کد خبر: ۴۴۳۵۹
۰:۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳

تحلیل یک کارگزار از حال و آینده بورس و شاخص/احتمال اقبال به شرکتهای 2 صنعت
در گفت وگو با بورس پرس اعلام شد:

تحلیل یک کارگزار از حال و آینده بورس و شاخص/احتمال اقبال به شرکتهای 2 صنعت

یک کارگزار بورس با تحلیل کلی حال و آینده بازار سهام و شاخص در ماه های پایانی سال و سال آینده، احتمالا برخی شرکتهای دو صنعت با اقبال بهتری روبرو شوند.

ابوالقاسم آقادوست در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در خصوص وضعیت روند شاخص در روزهای پایانی سال اظهار داشت: بازار در حال حاضر از فقدان نقدینگی به شدت رنج می برد و با توجه به سیاست های انقباضی دولت در 2 تا 3 سال اخیر، بسیاری از کسب و کارها نیز با این مشکل مواجه هستند و به تبع آن بازار سرمایه به همین صورت با فقدان پول روبرو است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه روند گذشته و جاری، اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد. اما احتمال می رود در صورت ثابت بودن شاخص در همین ارقام 76-76 هزار واحدی، تا پایان سال حدود 8-7 درصد رشد کرده و بتواند به 80 هزار واحد نزدیک شود. هرچند که شاخص گویای وضعیت حال و آئینه تمام نمای بازار نیست. حتی ممکن است بسیاری از سبدهای سهام در این مدت بیش از آنچه که شاخص نشان می دهد رشد داشته باشند.

این کارگزار افزود: اگر قرار باشد شاخص بورس براساس روال تاریخی بررسی شود که همیشه قبل از ایام عید وضعیت بهتر می شد، محتمل است شاخص 10 تا 12 درصد حتی در خوشبینانه ترین حالت 15 درصد بهبود پیدا کند.

آقادوست با اشاره به اینکه در صورت عدم حمایت از سوی دولت و در نظر نگرفتن ساز و کار مناسب از سوی سازمان بورس برای جلوگیری از افزایش اورق بدهی بعید به نظر می رسد که وضعیت بازار بهبود پیدا کند، گفت: برای رشد بازار سرمایه نیاز به حمایت دولت نه به این معنی که به طور مستقیم این کار را انجام دهد بلکه با استفاده از شیوه های مختلف مانند کمک گرفتن از شرکت ها و یا صندوق های سرمایه گذاری است که البته چندان محتمل نیست.

وی تصریح کرد: ممانعت سازمان از افزایش اوراق بدهی و یا سایر مکانیزهایی که در اختیار آن است برای به جریان انداختن نقدینگی در بازار، از عواملی است که در صورت اجرا می تواند به روند مثبت بازار کمک کند.

این کارشناس گفت: با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و همچنین افزایش ریسک های سیاسی و بین المللی و زیاد شدن لفاظی ها، احتمال رشد بازار در سال جدید و تا قبل از انتخابات هم وجود نخواهد داشت.

آقادوست با تأکید بر اینکه فضا نسبت به گذشته تغییر و سازمان نیز ارائه گزارش های یک ماهه را الزامی کرده اظهار داشت: بسیاری از تحلیلگران بازار با توجه به اطلاع از گزارش دوره ای شرکت ها معتقدند گزارش های 9 ماهه آن چیزی نیست که آنها را شگفت زده کند. انتظار اتفاق خاصی هم از این گزارش ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هرچند در گروه خودرویی، قراردادهای خوبی منعقد شده اما با این حال مشکلات مالی زیادی برای آنها وجود دارد به بورس پرس گفت: وضعیت این شرکتها نیز مانند خیلی از شرکت های دیگر مشخص و معلوم است که چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

این فعال بازار سرمایه به احتمال جهش در شرکت های صادرات محور اشاره کرد و افزود: سال آینده احتمال جهش در شرکت های پتروشیمی مانند فناوران، زاگرس، خارک و در میان گروه روی و معدنی ها نیز در گل گهر دیده می شود که البته افزایش نرخ ارز نیز به رشد بیشتر آنها کمک می کند.

آقادوست ادامه داد: با توجه به اوضاع تقریبا نامساعد بانک ها، شفافیت بیشتر و حمایت می تواند وضعیت آنها را بهبود دهد در غیر این صورت گردش مثبت در این گروه ها بعید به نظرمی رسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ