کد خبر: ۴۴۵۵۰
۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰

مولفه‌های آلاینده بنزین بهبود یافت/جلوگیری از جعل گواهی استاندارد

مولفه‌های آلاینده بنزین بهبود یافت/جلوگیری از جعل گواهی استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد در دیدار معاون اجرایی رئیس‌جمهوری از این سازمان از افزایش کیفیت بنزین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، پس از گذشت بیش از دوسال از ورود مجدد این سازمان ملی استاندارد به مقوله کیفیت، رئیس این سازمان در دیدار معاون اجرایی رئیس‌جمهوری از این سازمان از افزایش کیفیت بنزین خبر داد.

به گفته نیره پیروزبخت از نظر آلایندگی‌های مختلف، بنزین تولید شده در سال ۹۵ بهتر از بنزین تولید شده در سال ۹۳ بوده است.

وی در مورد کیفیت بنزین و نتایج آزمایش‌های صورت گرفته افزود: نمونه‌برداری‌هایی که طی سال‌های گذشته انجام شده نشان می‌دهد روند رو به رشدی در کیفیت بنزین تولید شده دارد که اگر سال‌های ۹۳ تا ۹۵ را با توجه به نمونه‌برداری‌های انجام شده مقایسه کنیم متوجه می‌شویم همه مولفه‌های آلایندگی در بنزین‌های تولید شده طی سال‌های اخیر رو به بهبود بوده و در آینده نزدیک نتایج به‌صورت مقایسه‌ای منتشر می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مولفه‌های مختلفی در فصل زمستان روی آلایندگی‌ها موثر است که از جمله می‌توان به موتورخانه‌ها به‌عنوان دیگر مولفه اثرگذار اشاره کرد که در این زمینه دو ماهی است که با همکاری سازمان‌های متولی به میدان آمده‌ایم و در مورد بنزین نیز طی ماه‌های گذشته با وزارت نفت تفاهم‌نامه امضا کردیم.

پیروزبخت افزود: بر اساس این فعالیت ‌مشترک استانداردسازی بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته و بنزین تولیدشده در سال ۹۵ مورد تایید سازمان ملی استاندارد است.

وی گفت: سازمان ملی استاندارد بر اساس وظایف نظارتی که دارد در حوزه‌های خدمات به مردم، حمایت از مصرف‌کنندگان، ارتقای توان تولید و جلوگیری از برخی موانع فنی آن به‌عنوان یک مشاور نه بلکه یک پلیس با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همکاری می‌کند.

محمد شریعتمداری نیز در این نشست با بیان اینکه ادعا نداریم کل بنزین‌های توزیعی درکشور بهترین نوع هستند، گفت:در حال حاضر کیفیت بنزین‌های توزیعی به خصوص در کلان‌شهر‌ها قابل قبول و از نوع یورو4 است.

به گفته وی، بنزین یورو 4 با استفاده از رآکتورهای جدید از بنزین معمولی ترکیب‌های گوگردی را حذف کرده و با شاخه‌دار کردن(ایزومری کردن) برش‌های کم اکتان بنزینی، بنزینی با مواد آلوده‌کننده کمتر تولید می‌کند که در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست بسیار موثر است.

شریعتمداری همچنین از آغاز به‌کار تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه خلیج فارس خبر داد و افزود: با آغاز فعالیت این پالایشگاه روند توزیع بنزین یورو 4 در کشور به مراتب بهتر از پیش خواهد شد و بعد از آن هیچ نوع بنزین غیر یورو 4 در کشور توزیع نخواهد شد.

استقرار سامانه گمرکی جدید

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین از استقرار سامانه جدید برای جلوگیری از جعل گواهی استاندارد خبر داد و گفت:هم اکنون اجرای این سامانه در مراحل نهایی قرار دارد.

پیروزبخت درخصوص جعل گواهی‌های استاندارد که برای واردات برخی از کالاها مانند قطعات خودرو از سوی برخی واردکنندگان انجام می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر سازمان استاندارد با شرکت‌های بازرسی به‌صورت نرم‌افزاری در یک سامانه کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه روند کار به این صورت است که فعالیت از گمرک شروع و بعد از سازمان ملی استاندارد به شرکت‌های بازرسی ختم می‌شود، افزود: در این سامانه دیگر امکان جعل گواهی استاندارد وجود ندارد.هم اکنون اجرای این سامانه در مراحل نهایی قرار دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ