کد خبر: ۴۴۳۱۶
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹

بیم و امید صنعت تایر و
مدیرعامل شرکت بورسی اعلام کرد:

بیم و امید صنعت تایر و "پکرمان"/ درخواست افزایش 100درصدی تعرفه واردات

مدیرعامل لاستیک بارز با بیان وضعیت صنعت تایر و این شرکت بورسی از درخواست افزایش 100 درصدی تعرفه واردات تایر خبر داد و اثر قراردادهای جدید خودروسازان را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس عباسی ابیانه با اعلام نیاز سالانه 18 تا 20 میلیون حلقه تایر سواری، اظهارداشت: افزایش واردات تایر در سال 93 موجب کاهش تولید واحدهای داخلی تولید تایر شد اما با پیگیری های صورت گرفته در سال 94 ،روند رو به رشد واردات متوقف شد و در این میان کاهش واردات، باعث انباشت در کارخانه‌ها نشد.

نگرانی از افزایش واردات

وی با اعلام نگرانی از روند افزایش واردات تایر طی دو ماه گذشته، افزود: واردات تایر طی ماه های آذر و دی،  40 درصد از کل واردات 250 هزار حلقه ماه های قبل بود. این نگرانی بیشتر مربوط به واردات تایرهای رادیال سنگین است که حجم واردات رقمی معادل 100هزار حلقه را در بر می‌گیرد.

این عضو هیات مدیره انجمن با اشاره به مدیریت واردات تایر در سال جاری افزود: اتفاق مهمی که رخ داد این بود به برندهای معروف و مطمئن اجازه واردات داده شد. تمام برندها باید از سوی موسسه استاندارد تاییدیه دریافت کنند و حتی مجوز صاردات به اتحادیه اروپا را نیز باید داشته باشند.

عباسی ابیانه با بیان اینکه این طرح با هدف شناسنامه دار کردن واردکنندگان تایر دنبال شده، تصریح کرد: اخذ نمایندگی رسمی از شرکت اصلی تولید کننده تایر یکی دیگر از شروط واردات است و شرکت های واردکننده ملزم به ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مشتریان در زمینه مسائل کیفی هستند.

وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت تایر نیازمند حمایت تعرفه‌ای است، افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از واردات تایر به کشور از چین صورت می گیرد و قطع به یقین تعرفه 20درصدی برای این میزان واردات به هیچ وجه کافی نیست و مشکلات متعددی را برای صنعت داخلی ایجاد می‌کند اما کشوری مانند ترکیه 60درصد و آمریکا نیز از 30 تا 100 درصد تعرفه گمرکی برای برندهای تایر چینی اعمال می کنند تا بتوانند با دامپینگ این برندها مقابله کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران به راحتی می تواند سهم 500 هزارتنی از بازار تایر منطقه خاورمیانه را به دست آورد، تصریح کرد: با توجه به زیرساخت هایی همچون تامین مواد اولیه، دانش فنی و نیروی انسانی کارآمد، تحقق این هدف مستلزم حمایت های تعرفه ای در جهت تشویق سرمایه گذاری های جدید و توسعه ظرفیت های تولید است.

درخواست افزایش تعرفه واردات از 20 به 40 درصد

عباسی ابیانه گفت: درخواست انجمن تایر از وزارت صنعت اتخاذ تعرفه 40 درصدی برای واردات تایر بوده تا این حمایت تعرفه ای زمینه ایجاد ظرفیت های جدید و سرمایه گذاری در این صنعت را فراهم کند و در سال های بعد با افزایش رقابت پذیری این صنعت تعرفه ها به صورت تدریجی و پلکانی کاهش یابد.

عباسی ابیانه با اشاره به افزایش قیمت 50 تا 80 درصدی مواد اولیه طی سه ماه گذشته، افزود: در حال حاضر قیمت کوئوچو پتروشیمی داخلی تا 100 درصد و کائوچو وارداتی از 1.5 تا 2.4 دلار در بازارهای جهانی افزایش داشته و حدود 30 درصد بر قیمت تمام شده تولید تایر تاثیر داشته است.

برنامه استراتژیک 5 ساله "پکرمان" و اثر قراردادهای جدید خودروسازان

وی با بیان اینکه بقای صنعت تایر ایران به شکل گیری بازارهای صادراتی به ویژه در منطقه خاورمیانه وابسته است، افزود: به همین دلیل تلاش ما این بوده تا با تدوین یک برنامه استراتژیک بتوانیم ظرف 5 سال آینده 20 درصد از مجموع تولید گروه بارز را با تنوع محصول بیشتر و کیفیت بالاتر صادر کنیم.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به سهم برابر بازار و خودروسازان داخلی از مجموع تولید تایر افزود: با انعقاد قراردادهای جدید بین خودروسازان داخلی و شرکت های معتبر جهانی تقاضا برای تامین تایر خودروهای جدید تولیدی در ایران افزایش یافته و امکان تولید این محصول منطبق با استانداردهای خودروسازان خارجی را داریم.

عباسی ابیانه با اشاره افزایش همکاری های صنعت تایر با شرکت های خارجی در دوران پس از برجام گفت:در حال حاضر روند تامین مواد اولیه و قطعات یدکی ماشین آلات این صنعت تسهیل شده و علاوه بر ایجاد امکان گشایش ال سی با بانک های کوچک، همکاری های فنی و توسعه ای با شرکت های خارجی معتبر نیز آغاز شده است.

 انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ