کد خبر: ۴۴۳۲۰
۱۵:۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹

عرضه اولیه بزرگترین شرکت نفتی جهان در بین المللی ترین بورس جهان

عرضه اولیه بزرگترین شرکت نفتی جهان در بین المللی ترین بورس جهان

شرکت نفتی آرامکو عربستان که که بزرگترین شرکت نفتی جهان است رایزنی هایی برای حضور در بین المللی ترین بورس جهان یعنی بورس سنگاپور انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بنابر اعلام روزنامه استار مالزی، در صورت نهایی شدن عرضه اولیه بیش از 5 درصد سهام آرامکو در بورس سنگاپور در سال آینده ، بزرگترین عرضه اولیه سهام (IPO) در جهان رخ خواهد داد.

عربستان در نظر دارد 49 درصد از غول نفتی آرامکو که بزرگترین شرکت نفتی جهان به شمار می رود را در مدت ۱۰ سال واگذار کند.

خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرده این شرکت در تلاش برای ارزیابی قرار گرفتن در بیش از یک بورس است.

گفت وگوهای بورس سنگاپور با شرکت آرامکو همچنان در مراحل اولیه است و این شرکت عربستانی در حال حاضر به دنبال بررسی چندین بازار دیگر شامل نیویورک، لندن، هنگ کنگ و ژاپن است.

یکی از این منابع اعلام کرد: این انتقال کاملا آشکار و در فضای عمومی است. نکته حائز اهمیت زمان مورد نیاز جهت انجام مراحل منطقی است و بورس سنگاپور نیز مشتاق ایفای نقش بین المللی خود در این حوزه است.

براساس این گزارش، در صورتی که شرکت آرامکو بتواند تا سال 2018 به این هدف برسد به رغم اینکه میزان سهمی که قرار است در بورس ارائه شود مشخص نیست، می تواند بخشی از منافع طرف سنگاپوری را تامین کند.

طرف سنگاپوری نیز به منظور نشان دادن ظرفیت های خود به عنوان قطب تجارت نفت تاکید کرده، 80 درصد از 30 شرکت برتر نفت و گاز در این دولت - شهر حضور دارند و این کشور یک خط اصلی حمل و نقل دریایی نفت از خاورمیانه به قطب صنعتی شمال آسیا شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان است.

سنگاپور صاحب بین المللی ترین بورس جهان

طبق اعلام امیرعباس زینت بخش از کارشناسان بازارهای مالی جهان، بورس سنگاپور با داشتن دفاتری فعال در لندن، بمبئی، پکن، شانگهای، هنگ کنگ و توکیو میزبان 763 شرکت با ارزش بازار 672 میلیارد و 2000 اوراق قرضه فهرست شده از 34 کشور و با 19 واحد ارزی است .

40 درصد این شرکت های پذیرفته شده، از سایر بازارهای جهانی هستند. این در حالی است که درصد شرکت های خارجی پذیرفته شده در بورس لندن، آمریکا، هنگ کنگ و توکیو به ترتیب 21، 21، 5 و 2دهم درصد است.

این بازار با فراهم ساختن زیرساخت مستحکم اوراق مشتقه، به سرمایه گذاران امکان دسترسی به 80 درصد بازار سهام آسیا را فراهم می آورد. به عنوان مثال، بورس سنگاپور تنها بورس خارج از چین است که با ابزار آتی آن می توان روی سهام 50 تا از بزرگترین شرکت های چین و همچنین بزرگترین شرکت های هند معامله انجام داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ