کد خبر: ۴۴۹۲۰
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱

ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یافت/مشارکت بانک‌های مختلف اروپایی و آسیایی در تدوین فاینانس

ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یافت/مشارکت بانک‌های مختلف اروپایی و آسیایی در تدوین فاینانس

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت از کاهش رتبه سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و گفت: پس از برجام ۷۲ طرح به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار فقط در بخش صنعت،معدن و تجارت به تصویب رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا،افروز بهرامی در نشست تخصصی برجام، اقتصاد مقاومتی، اشتغال و سرمایه‌گذاری اظهار داشت: از مجموع ۷۲ طرح به تصویب رسیده پس از برجام ۲۴ پروژه به بهره‌برداری رسیده و ۴۸ پروژه دیگر در مرحله اجرایی است که استان خراسان رضوی در مقام نخست، البرز در مقام دوم و آذربایجان غربی در مقام سوم بهره‌برداری این طرح‌ها قرار دارند.

وی افزود: در صورتی که تمام این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد برای ۱۱ هزار و ۳۶۲ نفر شغل ایجاد می‌کند و اگر همه بخش‌های اقتصادی کشور را در نظر بگیریم، حدود ۱۳ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده که تنها در بخش صنعت،معدن و تجارت این رقم ۵.۵ میلیارد دلار بوده و ۴۳ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های مصوب همه بخش‌های اقتصادی را شامل می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در بحث حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران ۳۶ درصد سرمایه‌گذاران اروپایی، ۴۳ درصد سرمایه‌گذاران آسیایی و مابقی از سایر قاره‌ها بودند که از لحاظ اینکه اقتصاد خارجی ما از تسخیر چینی‌ها درآمده و به سمت اروپایی‌ها چرخش پیدا کرده، قابل توجه است.

بهرامی از آلمان، ایتالیا و اسپانیا به عنوان کشورهای پیشتاز در سرمایه‌گذاری ایران نام برد و افزود: قبل از برجام تنها چند کشور خاص بودند که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند ولی بعد از برجام این تنوع زیاد شده و به سمت کشورهای اروپایی سوق پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از نظر توزیع گروه‌های صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام تغییر معناداری داشته، به نحوی که قبلا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پتروشیمی و نفت و گاز بودند ولی اکنون صنایع پلیمری در رتبه اول، تجارت و اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در رتبه دوم و صنایع غذایی در رتبه سوم قرار دارد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت از کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از عدد ۷ به ۶ خبر داد و گفت: بعد از دولت‌های هفتم و هشتم که ریسک سرمایه‌گذاری ما در بهترین حالت ۴ بود خوشبختانه در دولت یازدهم از رتبه ۷ به ۶ رسیده است. این در حالی است که عربستان در رتبه ۲ قرار دارد ولی همین رتبه هم رویداد مهمی به شمار می‌رود.

بهرامی افزود: بعد از برجام تصویر ایران در عرصه بین‌المللی بهبود پیدا کرد و به عنوان بازیگری مشروع و قدرتمند در جهان ایفای نقش کرد و مذاکرات از حالت انفعالی به فعال درآمد.

وی از تدوین پیش‌نویس قرارداد فاینانس خارجی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار خبر داد و گفت: در این فاینانس کشورهایی چون ژاپن و بانک‌های مختلف اروپایی و آسیایی مشارکت دارند.

این مقام مسئول با اشاره به توزیع پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بعد از برجام اظهار داشت: پس از برجام ۳۰ طرح و پروژه که قرارداد آنها منعقد شده بود به بهره‌برداری رسیده و ۳۳ پروژه پیشرفت فیزیکی‌اش زیر ۲۰ درصد بوده است.از جمله پروژه‌های مورد بهره‌برداری پس از برجام،کارخانه بهداد شیمی در قزوین است که شرکت هنکل آلمان به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار به طور کامل آن را خریداری کرده است.

بهرامی افزود: همچنین پتروشیمی آپادانا در عسلویه که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تولید متانول راه‌اندازی شده از دیگر پروژه‌هایی است که پس از برجام در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برخی منتقدین برجام معتقدند اقداماتی که دولت تدبیر و امید پس از برجام صورت داد برروی کاغذ و در حد عدد و رقم بوده یا صرفا در حد تفاهم‌نامه بوده و به قراردادی که ضمانت اجرایی داشته باشد منجر نشده در حالی که وجود پروژه‌های بهره‌برداری شده پس از برجام گواه این مدعاست که برجام آثار و پیامدهای مثبتی در اقتصاد ایران داشته است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ