کد خبر: ۴۴۶۵۶
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲

دو پیشنهاد بورس کالایی مجلس در لایحه بودجه ۹۶

دو پیشنهاد بورس کالایی مجلس در لایحه بودجه ۹۶

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: 2 پیشنهاد عرضه کلیه محصولات در بورس کالا و اختصاص بودجه جداگانه به ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی برای لایحه بودجه سال ۹۶ اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سنا، راضی نوری گفت: استفاده از مکانیسم های بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه که شفافیت بر معاملات این بورس حاکم است، موجود برقراری عدالت اجتماعی می شود از این رو برخی نمایندگان مجلس دو پیشنهاد عرضه کلیه محصولات قابل معامله در بورس کالا و همچنین اختصاص بودجه ای جداگانه به ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی که از طریق بورس کالا عملیاتی می شود را برای قرار گرفتن در لایحه بودجه سال ۹۶ ارائه داده اند.

وی توضیح داد: پیشنهاد اول به عرضه کلیه محصولات قابل معامله و همچنین کالاهای وارداتی در بورس کالا اختصاص دارد. براساس این پیشنهاد، به منظور گسترش پایه های مالیاتی، شفافیت معاملاتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی عرضه و خرید محصولات مختلف از سوی همه دستگاه ها باید در بورس کالا انجام شود که این اتفاق از فقر شفافیت اقتصادی کشور خواهد کاست.

به گفته این نماینده، در حال حاضر دریافت مالیات از قشرهای پردرآمد شفاف نیست، با ورود کالاهای قابل معامله در بورس کالا و شفافیت قیمتی می توان به راحتی از قشرهای پردرآمد براساس عدالت، مالیات اخذ کرد.

نوری اضافه کرد: ضروری است که تمامی محصولات قابل معامله علاوه بر مزایای فوق، به منظور شفافیت قیمتی نیز به بورس کالا ورود کنند تا پس از نظام مند شدن دریافت مالیات از فعالان این حوزه، با رانت و فعالیت های غیرقانونی در بازار نیز مقابله شود.

وی با اشاره به اینکه اختصاص بودجه ای جداگانه به اجرای ماده ۳۳ قانون بهره وری ضروری است، گفت: ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی که طی دوسال گذشته به صورت آزمایشی و رسمی در بورس کالا عملیاتی شده، راهی برای پشتیبانی از تولیدکننده و کشاورز با مکانیسم های مدرن و شفاف است تا مجموعه های ریسک پذیر بتوانند با مشکلات جبران ناپذیر خود مقابله کنند.

این مقام مسئول گفت: براساس پیشنهاد ارائه شده، بانک مرکزی در قالب ایجاد خط اعتباری مستقل از طریق بانک عامل، تسهیلات لازم را برای خرید محصولات کشاورزی مشمول ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی قبل از شروع فصل برداشت در اختیار خریداران قرار می دهد که با اجرای این مهم، طرح قیمت تضمینی در بورس کالا به شیوه ای مناسب و در راستای منافع کشاورزان اجرایی می شود.

نوری تاکید کرد: با توجه به مزایای کارکردهای بورس کالا برای اقتصاد ملی، ضروری است که دو پیشنهاد عرضه کلیه کالاهای قابل معامله در بورس کالا و اختصاص بودجه جداگانه به ماده ۳۳ قانون بهره وری ، مورد توجه قرار گرفته و به لایحه بودجه سال ۹۶ اضافه شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ