کد خبر: ۴۴۵۲۶
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷

تحلیل یک کارگزاری از ۳ شرکت هم گروه که دو ماه از بازار دور هستند

تحلیل یک کارگزاری از ۳ شرکت هم گروه که دو ماه از بازار دور هستند

کارگزاری آبان با ارایه تحلیلی کوتاه از ۳ شرکت هم گروه زغال سنگ که دو ماه از بازار دور هستند، اعلام کرد پیش بینی سود سال جاری این شرکت ها نیاز به بازنگری و تعدیل دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی نماد سه شرکت کوچک زغال سنگ پروده طبس، ذغال‌سنگ‌ نگین‌ ط‌بس‌ و شمال شرق شاهرود از 23 آذر تاکنون بسته است که کارگزاری آبان تحلیلی کوتاه از این شرکت ها ارایه و اعلام کرد.

براساس این گزارش، در این میان "کپرور" آخرین سود سال مالی منتهی به اسفند 95 را در گزارش عملکرد 9 ماهه مبلغ 585 ریال اعلام کرده و از این میزان مبلغ 472 ریال معادل 81 درصد را محقق کرده است.

همچنین ناصر هاشمی مدیرعامل این شرکت دیروز اعلام کرد ذوب آهن اصفهان قصد دارد افزایش نرخ فروش زغال سنگ (450 هزار تومان ) را از صورت جلسه 22 آذر یا سال آینده اعمال کند.

با این اوصاف ، در تحلیل کارگزاری آبان اعلام شده در حال حاضر سهام 3 شرکت فعال در صنعت زغال سنگ با نمادهای کطبس، کشرق و کپرور در بازار سرمایه ایران معامله می شوند. کطبس و کشرق تولید کننده زغال سنگ خام کک شو و کپرور تولید کننده کنسانتره زغال سنگ کک شو است.

سرمایه کپرور، کطبس و کشرق به ترتیب 360،‌150 و 84 میلیارد ریال بوده و سهامدار اصلی کطبس و کپرور شرکت تکادو با مالکیت به ترتیب 47.7 و 54.08 درصدی و سهامدارعمده نماد کشرق، شرکت توسعه‌ معادن‌ روی‌ ایران با مالکیت 17.7 درصدی هستند.

در نماد کپرور  مشتری اصلی، شرکت ذوب آهن و از جمله تامین کنندگان کک مورد نیاز آن بوده و مهمترین مشتری کطبس نیز کپرور است اما در نماد کشرق با توجه به کیفیت بهتر محصولات نسبت به کطبس، این شرکت میزان فروش به ‌ذوب آهن را در سالهای گذشته کاهش و در مقابل فروش خود به مشتریان بخش خصوصی را افزایش داده است.

فرآوری زغال سنگ خام کک شو و تبدیل به کنسانتره از سوی کپرور موجب شده حاشیه سود ناخالص این شرکت نسبت به کشرق و کطبس که زغال را به صورت خام بفروش میرسانند بیشتر باشد. همچنین در مقایسه کطبس با کشرق باید به این نکته توجه داشت که تصمیم کشرق مربوط به افزایش سهم تولید زغال سنگ کیفی از یکسو و کاهش تعداد پرسنل از سوی دیگر، موجب شده حاشیه سود ناخالص شرکت روند صعودی به خود گیرد و نسبت به کطبس بیشتر باشد.

در سال جاری با توجه به افزایش قیمت جهانی زغالسنگ و حمایت از معادن داخلی، نرخ کنسانتره کک شو از سوی ایمیدرو با افزایش 25 درصدی همراه شد.

با توجه به اینکه شرکت ذوب آهن مهمترین مشتری محسوب می شود، نماد کپرور طی شفاف سازی که اخیرا منتشر کرد، اعلام داشت اخبار منتشر شده از سوی ذوب آهن حاکی از این است که شرکت قصد دارد تعدیل نرخ زغال را از تاریخ تنظیم صورت جلسه (اواخر آذر ماه 95) و یا ابتدای سال 96 اعمال کند. 

براین اساس پیش بینی سال 95 شرکت های زغال سنگی با توجه به زمان احتمالی اعمال افزایش نرخ ها، نیاز به بازنگری و تعدیل خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ