کد خبر: ۴۴۴۱۷
۱۲:۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴

وعده نوبخت به حمایت عملی از بازارهای پول و سرمایه/ 2 اقدام برای تقویت بانکها

وعده نوبخت به حمایت عملی از بازارهای پول و سرمایه/ 2 اقدام برای تقویت بانکها

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بودجه 96، حمایت عملی دولت از بازارهای پول و سرمایه مد نظر است، دو اقدام برای تقویت بانک ها را انتشار 70 هزارمیلیارد تومان اوراق و افزایش سرمایه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدباقر نوبخت که در هشتیمن کنفرانس توسعه نظام تامین مالی و سرمایه‌گذاری سخنرانی می کرد ، گفت: دولت دو ماموریت دولت برای نظام مالی مدنظر داشته که شامل تعادل اقتصادی از طریق تسویه بازار پول با بازار سرمایه و جایگزینی توسعه به جای رشد اقتصادی است. در این میان نظام بانکی و بورس باید به دولت در راستای ایجاد تعادل اقتصادی کمک کنند.

وی با بیان اینکه دولت برای تعادل اقتصادی و توسعه ، نیازمند نظام مکفی تامین مالی و سرمایه‌ای است، افزود: برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه ششم توسعه به 732 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که توسط دولت و شرکت های دولتی، بازارهای پول و سرمایه، منابع خارجی و بخش خصوصی تامین خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت در بازارهای پول و سرمایه تنها به مطالبه‌گری بسنده نمی‌کند بلکه یکی از وظایف آن، مناسب و متناسب کردن فضای کسب و کار است تا نظام مالی و سرمایه‌ای بتواند نیازهای بازار را تامین کند. بنابراین در بودجه 96، حمایت عملی دولت از بازارهای پول و سرمایه مدنظر است. انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه هم متناسب با ظرفیت ها و با اطمینان از نبود خدشه ای به بورس خواهد بود.

نوبخت افزود:برای رفع چالش های نظام بانکی باید مساعدت هایی انجام شود. چرا که بانک ها در ارائه تسهیلات به بنگاه های اقتصادی همراهی خوبی با دولت داشته‌اند و حاصل آن افزایش مطالبات بانک ها از دولت شد. به همین دلیل مطالبات انباشته‌ای بوجود آمده که برای ادامه ماموریت های نظام بانکی باید استیفا شود.

وی با تاکید بر لزوم قدرت تسهیلات‌دهی بانک ها، ادامه داد: دولت از دو مسیر برای تقویت بانک ها اقدام خواهد کرد. اول انتشار 70 هزار میلیارد تومان اوراق برای تسویه بدهی به بانک ها سویه و با استفاده از ظرفیت تبصره 35 و 36 قانون اصلاح بودجه سال 95 و دوم افزایش سرمایه بانک های دولتی. چرا که به ازای هر 8 واحد افزایش سرمایه بانکها، 8 واحد قدرت تسیهلات‌دهی بانک ها به بنگاه ها بیشتر می شود.

به گفته وی دولت تا 15 هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکاران به بانک ها را تقبل کرده و بانک ها با ارائه اوراق بدهی می‌توانند بخشی از بدهی به بانک مرکزی را نیز تسویه کنند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ