کد خبر: ۴۴۴۹۷
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶

حضور فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های سیمان

حضور فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های سیمان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از حضور فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید سیمان در کشور عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، یحیی آل‌اسحاق در نشست خبری همایش بزرگ سالانه تجاری ایران و عراق با بیان اینکه مسئله ایران و عراق در حوزه‌های مختلف و به ویژه اقتصادی بسیار مهم است، گفت: روابط اقتصادی دو کشور نیازمند ساماندهی دقیق و همه‌جانبه است.

وی با اشاره به وضعیت امیدوارکننده رفع ناامنی‌ها در کشور عراق بیان داشت: بر اساس آخرین آمار عراق بعد از چین و امارات سومین طرف تجاری ایران در دنیا است که اگر این وضعیت تجاری در بازار عراق سازماندهی شود، حداقل این بازار در 10 تا 15 سال آینده یکی از بازارهای مهم در حوزه خدمات فنی و مهندسی خواهد بود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به صحبت‌های وزیر صنایع عراق بیان داشت: در دیداری که با وزیر صنعت این کشور داشتم، ضمن ابراز علاقه به توسعه روابط تجاری با ایران گفت، ما فقط نمی‌خواهیم یک واردکننده باشیم بلکه به دنبال خودکفایی، توسعه صنایع و برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم بنابراین برنامه بین دو کشور باید سرمایه‌گذاری مستمر باشد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه وزیر صنایع عراق خواهان سرمایه‌گذاری بلندمدت با ایران است، گفت: برای دستیابی به این منظور کمیته مشترکی بین ایران و عراق تشکیل شده تا طی جلسات مستمر دوماهه جهت‌گیری برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه‌های تولیدی پیگیری شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط متوسط عراق از نظر امنیتی در حال حاضر برخی از واحدهای اقتصادی بزرگ جهانی در این کشور حضور ندارند، که ممکن است بعداً با ایجاد امنیت آنها هم در این کشور حضور یابند پس بنابراین ما در آینده باید منتظر حضور رقبای جدی در این کشور باشیم.

این مقام مسئول افزود: یکی از اقلام عمده صادراتی ما به کشور عراق سیمان بود و حتی واحد تولید سیمان ایلام به منظور تولید و صادرات به این کشور راه‌اندازی شد که الان با توجه به طرح‌های حمایتی عراق از صنعت و تولید سیمان در کشور صادرات سیمان به عراق متوقف شده است.

آل‌اسحاق با اشاره به حضور فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید سیمان در کشور عراق گفت: برای توسعه روابط تجاری با این کشور چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری نداریم.

وی با توجه به بخش‌های دیگری از نظرات وزیر صنایع عراق در رابطه با تجارت با ایران، گفت: در این ملاقات اعلام شد 70 واحد صنعتی نیمه‌فعال و آماده مشارکت دارند که با بررسی برخی از این واحدها به نظر می‌آید سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی بسیار اقتصادی باشد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه برخی کشورها دارای فناوری سطح بالا و بین‌المللی و برخی دیگر به دلیل داشتن نیروی انسانی قدرت جذب فناوری را دارند، گفت: دسته سوم کشورها، کشورهایی هستند که در حال جنگ هستند و توان اقتصادی جذب این فناوری‌ها را ندارند، بنابراین به نظر می‌‌رسد با تشکیل یک کنسرسیوم سه‌جانبه بین کشورهایی از این دست، می‌توان در حوزه عراق فعالیت‌های اقتصادی مستمری داشت.

وی با توجه به مشکل حمل‌ونقل کالا به عراق، گفت: شرکت‌های حمل‌ونقلی در کشور عراق وجود دارند که آمادگی دارند با شرکت‌های حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند که در صورت تحقق این امر می‌توانیم بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کنیم و به لحاظ اقتصادی هم بسیار به‌صرفه خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ