کد خبر: ۴۴۲۹۷
۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹

توسط مدیران عامل و مالی:

"بصبا" معرفی شد/ زمان احتمالی عرضه اولیه شرکت 270 میلیارد تومانی

مسئولان تولید نیروی جنوب غرب صبا آخرین وضعیت مالی و عملیاتی را اعلام کردند اما زمان عرضه اولیه این شرکت 270 میلیارد تومانی وابسته به بنیاد فعلا" نامعلوم و احتمالا" یکی دو هفته بعد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا، 22 اسفند سال گذشته در بازار دوم معاملات فرابورس درج نماد شده و در نوبت عرضه اولیه ایستاده که دیروز مدیران این شرکت  وابسته به بنیاد مستضعفان، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی را اعلام کردند.

براساس این گزارش، به دلیل تبعات عرضه اولیه سهام برکت ، فعلا" زمانی برای عرضه اولیه 10 درصدی "بصبا" تعیین نشده اما احتمال دارد این رویداد هفته آینده یا دو سه هفته بعد باشد که توسط کارگزاری بورس بهگزین انجام خواهد شد.

معرفی شرکت از زبان مدیرعامل

مرتضی برونمند فر مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره در خصوص تاریخچه شرکت گفت: صنایع برق انرژی غرب صبا متولی رشته فعالیت برق و تولید آن در بنیاد مستضعفان که هم اکنون در قالب هلدینگ فعالیت می کند در سال 83 تاسیس شد. 51درصد سهام آن متعلق به شرکت صنایع برق و انرژی صبا و 49 درصد مابقی نیز به بنیاد تعلق دارد.

وی افزود: هم اکنون این هلدینگ مالک چند نیروگاه و تعدادی شرکت بهره بردار بوده و به عنوان یکی از زیر مجموعه های آن مشغول فعالیت است.

این مقام مسئول ادامه داد: این شرکت به عنوان بزرگترین تامین کننده تولید برق غیر دولتی منطقه در جنوب غرب کشور و مالک دو نیروگاه شهید متهج در زرگان اهواز( اولین نیروگاه واگذار شده به بخش غیردولتی) و نیروگاهی در منطقه آزاد اروند در شرق خرمشهر(در3 فاز)، با ظرفیت 1500 مگاوات به تولید برق مشغول است.

برونمند فر توضیح داد: حدود 30 درصد برق حرارتی و 12درصد کل برق استان و 2 درصد برق کشوراز طریق این نیروگاه ها تامین می شود.جایگاه شرکت در برق استان با آغاز فعالیت فاز سوم نیروگاه خرمشهر از سال آینده با تولید 500 مگاوات، به 40 درصد در تولید حرارتی و 15 درصد درکل ارتقا خواهد یافت.

وی در خصوص جایگاه شرکت نسبت به رقبا افزود: با توجه به اینکه قرارداد تضمینی فروش برق در زرگان تا سه سال آینده برقرار و بازار برق خرمشهر نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی از ضریب بهره برداری بالاتری نسبت به سایر نیروگاه ها برخوردار است. ضمن اینکه 6 هزار مگاوات از کل ظرفیت 70 هزار مگاواتی کشور متعلق به این هلدینگ است، وضعیت شرکت نسبت به مابقی رقبا تعیین کننده جایگاه آن از لحاظ فروش است.

این مدیر با اشاره به مزایای شرکت های غیردولتی در بورس، علت ورود به آن را تصمیم بنیاد مستضعفان جهت شفاف سازی اطلاعات عنوان کرد و افزود: تامین مالی پروژه ها (فاز سوم نیروگاه خرمشهر) نیز از این طریق امکان پذیر است.

برونمند فر برنامه صادرات را با توجه به فاصله 12 کیلومتری با مرزعراق این گونه عنوان کرد: سازو کاراین برنامه در صنعت برق هنوز نهایی نشده،به محض اینکه دولت به بخش غیردولتی اجازه صادرات مستقیم دهد،انجام خواهد شد.

اطلاعات مالی "بصبا"

محمد ضیایی منش معاون مالی پشتیبانی شرکت، با اعلام سود خالص عملیاتی 264 میلیارد تومان در پایان آذرماه سال جاری اظهار داشت: مبلغ 270 میلیارد تومان سرمایه اسمی شرکت بصورت "تمام پرداخت شده" درآخرین صورت مالی به سازمان بورس ارائه شده است.

وی با ذکر مبلغ 227 میلیارد تومان سود انباشته و 82 تومان سود پایه هر سهم،حداقل سود پایه هر سهم سال آینده را 45 تومان پیش بینی کرد و افزود: انتظار می رود با تصویب مجمع، 80 درصد از این سود توزیع شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نوسان مالی شرکت بالغ بر5 هزارمیلیارد تومان در سال است، گفت: در حال حاضر با داشتن برخی تسهیلات مالی از طریق تسویه بخش عمده هزینه ها از محل ایجاد قانون رفع موانع تولید دربرابر وام های ارزی که تا پایان امسال محقق می شود،70 درصد از کل مبلغ 100 میلیارد تومان هزینه مالی، طی سال 96 و در کل 60 درصد 500 میلیارد بدهی کاسته خواهد شد.

ضیایی منش با تاسف از اینکه سرمایه در گردش شرکت منفی است، دلیل این امر را رقم بالای تسهیلات حدود 500میلیارد تومان درحساب های پرداختی دانست و اظهار امیدواری کرد اگر قسمت اعظم این مبلغ که ناشی از وام ارزی بانک ملت است تا پایان سال تسویه شود،سرمایه در گردش و به تبع آن دارایی و بدهی جاری مثبت خواهد شد. در زمینه های دیگر،گردش موجود بدهی ها و دارایی های ثابت مثبت است.

وی با اشاره به افزایش سود 208 میلیارد تومانی درآمد غیرعملیاتی حاصل ازاعمال ماده 20 قانون رفع موانع تولید، سود پایه عملیاتی در سال 96 را 527 ریال اعلام کرد که این رقم از 508 ریال در سال 95 بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه این رقم تاثیری در فروش یا قیمت تمام شده نخواهد داشت.

اثر دریافت طلب 700 میلیارد تومانی از توانیر

معاون مالی پشتیبانی شرکت در مورد طلب معوقه 700 میلیارد تومانی از توانیر گفت:با وصول این طلب بسیاری از پروژه ها که مشمول زمان شده موفق و مشکلات از بین خواهد رفت البته مبالغی هم دریافت شده اما حجم میزان پول دریافتی با مقدار فروش قابل مقایسه نیست.

ضیایی منش محل تسویه وام را از اسناد خزانه دریافتی از فرابورس، به میزان 106 میلیارد و 700 میلیون تومان و با سررسید 13شهریور سال 96 اعلام کرد وگفت: رقمی که بابت اقساط به بانک بدهکار هستیم با این رقم تفاوت زیادی ندارد.

وی نحوه عرضه اولیه 10 درصدی را تقسیم دو 5 درصد میان سهامداران توسط کارگزاری بورس بهگزین بیان کرد و گفت: شرکت در حال حاضر قصد افزایش سرمایه ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ