کد خبر: ۴۴۴۹۶
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶

لغو عرضه های اولیه اقدامی درست اما ناکافی/ پیشنهاد ۱۵ دقیقه فکر به آقای رئیس
یک کارشناس بازارسرمایه به بورس پرس اعلام کرد:

لغو عرضه های اولیه اقدامی درست اما ناکافی/ پیشنهاد ۱۵ دقیقه فکر به آقای رئیس

کارشناس بازارسرمایه لغو عرضه های اولیه تا پایان سال جاری را اقدامی درست دانست اما اعلام کرد باید برای متعادل کردن جریان ورود و خروج نقدینگی ، اقداماتی از سوی سازمان بورس رخ دهد و رئیس آن می تواند با روزانه ۱۵ فکر، به نتایج مناسبی برای ایجاد تعادل پایدار برسد.

کامیار فراهانی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره تصمیم شاپور محمدی رئیس سازمان بورس مبنی بر توقف عرضه های اولیه تا حداقل پایان سال جاری و لغو عرضه 5 درصد سهام "بصبا" در فردا، اظهار داشت: تصمیم رئیس سازمان که مانع از ادامه رویه اشتباه فرابورس در عرضه های اولیه شده، به جا و درست بوده و برای بازار سهام رویداد مثبتی است اما در این میان چند نکته وجود دارد.

لغو عرضه ها موثر اما مقطعی/ راهکاری برای بلندمدت

وی ادامه داد: نکته اول اینکه چنین تصمیماتی طبیعتا" کاربرد مقطعی داشته و در کوتاه و میان مدت می تواند برای بازار سهام موثر باشد و اکثریت فعالان از آن استقبال خواهند کرد اما برای بلندمدت باید اقداماتی کرد تا همواره تعادل جریان اصلی و مهم بازار یعنی عرضه و تقاضا و ورود و خروج سرمایه ها ، برقرار باشد.

وی در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای اصلاح ساختارها و برقرار موزانه منطقی و متعادل جریان نقدینگی ورودي و خروجي بازار سرمایه می تواند مدنظر سازمان بورس باشد؟ توضیح داد: نقش سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و رگولاتور بازار سرمایه ، فقط محدود به نظارت ها بر اشخاص و شركت ها نمی شود بلکه باید ضمن باز تعریف وظایف کاربردی و جدید، اقداماتی جهت شناسایی ظرفيت های موجود بازار از یک سو به آحاد مردم و تعریف ابزارهای نوین با حداقل ریسک و بازدهی معقول کند.

این کارشناس ادامه داد: به طور مثال در حالی همه مردم به طور سنتی از میزان بازدهی بازدهی سپرده بانکی مطلع هستند که کمتر مردمی از بازدهی بیش از 20 درصدی اوراق اسناد خزانه و موسوم به " اخزا" آن هم با پشتوانه و ضمانت دولت (که بسیار بهتر از ضمانت بانک ها آن هم در شرایط کنونی است) مطلع است.

فراهانی تاکید کرد: با این اوصاف سازمان بورس که به درستی مانع از عرضه های اولیه تا پایان سال شده است ، وظیفه دارد تا عرضه و تقاضاي كل و جریان ورود و نقدینگی را هم در میان و بلندمدت متعادل کند.

خاطره ناخوشایند عرضه های اولیه ناموفق

وی افزود: دومین نکته درباره لغو عرضه های اولیه تا پایان سال این است که تامین مالی عرضه های اولیه و فروش سهام شرکت ها از وجوه تجمیع شده خانوارها تامین می شود.بنابراین باید همواره ملاحظاتی در زمان عرضه و قیمت گذاری مناسب سهام نزد مسئولان و تصمیم گیرندگان باشد.

به گفته این تحلیلگر ، تجربه برخی عرضه های اولیه ناموفق نشان داده است هم منابع مالی بازار ( که گاه به شدت هم محدود است ) خارج  و هم به برند شرکت ها و مهمتر از آن به بازار سرمایه ضربه وارد شده و در اذهان سهامداران و مردم ، خاطره ایی ناخوشایند شکل گرفته است.

پیشنهاد 15 دقیقه فکر به رئیس سازمان

فراهانی با تاکید بر لزوم اصلاحاتی در بازارسرمایه و بروز شدن قوانین و مقررات ، گفت: با این همه سازمان بورس می تواند و باید برای معرفی ابزارهای کم ریسکی مانند "اخزا" و تعریف ابزارهای جدید به مردم وارد عمل شده و اقدام به آموزش رایگان بورس و تبلیغات از طریق صدا و سیما و نمایشگاه ها و رسانه ها و... کند تا متغیر مهم بازار یعنی جریان ورود و خروج كل ، متعادل و متوازن شود.

وی ادامه داد: همچنین به آقای محمدی رئیس سازمان بورس پیشنهاد می دهم هر روز 15 دقیقه برای راهکارهای متوازن کردن عرضه و تقاضاي كل و جذب نقدینگی های های سرگردان جامعه و تقویت بازار فکر کند تا مختصات و متغیرهای بازار سرمایه از درجه استاندارد معقولی برخوردار باشد و توازن پایداری باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
6
12
پاسخ
درسته که بازار سرمایه خیلی جای کار داره اما خوبه ببینیم که خیلی از مسایل خارج از اختیارات سازمان هست و به اوضاع اقتصاد کلان کشور و مشکلات عدیده موجود در بخش تولید و ... برمی گرده. نمونه اش همین سیستم بانکداری کشور. بی انصافیه که همه رو از چشم سازمان و رییسش ببینیم و چشممون رو روی زحمات ریاست جدید ببندیم و به ایشون پیشنهاد روزی 15 دقیقه تفکر بدیم!
» سهامدار | ساعت ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
4
0
پاسخ
حداقل یکی از کارهای خوب آقای محمدی این است که در روش جدید عرضه اولیه سهم بطور عادلانه هر چند کم ولیبه همه میرسه ودست بعضی از مدیران مفت خور ومال مردم خور را که سهم عرضه اولیه را به کد های خودشان تخصیص می دادند و به مردم سهمی نمی دادند کوتاه کرد
» ناشناس تر | ساعت ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
پاسخ
جوابیه شاپور محمدی به کامی:

باشه , سعی خودمو میکنم ولی قول نمیدم.
آخه با فکر کردن خیلی کالری از کالری هام بیهوده می سوزه.
» فرهاد | ساعت ۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
2
0
پاسخ
با سلام
اقایون چ کاریه خوب! سطح بورس پرسو شدیدا اوردین پایین. کسی نمونده بود اخه با خدای ادعا و طبل تو خالی مصاحبه کنین. اصلا میدونن ایشون کیا الان دارن تو سازمان رو اداره میکنن!!! خیلی زشته بخدا! پیشنهاد 15 دقیقه فکر!!! خیلی زشت و بی ادبی محض.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ