کد خبر: ۴۴۷۸۶
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۸

مزایا و معایب بودجه 96 از زبان سخنگوی کمیسیون تلفیق

مزایا و معایب بودجه 96 از زبان سخنگوی کمیسیون تلفیق

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس، مزایا و معایب بودجه ۹۶ کل کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد خدابخشی با اشاره به نکات مثبت و منفی بودجه 96 به خانه ملت گفت:برخلاف سالیان گذشته که دولت‌های قبل گاهی بودجه را در اسفندماه تقدیم مجلس می‌کردند یکی از نکات مثبت بودجه ۹۶ این بوده که زمانبندی تقدیم لایحه به مجلس رعایت شده و دولت که مکلف به ارائه بودجه در 15 آذر بود،یک روز زودتر بودجه را به مجلس تقدیم کرد.

وی با بیان اینکه افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از 20 درصد به 30 درصد در راستای اجرای سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم بود، افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبرسانی،آبیاری تحت فشار،کمک به دانشگاه‌ها و تشکیل کارگروه متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دیوان محاسبات برای بررسی برداشت‌های بیش از مجوزهای قانونی دولت از محل صادرات نفت از دیگر اقدامات مثبتی است که دیده شده است.

این نماینده با اشاره به اینکه دولت در هدفمندی فقط یک رقم ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع را درج کرده، ادامه داد: در موارد متعددی دولت برای مقاصد مختلف استفاده از سرجمع منابع بودجه را درنظرگرفته بود که درکمیسیون تلفیق بودجه این موضوع اصلاح شد.

خدابخشی افزود: همچنین در بند ج تبصره ۱۷، ۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی و اعتبارات ردیف‌های مالی و متفرقه برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص یافته بود که این ماده در تلفیق بودجه حذف شد.

وی با اشاره به نکات منفی بودجه 96، ادامه داد: تصویرکلان منابع و مصارف بودجه نشان دهنده غیرواقعی بودن و بیش برآورد کردن منابع است.

بودجه 96، یک میلیون و ۱۴۶ هزارمیلیارد تومان است

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه بودجه سال 96، یک میلیون و 146 هزار میلیارد تومان است که نسبت به لایحه بودجه پیشنهادی دولت 62 هزار میلیارد تومان کل بودجه درکمیسیون تلفیق افزایش داشته، گفت: از 62 هزارمیلیارد تومان، 26 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی بوده و 36 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی افزایش داشته است، البته این 36 هزار میلیارد تومان به خاطر اشتباهی محاسباتی دولت بود که درکمیسیون تلفیق اصلاح شده است.

خدابخشی با اشاره به اینکه 26 هزار میلیارد تومان افزایش بودجه عمومی در تلفیق شامل یک درصد هزینه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی سودده است،افزود:رقمی برابر با 3 هزار و 700 میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده که البته خلاف اصول بودجه نویسی است، چرا که مطابق روش‌های معمول از این شرکت‌ها مالیات و سود سهام اخذ می‌شود و یک درصد هزینه‌های آنان بدون معنی و خلاف رویه‌ای است که تا الان وجود داشته است.

وی با بیان اینکه وجوه ارزی مسترد شده به بانک مرکزی ناشی از طرح دعاوی قراردادهای نظامی در مراجع بین‌المللی که 4 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده عددی است که نمی‌شود روی آن حساب کرد، ادامه داد: مازاد منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی 8 هزار و 800 میلیارد تومان دیده شده و منابع حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی برای مصارف مختلف که جمعا 6و 600 میلیارد تومان برآورد شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد:منابع ذکرشده یا قابل اتکا نیستند یا خلاف سیاست‌های کلی برنامه ششم، اقتصاد مقاومتی و صندوق توسعه ملی است در نتیجه منابع نسبت به پیش‌بینی و عملکرد سال جاری بیش برآورد شده و این باعث عدم تخصیص اعتبار به خصوص به پروژه‌های عمرانی خواهد شد.

اطلاعات لایحه بودجه ۹۶ شفاف نیست

خدابخشی با بیان اینکه اطلاعات لایحه بودجه 96 شفاف نیست، افزود: بودجه سال های پیش نیز شفاف نبوده و مختص به این دولت نیست اما از دولت انتظار می‌رفت دولت با توجه به اینکه در سال پایانی فعالیت خود است گام‌های خوبی در جهت شفافیت بودجه‌ریزی بردارد البته گام‌هایی از جمله حرکت به سمت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد برداشته شده  ولی هنوز کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بودجه پاسخگویی مسئولیت‌های مالی و محاسباتی است،ادامه داد:دریک وزارتخانه ردیف‌های متعددی وجود دارد،که بودجه به این ردیف ها اختصاص می یابد در صورتی که وزیر مربوطه باید پاسخگو باشد اما وزیر نقشی در تخصیص اعتبار به زیرمجموعه دارای ردیف‌های مستقل ندارد.

لزوم شفاف بودن سیاست‌های دولت در زمینه اشتغال، ثبات و رشد اقتصادی

سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر لزوم شفاف بودن سیاست‌های دولت در زمینه اشتغال، ثبات و رشد اقتصادی، اظهار داشت: سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت برای نیل به رشد 8 درصد اقتصادی مشخص نیست، البته برنامه‌های دولت برای تأمین اجتماعی،‌ توزیع یارانه‌ها و بازتوزیع درآمدها باید شفاف و روشن باشد که آن هم خیلی شفاف نیست.

خدابخشی با بیان اینکه دقت در برآورد منابع و مصارف نیز باید بیشتر از این باشد اما ظواهر امر نشان می‌دهد این دقت نسبتاً پایین است، افزود: برداشت غیرقانونی از منابع حاصل از فروش نفت و میعانات گازی نیز در بودجه دیده می‌شود که در برخی موارد با سازوکاری که برای توزیع درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی در برنامه ششم وجود داشت مغایرت‌هایی دارد.

وی ادامه داد:استفاده از اوراق مالی اسلامی نیز در بودجه ۹۶ دیده شده که برای بازپرداخت اوراق سررسید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دراحکام ماده واحده بودجه علی‌رغم اینکه بودجه سنواتی جای قانون‌گذاری نیست،اما تبصره‌های زیادی وجود داشته که برخی حکم قانون‌گذاری دارد، افزود:همچنین تعداد مجوزهای اخذ عوارض و پیش‌بینی درآمد از محل‌های غیرمعمول در بودجه دیده می‌شود از جمله اختصاص یک درصد از یک دوازدهم هزینه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی سودده یا همانند آن که در بودجه پیش‌بینی شده است.

خدابخشی ضمن انتقاد از عدم توجه مناسب به برخی احکام برنامه ششم همانند همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان، ادامه داد: برخی اشکالاتی که در لایحه بودجه وجود داشت، انتظار می‌رفت در کمیسیون تلفیق بودجه اصلاح شود اما این اصلاح صورت نگرفت. حجم بالای ردیف‌های متفرقه را می‌بینیم که 38 درصد اعتبارات عمرانی در این ردیف‌ها قرار گرفته و عملکرد سال گذشته هم در این خصوص خیلی شفاف نیست.

وی تصریح کرد:هدفمندی یارانه‌ها مطابق برنامه ششم پیش نرفته و در مواردی هم عدد واقعی درنظر گرفته نشده که باعث شده سقف بودجه کل کشور نامعلوم باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ