کد خبر: ۴۴۷۵۷
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۷

بورس با افزایش سرمایه
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای:

بورس با افزایش سرمایه "خاور" موافقت نکرد/ صف فروش سنگین

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس از عدم موافقت با افزایش سرمایه ۱۰۱درصدی ایران خودرو دیزل از تجدید ارزیابی خبر داد تا سهام این شرکت با صف فروش سنگینی روبرو شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا ابوترابی درباره آخرین وضعیت برنامه افزایش سرمایه 101 درصدی ایران خودرو دیزل از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها که آبان ماه بعد از وقفه 6 ماهه از سوی شرکت اعلام شده بود به سنا گفت: درخواست افزایش سرمایه شرکت ایران خودرو دیزل از 498.9 به بیش از 1000 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها (ساختمان، ماشین­آلات، تجهیزات، تأسیسات، ابزارآلات و قالب­ها) در 4 اسفند 95 به سازمان بورس ارائه شده است.

وی افزود: شرکت در آخرین افزایش سرمایه انجام شده در سال 92 از مبلغ 1 هزار و 600 میلیارد ریال به مبلغ 4 هزار و 989 میلیارد و 59 میلیون ریال (معادل 212 درصد) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ‏های ثابت (زمین) عنوان کرده بود که انجام افزایش سرمایه موجب اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از شمولیت ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: انجام افزایش سرمایه فوق تغییر خاصی در شرایط شرکت بوجود نیاورده و زیان انباشته از مبلغ 2 هزار و 24 میلیارد و 633 میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 به مبلغ 15 هزار و 270 میلیارد و 79 میلیون ریال بر اساس صورتهای مالی شش ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 شهریور 95 افزایش یافته است.

به گفته ابوترابی تمامی دارایی­‌های تجدید ارزیابی شده موضوع افزایش سرمایه درخواستی این شرکت، استهلاک‌ پذیر بوده و عمر مفید دارائی ها 5 سال در نظر گرفته شده که این موضوع موجب افزایش هزینه استهلاک دارایی ‌های مذکور بالغ بر 900 میلیارد ریال و بالتبع آن افزایش زیان خالص و در نتیجه افزایش زیان انباشته شرکت نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت مشمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت است و انجام افزایش سرمایه 101 درصدی منجر به خروج شرکت از شمولیت ماده مذکور نشده و تاثیر قابل ملاحظه­‌ای بر بهبود ساختار مالی شرکت نخواهد داشت.

ابوترابی خاطر نشان کرد: بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی) نیز در بندهای اظهارنظرش نسبت به گزارش توجیهی هیئت­ مدیره مبنی بر لزوم انجام افزایش سرمایه به موضوع عدم خروج شرکت از شمولیت ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت در صورت انجام افزایش سرمایه اشاره کرده و تصریح کرده انجام این افزایش سرمایه موجب افزایش هزینه استهلاک سنوات آتی و در نتیجه افزایش زیان انباشته خواهد شد.

وی گفت: این سازمان با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده، مراتب عدم موافقت خود را با انجام افزایش سرمایۀ درخواستی در تاریخ 5 اسفند 95 به شرکت اعلام کرده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ