشند باید پاسخ دهند. در غیر این صورت کار در روند طبیعی خود قرار می گیرد و ساماندهی به تدریج انجام می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در همه جای دنیا صندوق ضمانت سپرده خسارت سپرده گذاران در بانکها را تضمین می کند و اگر مؤسسه یا بانکی ورشکسته شود هیچ کس جز آن صندوق پاسخگو نیست. اما در ایران بانک مرکزی تلاش می کند خسارت سپرده گذاران را جبران کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا اصل پول سپرده گذاران مؤسسة ثامن الحجج باز می گردد یا خیر، افزود: این موضوع بستگی به میزان دارایی های این مؤسسه دارد.

دستاوردهای برجام

سیف دربارة دستاوردهای برجام نیز گفت: به دلیل ملاحظات سیاسی در برخی مطالب به حقایق برجام توجه نمی شود. این درحالی است که وضع کنونی با وضع پیش از برجام قابل مقایسه نیست. صادرات نفت نسبت به پیش از برجام دو برابر شده و در بسیاری از حوزه ها تحولات زیادی ایجاد شده است.

سیف با بیان اینکه همة تحریم های هسته ای برداشته شده است افزود: در تحریم های بانکی موانع تحریمی که مربوط به تحریم های هسته ای بود برداشته شده است. در مدت تحریم ها تحولات بسیاری در صنعت بانکداری جهان روی داده است و ما از استانداردهای روز جهانی عقب افتاده ایم.

به گفته وی اکنون نسبت به قبل از برجام وضع ایران کامل متفاوت است و روابط کارگزاری با 238 بانک بین المللی ایجاد شده و با توجه به اینکه مشکلات روابط بانکی 70 درصد حل شده است اما این میزان 95 درصد عملیات بانکی بین المللی و تجارت خارجی کشورمان را تأمین می کند.

سیف با بیان اینکه پیش از تحریم ها با 600 بانک بین المللی کار می کردیم، افزود: یکی از دستاوردهای برجام، انتقال ذخایر ارزی کشورمان از کشورهایی که به آنها نفت صادر می کردیم به بانکهای معتبر اروپایی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رتبه اعتباری کشورمان در بهترین زمان سه بود اما در زمان تحریم ها، ریسک پذیری رابطه و رتبة اعتباری کشور در سیستم بانکی به هفت افزایش یافت و پس از برجام این رتبه به شش کاهش یافته و در آیندة نزدیک رتبة اعتباری باز هم کاهش و بهبود می یابد.

سیف گفت: اینکه در مذاکرات برجام گفته می شد مسائل یکباره حل می شود به این دلیل بود که موانع دیگری برای عادی سازی روابط بانکی وجود ندارد.

وی افزود: در پاسخ به اینکه می گویند برجام باید در زندگی مردم احساس شود، باید گفت که صادرات نفت کشور دو برابر شده و وضع ما در مقایسه با پیش از برجام بسیار متفاوت شده اما باید بهتر می شد. در این میان انتقال پول حاصله از فروش نفت به داخل منطقی نیست. هدف ما سرمایه گذاری و تامین نقدینگی برای واردات به کشور است و نیازی به ورود منابع حاصله از فروش نفت به داخل کشور نداریم.

وی گفت: در شرایط فعلی وضعیت مناسبی از نظر ذخایر ارزی داریم و دیگر اینکه اگر بخواهیم میزان دارایی های بیشتری را به کشور وارد کنیم منعی وجود ندارد مشکل اصلی حجم بالای نقدینگی در داخل کشور است.

علت عدم تمایل بانک های بزرگ جهان به همکاری با بانک های ایران

سیف افزود: اینکه برخی بانکهای جهانی تمایل به همکاری با بانکهای ما را ندارند، به دلیل استانداردهای پایین بانک های کشور است. مانند نرخ کفایت سرمایه که اکنون در دنیا 12 درصد اما در بانکهای ما 4.5 تا 5 درصد است. البته برخی بانکها نیز از تحریم های آمریکا می ترسند.

وی با بیان اینکه اکنون مهمترین مسئله در روابط بانکی، وضع و استانداردهای پایین بانک های ایران است گفت: بانک های اروپایی که استانداردهای پایین بانکهای ما را می بینند از ریسک رابطه با بانک های کشورمان پرهیز می کنند. اگر استانداردهای جهانی را در بانکداری رعایت کنیم بسیاری از بانکها که اکنون ابراز تمایل برای رابطه با ما نمی کنند، با ما همکاری خواهند کرد.

نوسانات دلار  ، معمولی است

سیف نوسانات دلار را اتفاقی معمولی دانست و افزود: در همه دنیا نوسانات قیمت ارز رایج است، در ماه های اخیر نرخ برابری دلار با سایر ارز ها تغییر کرده و تقویت شده است برای مثال ارزش پولی در آذربایجان، روسیه و ترکیه، سوئد، اتحادیه اروپا و ایران به ترتیب  130 درصد، 87 درصد،87 درصد، 47 درصد ، 26 درصد و 21 درصد نسبت به دلار آمریکا ضعیف شده است که دلیل عمده این کاهش نرخ به شوک نفتی اخیر مربوط می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت ریال ما با ثبات تر از ارز دیگر کشور ها است گفت: افرایش قیمت دلار یک نوسان فصلی است و روند کاملا طبیعی دارد.

دلار ارزان می شود اما به 3500 تومان نمی رسد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش دلار در تجارت خارجی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم تغییر ارز مبادلاتی کشور از دلار به سایر ارزها است زیرا بزرگترین شرکای تجاری ما کشورهایی هستند که با یورو ، یوآن و درهم امارات کار می کنند. پس بهتر است ارز گزارشگری را از دلار به دیگر واحدهای پولی تغییر دهیم و این اقدام احتمالا ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد.

سیف گفت: قیمت دلار روند کاهشی خواهد داشت اما به 3500 تومان نخواهد رسید. این درحالی است که در دوره جدید مدیریت بانک مرکزی هیچ وقت نخواسته ایم نرخ ارز را زیر قیمت بازار تعیین کنیم و برای ساماندهی بازار روش مناسبی به نام عرضه و تقاضا را پیش گرفته ایم که متولی آن هم بانک ها هستند.

ارز تک نرخی ؛ سال بعد

وی در خصوص یکسان سازی نرخ ارز افزود: پیشتر یاد آور شده بودم که بعد از برجام و افزایش سرعت دسترسی به منابع مالی خارج از کشور، 6ماه زمان نیاز داریم تا ارز را تک نرخی کنیم زیرا این اقدام زمانی باید انجام شود که دیگر برگشت نداشته باشد و احتمالا در سال آینده اجرایی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه در کشور التهاب آفرینی کاذبی وجود دارد که نشات گرفته از شایعه های بی اساس است. چه کسی می تواند نرخ ارز را پیش بینی کرده و بگوید دلار به 5 هزار تومان خواهد رسید؟ جدای التهاب آفرینی موجود ، نیازمند ثبات و ارامش بانکی هستیم و در حال حاضر وضعیت باثباتی را در مورد ارز سپری می کنیم.

50 درصد دارایی بانکها راکد است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حدود 50 درصد دارایی بانکها راکد است گفت: این سرمایه به سرمایه سمی معروف است، بانک مرکزی توانسته با ورود خود به بازار غیربانکی از طریق عرضه اوراق سرمایه در بازار حرکت و جنبش رو به رشدی را ایجاد کند.

جمله ایی کوتاه درباره بازار سرمایه

سیف بازار سرمایه را در حال حرکت رو به جلو توصیف کرد و افزود: باید از بازار سرمایه حمایت شود.

وی حادثه پلاسکو را تاسف بار خواند و گفت: می شد با تصمیمات مدیریتی بهتری مانع از شهید شدن برخی عزیزانمان در این حادثه شد باید از این اتفاق درس گرفت.

به گفته وی نظام پولی بانکی مقرر کرده تا سقف 300 میلیون تومان به تولیدکننده و کسبه پلاسکو کمک رسانی کند تا چرخه تولید و معاش این دسته از تولیدکنندگان راکد نماند. در این اقدام می توان نقش پررنگ مسئولین تشکل های بانک های خصوصی و دولتی را مشاهده کرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
پاسخ
صادرات نفت کشور دوبرابر شده و دولت جمهوری اسلامی راحت میتواند به ریخت و پاش های گذشته خود ادامه دهد اما ارزش سهام ما نصف شده.کلا اینجانب دیگه اعتقادی به بهبود شرایط فعلی ندارم....

پاسخ:
» ارش | ساعت ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
پاسخ
جناب سیف بورس یعنی. عرضه و تقاضا. نه رانت و دستور و
» ارش | ساعت ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
پاسخ
جناب سیف کجای دنیا. حقوقی به هر میزان که. میخاد. میتونه. تو بازار خرده فروشی سهام مداخله کنه. اونم با رانت اطلاعاتی. با با این کار به زودی فاجعه بانک ها. کل بازار سهام. میگیره. خواهیم دید
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ